کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۷۱۱۱
تاریخ خبر:

شب‌ استثنایی‌ شبکه‌ اول

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | 14 آبان 1357. صفحه اول کاملا بازتاب تظاهرات روز 13 آبان در سراسر کشور به‌خصوص در خیابان انقلاب و دانشگاه تهران بوده است. جالب‌ترین بخش صفحه مربوط به روایت‌های مختلف از تلفات این تظاهرات است. روایت رسمی دولت دو نفر را به‌عنوان کشته‌های این روز عنوان می‌کند. جبهه ملی بیش از هفت نفر را قربانی خشونت‌های 13 آبان دانسته است،‌ گروه‌های متفرقه بین هفت تا ده نفر، ‌آسوشیتدپرس از ده کشته در تظاهرات 13 آبان یاد کرده و منابع دانشجویان از عدد 65 کشته حرف می‌زنند!

از ترکش‌های تظاهرات 13‌آبان استعفای وزرای علوم و آموزش‌وپرورش بوده است. وزیر علوم در اعتراض به ورود نظامیان به محوطه دانشگاه تهران و وزیر آموزش‌وپرورش یعنی منوچهر گنجی در اعتراض به اتهاماتی که در مجلس نسبت به او مطرح شده است. بازار تهران هم امروز را عزای عمومی اعلام کرده است. صفحه 2 که معمولا اخبار جهان است بالکل به خبر ناآرامی‌ها و تظاهرات در نقاط مختلف ایران اختصاص پیدا کرده است. در تبریز هم از صفر قهرمانی زندانی سیاسی که پس از سی سال آزاد شده است، استقبال ویژه‌ای به‌عمل‌ آورده‌اند.

خانواده‌های زندانیان سیاسی اصفهان مدعی شده‌اند که 25 خرداد گذشته با تمهیداتی از سوی روسای زندان برخی از اشرار زندانی در این زندان به سمت متهمان سیاسی هجوم برده و 17نفر از آنها را به ضرب چاقو مجروح کرده‌اند. آیت‌الله مکارم شیرازی به روزنامه اطلاعات گفته که روی کار آمدن حکومت نظامی با جهاد از سوی معترضین روبه‌رو خواهد شد. تلویزیون ایران هم شب گذشته برای اولین‌بار در عمرش توانست خبرها را بدون سانسور به روی آنتن بفرستد که نمایش شلیک سربازان به دانشجویان و کشته شدن یک دانشجو موجب تاثر گسترده تماشاگران برنامه خبر ساعت هشت و سی دقیقه شب شده است.

بانک ملی محدودیت فروش دلار را در سقف 20هزار دلار قرار داده است. سالارجاف نماینده پاوه که متهم است چماقدارانش به تظاهرات‌کنندگان در این شهر حمله کرده و حداقل هشت نفر را کشته‌اند به حکم دادستانی دستگیر شده است. در صفحه هشت یک صفحه کامل گزارش تصویری از حوادث روز 13 آبان منتشر شده است. عکس‌های فوق‌العاده‌ای هستند که اسم عکاس را بر خود ندارند. گروهی از پزشکان با نام پزشکان مسلمان نامه‌ای به زیسکار دستن رئیس‌جمهور فرانسه نوشته‌اند و خواستار میزبانی شایسته از آیت‌الله خمینی شده‌‌اند.

این چندمین نامه‌ای است که از سوی اقشار مختلف پزشکان خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه نوشته و ارسال شده است. در این هاگیر واگیر فیلمخانه ملی اطلاعیه‌ای داده و اعلام کرده که نمایش فیلم‌های تاریخ سینما از 15 آبان در دو سانس 18 و 20 در تالار بزرگ وزارت هنر شروع خواهد شد. اعتصابیون هما اعلام کرده‌اند که دخالت خلبانان نیروی هوایی در حمل و نقل مسافرین و بار خلاف قوانین ایکائو است. آیت‌الله طالقانی هم آمریکا را به‌خاطر سازماندهی ساواک در ایران محکوم کرده است.

مشخصات چهار قربانی تظاهرات ضد‌دولتی در آذرشهر اعلام شدند که شامل یک قاضی، ‌یک معلم، ‌یک عطار و یک آرایشگر بوده‌اند. خبری کار شده از راهپیمایی فرهنگیان در بندر پهلوی که موجب شد شهر به حالت نیمه‌تعطیل دربیاید. ابوالحسن بنی‌صدر از پاریس اعلام کرده که از سوی آیت‌الله خمینی پیام‌هایی خطاب به آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله منتظری که به‌تازگی از زندان آزاد شده‌اند، ارسال شده است.

داریوش فروهر سخنگوی جبهه ملی هم اعلام کرده که آیت‌الله خمینی رفراندوم موردنظر جبهه ملی را پذیرفته‌اند. بی‌بی‌سی هم گزارشی کار کرده بر این مبنا که کشورهای همسایه و مجاور ایران با نگرانی وقایع ایران را دنبال می‌کنند. از عراق و پاکستان تا شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس و بالاخره این که تغذیه رایگان هم از مدارس حذف شد.
فعلا خداحافظ.

کدخبر: ۴۸۷۱۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر