کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۱۲۶
تاریخ خبر:

شرایط دسترسی به فیلم دوربین مداربسته در سرقت

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ممکن است خدای ناکرده تا به حال هدف بزه‌دیدگی در خیابان قرار گرفته باشید و اتومبیل‌تان، کیف مدارکتان یا تلفن همراهتان یا جواهراتی که همراه دارید به سرقت رفته باشد، درست مثل اتفاقی که برای آقای علی دایی رخ داد. در این شرایط سوال این است که چگونه می‌توانید از دوربین‌های مداربسته‌ای که در اطراف محل وقوع جرم قرار دارد استفاده کنید تا چهره مجرم مشخص و زمینه برای پیگیری راحت‌تر این پرونده فراهم شود؟

قبل از هر چیز یک نکته را مشخص کنیم که ما در زمینه سرقت صحبت می‌کنیم و نه مفقود شدن یک کالا. اگر به‌طور مثال کیف پول خود را گم کرده‌اید ماجرا متفاوت است زیرا شما در واقع نمی‌دانید که این کیف پول را کسی برداشته یا نه یا حتی نمی‌دانید که هنوز پیش خودتان است یا نه (ممکن است در گوشه خانه یا زیر صندلی خودرو افتاده باشد) در چنین شرایطی مسیر شما سخت است چراکه بیشتر اتفاقات باید با خواهش و تمنا از افرادی که دوربین در محل گم شدن کالای شما دارند، حل و فصل شود و امید به اینکه از حیث قانونی بتوانید آنها را به این کار ملزم کنید، امیدی تقریبا واهی است.

اما اگر واقعا سرقتی اتفاق افتاده باشد شما ابتدا باید به فوریت‌های پلیسی زنگ بزنید تا آنها با حضور در محل ارتکاب جرم، گزارش ارتکاب جرم و شکایت شما را به عنوان گام آغازین ثبت کنند. البته که می‌توانید برای این کار به کلانتری هم مراجعه کنید ولی حضور پلیس در سر صحنه جرم این مزیت را دارد که همسایگان آن محیط متوجه می‌شوند که واقعا شما یک بزه‌دیده هستید و ممکن است بدون حکم قضایی راضی شوند که فیلم یا عکس را در اختیارتان قرار دهند.

همچنین آنها معمولا به درخواست پلیس در این موارد هم پاسخ منفی نمی‌دهند. با این حال اگر از این فرآیندها نتوانستید فیلم یا عکسی بیرون بیاورید باید به دادسرا مراجعه کنید تا از قاضی که در واقع بازپرس پرونده شماست بخواهید حکم قضایی برای دسترسی به آن فیلم را صادر کند. بهتر است این کار را سریع‌تر انجام دهید چراکه حافظه دوربین‌های مداربسته بعضا اندک است و بعد از مدتی فیلم‌های قدیمی را پاک می‌کند.

بعد از آن با نشان دادن حکم قضایی به فرد صاحب دوربین مداربسته می‌توانید آن را در اختیار داشته باشید و در صورت استنکاف از این امر کافی است به کلانتری محل اطلاع دهید تا آنها ماموری برای اجرای این حکم قضایی در اختیار شما بگذارند. قبل از همه اینها یادتان باشد که جزئیات صحنه جرم را در جایی یادداشت کنید.

اگر از پلاک موتورسواری که به شما حمله کرده چیزی دیدید یا اگر رنگ پیراهن او را توانستید ببینید و بالاخره زمان دقیق و محل دقیق جرم. اینها جزو مواردی است که بعدا در اثر فشار ناشی از بزه‌دیدگی ممکن است از یادتان برود و در نتیجه باعث شود ندانید که از کدام دوربین مداربسته برای چه زمانی باید استفاده کنید و در واقع شما را از این دلیل محروم یا آن را نزد قاضی کم ارزش می‌کند.

‌* هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۵۸۱۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    اگر یکی نخواسته باشه بده، اگر آقای رئیسی رو هم ببری، بهت نمیده. یا میگه پاک شده، یا میگه خرابه، یا پاک میکنه و میگه قطع شده. اینجا ایران ه!