کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۸۳۴
تاریخ خبر:

شاهین آماده رقابت با دنا پلاس توربو‌ اتوماتیک

روزنامه هفت صبح | زمانی نه‌چندان‌ دور عنوان خودروی ملی به این معنا بود که خریدار آن با پایین‌ترین بودجه‌ها به بازار خودرو مراجعه کرده و قصد دارد خودرویی ارزان برای انجام کارهای روزمره‌اش بخرد (بماند که ایرانیان چقدر خاطرات مسافرت‌های دور و نزدیک با این خودروها را دارند!). اما تغییرات جدید صنعت خودرو در ایران که یکی از مهم‌ترین آنها سایپا شاهین است سبب شده تا این کلیشه دیگر پذیرفتنی نباشد.

بازار هدف شاهین و دیگر خودروهای پلتفرم SP100 سایپا در سگمنت‌های کراس‌اوور، هاچ‌بک و سدان را می‌توان خودروهای میان‌رده در بازه قیمتی نیم میلیارد تومان دانست. امروزه بیشتر خریداران بازار را کسانی تشکیل می‌دهند که دارای بودجه‌ای بالاتر از خودروهای ملی حاضر در بازار هستند و البته توان خرید نمونه‌های وارداتی کره‌ای را نیز ندارند.

تا همین اواخر چینی‌ها و تک‌و‌توک کره‌ای‌های مونتاژی پاسخگوی نیاز خریداران در این بخش‌ها بودند. شاهین از نظر طراحی بر خودروهای این کلاس برتری پیدا می‌کند. در نمونه‌های کره‌ای همچون اکسنت و سراتو با خودروهایی از نسل‌های پیشین مواجهیم که مطابق با زبان طراحی روز طراحی نشده‌اند و همچنین در مورد امکانات آ‌نها نیز تفاوت‌هایی بعضا مهم با نمونه‌هایی که در بازار جهانی به فروش می‌روند وجود دارد.

شاهین قرار است خودرویی با طراحی به‌روز باشد که از امکاناتی همچون ترمز دیسکی جلو و عقب، ABS، EBD، BAS، دو کیسه هوا و کروز کنترل در بخش ایمنی و استارت دکمه‌ای، سنسور نور، سنسور پارک عقب، دی لایت، اتولایت، ایزوفیکس، کی‌لس، سیستم کنترل فشار باد لاستیک و چراغ هدایت تا منزل بهره می‌برد. این آپشن‌ها در خودرویی که قیمت احتمالی آن فعلاً حول و حوش ۳۰۰میلیون تومان است در کمتر خودرویی پیدا می‌شود.

برای بازار هدف شاهین پیشرانه فنی نیز موضوعی مهم است. شاهین از این نظر باید بتواند هم‌تراز یا حتی بالاتر از خودروهایی همچون گریت وال وولکس، برلیانس، چری آریزو، آریو زوتی، کیا سراتو آپشنال، هیوندای اکسنت و… بایستد. سایپا برای این خودرو فعلا پیشرانه M15 توربوشارژی را در نظر گرفته است که با ظرفیت ۱٫۵ لیتر می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

عدم هماهنگی پیشرانه با جعبه دنده یکی از مشکلات معمول در سدان‌های این بازه قیمتی است. با این حال به نظر می‌رسد شاهین با جعبه دنده ساخته‌شده توسط شرکت کره‌ای معتبر HPT که در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود از چنگ این مشکل گریخته باشد.شاهین در صورت ورود به بازار در سطح خودروهای داخلی تنها دنا پلاس توربوی اتوماتیک را پیش‌روی خود خواهد داشت و در سطح خودروهای مونتاژی با برلیانس H230، جک J4، چری آریزو ۵ و هیوندای اکسنت رقابت خواهد کرد.

کدخبر: ۳۶۲۸۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر