کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۹۱۳
تاریخ خبر:

شروع سهمیه‌خواهی برای تزریق واکسن کرونا

روزنامه هفت صبح | از روزی که واکسیناسیون در ایران شروع شد، گروه‌های مختلف شروع کردند به سهمیه‌خواهی. نه اینکه فکر کنید این کار فقط مختص ایران است؛ نه.در همه کشورها وقتی فاز اول واکسن شروع شده،افراد و گروه‌های مختلفی لابی کرده‌اند که در اولویت‌های بعدی تزریق واکسن باشند.در اینجا هم پلیس، کارتن‌خوابان، غسال‌ها، راننده تاکسی‌ها و بازیگران و هنرمندان جزو افرادی بودند که می‌گفتند اصلا واکسیناسیون بدون اولویت گذاشتن آنها معنی ندارد.

*** چه افرادی اولویت خواستند؟
از همان روز دوم، سوم واکسیناسیون نامه‌نگاری‌ها برای اولویت خواهی شروع شد.سازمان حمل و نقل و ترافیک به دکتر زالی، فرمانده ستاد کرونا نامه زد که راننده‌های تاکسی و اتوبوس را بگذارید در اولویت. سه چهار روز بعد سازمان رفاه شهرداری تهران گفت که اول کارتن‌خواب‌ها، مددکاران، عوامل اجرایی گرمخانه‌ها، گشت‌های فوریت اجتماعی و مددسراها را واکسیناسیون کنید. یک روز بعد هم یک عضو شورای شهر خواست که تطهیرکننده‌های سازمان بهشت زهرا را در این اولویت بگذارند.دست آخر هم همین پنجشنبه‌ای که گذشت فرمانده نیروی انتظامی از وزارت بهداشت خواست که به ماموران پلیس یک سهمیه جداگانه اختصاص بدهند.

*** اولویت‌ها در کشورهای دیگر چیست؟
صف واکسیناسیون مثل یک جاده باریک دو طرفه امروز خیلی شلوغ شده است و همه می‌خواهند، یک دوز واکسن هم که شده از بقیه جلو بیفتند.این ترافیک را کشورهای دیگر چطور حل کرده‌اند؟ اول بیایید به آمریکا یک نگاه کنیم ببینیم آنجا چه خبر بوده.در کمیته مشورتی مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا یک سند رسمی درباره اینکه چه زمانی اولویت چه کسانی می‌شود منتشر شد.

همه جای دنیا کادر درمان و افراد بالای ۷۵سال همان اول واکسن را باید می‌زدند.در سند پیشنهادی این مرکز بعد از این گروه نوبت به معلم‌ها، کشاورزها، اغذیه فروش‎ها، پلیس و آتش‌نشان‌ها و افرادی می‌شود که در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کار می‌کنند. در این گروه دوم هم اولویت با آتش‌نشانان و پلیس‌ها بوده است.

در انگلیس ماجراهای زیادی برای فاز دوم این واکسن‌ها شکل گرفت. پلیس‌ها آنجا خیلی اعتراض کردند که چرا ما در گروه اولویت دوم قرار نگرفتیم. ۱۰۰۰ نفرشان نامه نوشتند، لابی کردند اما خلاصه هیچ کدام جواب نداد. همه هم ادعاهایشان را با تحقیق و آمار اثبات می‌کردند که باید در اولویت واکسن قرار بگیرند و بروند دنبال زندگی‌شان. مثلا سیاهپوستان و افراد اقلیت قومی در انگلیس دوبرابر بیشتر به کرونا مبتلا شده‌اند.

این را یک پزشک و محقق به اسم محمد رضایی (متولد افغانستان) گفته است. مقاله‌اش هم همه جا منتشر شد که ثابت شود این افراد باید زودتر واکسن خودشان را بزنند.یک تحقیق دیگر در انگلیس هم نشان می‌داد که میزان ابتلای معلمان فرقی با خدمه درمانی نداشته و همان اندازه بوده است. به خاطر همین هم معلم‌ها می‌گفتند باید آنها را در اولویت بگذارند. دیگر به همین ترتیب خواربار فروش‌ها، سیاستمداران، خدمه حمل و نقل و بقیه مشاغل هر کدام با یکسری تحقیق از وزارت بهداشت این کشور می‌خواستند که نوبتشان را جلو بیندازند. حالا در واقعیت در انگلیس چه افرادی توی اولویت قرار گرفتند؟

در فاز اول، اول کادر درمان و افراد در سرای سالمندان واکسن گرفتند، بعد به ترتیب سن افراد سالمند و سپس همه افرادی که یک بیماری زمینه‌ای آنها را در خطر جدی قرار داده است. گروه دوم هم شامل معلمان و خدمه سیستم حمل و نقل عمومی می‌شود. یعنی گروه دوم آنها با آمریکایی‌ها کمی فرق داشت و محدودتر بود. در انگلیس اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این گروه دوم تا ۱۵ اسفند اولین دوزشان را می‌گیرند. به خاطر همین حداقل گروه‌های دوم در کشور ما نباید چشم‌اندازی برای گرفتن واکسنشان در فروردین ماه داشته باشند.

*** صف طویل خاکستری
حالا در مقابل این سهمیه‌خواهی‌هایی که برای واکسن شده، اسناد رسمی در ایران چه می‌گویند: طبق سند واکسیناسیون برای گروه‌های هدف، کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی و کادر درمان، ساکنان خانه‌های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال در تقدم نخست تزریق واکسن کرونا قرار دارند. واکسن گروه اول و دوم این دسته شروع شده اما حالاحالا‌ها فاصله دارد که به اتمام برسد.کارکنان بیمارستان‌ها که همان بیست‌و یکم تا چند روز بعد دوز اول را گرفتند،در خانه سالمندان هم پنجشنبه واکسیناسیون از مرکز کهریزک شروع شد اما چقدر تا پایان راه باقی مانده است؟

*** مگر کسی واکسن هم می‌زند؟
احتمالا الان دیگر نه. روسای بعضی از بیمارستان‌ها به هفت‌صبح می‌گویند از دو سه روز بعد از اینکه واکسیناسیون را شروع کردند به این طرف دیگر کسی واکسن نزده است. مثلا در درمان بیمارستان امام خمینی ۲۰۰ نفر دوز اول را تزریق کرده‌اند اما هنوز باید واکسن‌های بیشتری به دستشان برسد تا همه افراد خط مقدم واکسینه شوند.به خاطر همین سهم خواهی از واکسن کمی زود به نظر می‌رسد و لااقل باید برای تمام شدن اولویت اول که پزشکان و پرستاران خط مقدم هستند، صبر کنند.

*** ۹ درصد از فاز اول واکسن زدند
هنوز از آخرین پنجشنبه بهمن ماه که یک محموله اسپوتنیک به کشور رسید، محموله جدیدی به کشورمان نیامده است. فکر می‌کنید تا امروز چند درصد از گروه اول واکسن زدند؟ بیایید مرحله به مرحله با هم حساب کنیم: اگرچه هیچ وقت در اخبار مشخص نشد که داخل محموله اول چند دوز اسپوتنیک بوده اما فهمیدنش کار سختی نیست.

آن سر معادله به ما می‌گوید که محموله دوم شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن بوده که می‌گفتند پنج برابر محموله اولی است. با یک دو دو تا چهار تا می‌‌فهمیم که احتمال زیاد تا امروز ۱۲۰ هزار دوز وارد شده که باید ۱۲۰ هزار نفر در کشور را از فاز اول واکسینه کند. حالا این گروه اول چند نفر هستند؟ تعداد کادر درمان و افرادی که در سرای سالمندان باید در فاز اول واکسن بزنند، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. پس از فاز اول تا امروز فقط به ۹درصد از جمعیت هدف در فاز اول واکسن تزریق شده است.

جمعیت کشور نه؛ جمعیت فاز اول.محموله سوم اگر به موقع به دستمان برسد، فردا باید در فرودگاه امام خمینی به زمین بنشیند تا بقیه یک میلیون و ۱۸۰هزار نفری که از فاز اول باقی مانده‌اند را واکسینه کند.وگرنه چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا نگاه می‌کنیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

*** هنوز جای نگرانی نیست
پیشاپیش فعلا خودتان را نگران نکنید؛ به خاطر اینکه سفیر ما در روسیه همان اول گفته بود که ببینید مردم! قرار است هر دو هفته و گاهی ماهی یک بار، یکسری اسپوتنیک دست ما را بگیرد. اولین محموله شانزدهم و بعدی بیست و پنجم بهمن رسیدند. از آن زمان هم ۱۴ روز دارد می‌گذرد. اگر تا آخر وقت امروز محموله‌های اسپوتنیک جدیدی نرسید، آن وقت بیایید کم کم نگران شویم. نگران چه؟

هم نگران اینکه پس اولویت بعدی چه افرادی خواهند بود و هم اینکه پس دوز اولی‌ها کی دوز دومشان را تزریق کنند؟ ماجرا این است که دوز اول و دوم اسپوتنیک شبیه هم نیست.آنهایی که بیست و یکم بهمن واکسن زدند، باید سه‌شنبه همین هفته دوز دوم را هم تزریق کنند اما خوبی اسپوتنیک این است که نوشته بودند اگر حالا از ۲۱ روز هم گذشت، منعی برای تزریق دوز دوم وجود ندارد؛ یعنی آسمان به زمین نمی‌آید. پس وقتی محموله سوم به زمین بنشیند قاعدتا باید شامل ۱۲۰ هزار دوز از آن اسپوتنیک‌هایی باشد که این بار نه به رنگ آبی، بلکه قرمز هستند.

*** چقدر تا برنامه فاصله داریم؟
مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو گفته بودند که تا سال دیگر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران واکسینه شده‌اند. یعنی روزی ۵۰۰ هزار نفر باید واکسن بزنند تا به این عدد در سال آینده برسیم. البته فعلا ۵۰۰ هزار دوز هم از روسیه نیامده، چه برسد به اینکه این عدد را تزریق کرده باشیم اما باز هم جای نگرانی نیست.

هم اینکه طبق قرار هلال‌احمر باید همین روزها سینوفارم را از چین بیاورد و هم اینکه کم کم نوبت کواکس ما هم می‌رسد. همین هفته پیش غنا اولین کشوری بود که سهمیه آسترازنکای خودش را از سبد سازمان جهانی بهداشت گرفت. بعد هم این وقفه در واکسیناسیون متاسفانه همه جای دنیا وجود داشته و بلایی نیست که فقط دامن ما را گرفته باشد. بدقولی بسیاری از شرکت‌های واکسن‌سازی سرعت واکسیناسیون در اروپا و حتی آمریکا را هم دستکاری کرد و اجازه نداد با همان سرعتی که می‌خواستند پیش برود.

کدخبر: ۳۷۵۹۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر