کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۳۶۶
تاریخ خبر:

شمشیر‌کشی علیه شربت گیاهی کرونا‌

روزنامه هفت صبح | از دو روز پیش زمزمه اخبار دو داروی گیاهی برای تسکین کرونا در رسانه‌ها پیچیده شد. به گفته مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا این داروها ممکن است تا دوهفته دیگر در وزارت بهداشت مصوب ‌شود. او به هفت صبح می‌گوید: «این اولین‌بار است که یک دارو در کمیته علمی طرح شده است.» با این‌حال دیگر اعضای کمیته از وجود این شربت اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند این دو شربت گیاهی تا کنون در جلسات این کمیته مطرح نشده‌اند.

قانعی در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح تاکید می‌کند که این شربت فعلا در حد یک طرح است. اگرچه به گفته او این داروها پیش از این، از سوی سازمان غذا و دارو تایید شده است اما پنج‌روز قبل مدیرکل اجرایی اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، گفته بود که تاکنون مجوز هیچ دارویی برای درمان کرونا صادر نشده است.

قانعی در توضیح این موضوع می‌گوید: «درست است که هیچ داروی گیاهی برای درمان کرونا مجوز نگرفته است اما بعضی داروهای گیاهی که قبلا از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته بودند، نشان دادند که می‌توانند برای سرفه ناشی از کرونا هم موثر باشند.»

*** شربت کرونا بیماری را درمان نمی‌کند
او در توضیح عملکرد این دو شربت گیاهی می‌گوید: «این شربت بیماری کرونا را خوب نمی‌کند. در واقع هیچ‌کدام از داروها تا امروز بر بیماری فائق نیامده‌اند. ما ابتدا زمانی می‌گوییم یک دارو موثر است که آمار مرگ و میر را کم کند. بعد از آن وقتی می‌گوییم یک دارو موثر است که می‌تواند طول دوره بستری را کاهش دهد.

درنهایت زمانی می‌توانیم بگویم یک دارو تاثیرگذار است که شکایات مریض را کم کند. با توجه به این موضوع درحال حاضر انتظاری که از این شربت گیاهی داریم، این است که شکایات مریض را کم کند. یعنی مریض‌ها دیگر کمتر با این دارو به بیمارستان مراجعه می‌‌کنند. برای مثال برخی از دردها مثل سرفه و علائم گوارشی را کاهش می‌دهد.»

*** بی‌خبری اعضای کمیته مبارزه با کرونا از شربت گیاهی
مینو محرز با اینکه یکی دیگر از اعضای کمیته علمی مبارزه با کرونا است، در گفت‌وگو با هفت صبح از وجود این دو شربت اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. همچنین رضا ملک‌زاده، عضو دیگر این کمیته علمی می‌گوید: «هر داروی گیاهی صددرصد خلاف است. من به‌یاد نمی‌آورم که این دارو در کمیته علمی مبارزه با کرونا مطرح شده باشد.» شاهین آخوندزاده، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی تهران هم می‌گوید، به این دلیل که این داروها مراحل تایید را سپری نکرده و اطلاعاتی از آنها منتشر نشده است، هیچ‌کدام را تایید نمی‌کند.

مسعود مردانی، عضو دیگر این کمیته هم به هفت صبح می‌گوید: «همه شربت‌های گیاهی کلک هستند. این داروها نهایت همان کاری را بکنند که استامینوفن انجام می‌دهد. در کمیته علمی هم اصلا این دو شربت مطرح نشده است. ما بیکار نیستیم که درباره این موضوع‌ها حرف بزنیم. من اصلا نمی‌دانم ترکیب این دو شربت چیست، سوال هم نکنید.»

قانعی در توضیح بی‌خبری اعضای کمیته می‌گوید: «وقتی روزی این دارو در پروتکل کشوری ثبت و امضا شود، اسم و رسم آن هم مشخص می‌شود. اما این‌که بتواند مصوب شود، هنوز مشخص نیست. فرایند آن مانند تصویب طرح در مجلس است که براساس قانون، شورای نگهبان می‌تواند آن را رد کند.»

او درباره ترکیب و نام این دارو می‌گوید: «عمدا جزئیاتی درباره دو شربت گیاهی نگفتیم تا زمانی که توسط وزارت بهداشت مصوب شود. درحال حاضر سازمان غذا و دارو به آن مجوز داده ولی مصوبه آمدنش در پروتکل کشوری ابلاغ نشده است. اگر هم در پروتکل کشور مصوب نشد، یعنی اجازه ندادند. این دارو درحال حاضر فقط در کمیته علمی طرح شده است. یعنی ما فقط به این دارو اجازه طرح در کمیته داده‌ایم. بنابراین ترکیب این دارو را هم نمی‌توانم تا زمانی که مصوب شود اعلام کنم.»

با وجود اینکه هنوز مشخص نیست این شربت تسکین‌دهنده دردهای کرونا مجوز وزارت بهداشت را بگیرد یا نه اما پیش از این در مازندران هم شربت‌های گیاهی دیگری با قیمت ۲۰ تا ۴۰میلیون تومان به خانواده بیماران مبتلا به کرونا فروخته شده بود. داروهایی که به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی این استان، پس از صدور مجوز و طرح تحقیقاتی هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده اما در بازار نشت کرده بودند. پیش از اینکه پرونده فروشنده‌های این دو دارو از جمله دو پزشک به مراجع قانونی برود، مدیر شبکه بهداشت آمل از درمان ۲۹۰مبتلا به کرونا تحت تاثیر این داروها صحبت کرده بود.

با این‌حال این دو شربتی که عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا از آنها اسم برده، برای اولین بار است که در کمیته علمی مبارزه با کرونا طرح می‌شود. آن هم درحالی‌که سه عضو دیگر همین کمیته از وجود آن بی‌خبر هستند. در حال حاضر مشخص نیست دارویی که اعضای این کمیته از آن بی‌خبرند، بتواند مجوز نهایی وزارت بهداشت را دریافت کند یا نه؛ چه برسد به اینکه بتواند دردهای مبتلایان به کرونا را تسکین دهد.

کدخبر: ۳۴۵۳۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر