کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۷۱۸
تاریخ خبر:

سیمای خشونت‌بار یک زن| جذابیت پنهان خشونت

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی| اولین زنی که از خشم و حسادت دست به کارهای دیوانه‌وار زد لیدی مکبث نبود هرچند او مشهورترین زنی است که در درام‌ها خلق شده که دست به خشونت می‌زند. یا لااقل با خونسردی همسرش را وادار به خشونت می‌کند. در اساطیر یونان هرا را داریم که معمولا از فرط حسادت به زنانی که زئوس سراغشان می‌رود دست به اعمال خشونت‌باری می‌زند. کهن الگوی زنی که با انگیزه‌های گوناگون از کلیشه‌های زنان لطیف و مهربان به دور از خشونت فاصله می‌گیرد هراست.

در سینما از قضا زنان محبوب من آن‌هایی هستند که کمی خشونت چاشنی شخصیت‌پردازی‌شان می‌شود. از سینمای کلاسیک که شروع کنیم نمونه‌هایی البته تلطیف شده و شوخ‌طبعانه از زن خشن در زنان هاکسی دیده می‌شود. زن‌هایی که می‌توانند شاهد گلوله خوردن باشند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند (خواب بزرگ)، می‌توانند با یک یوزپلنگ وحشی این‌طرف و آن‌طرف بروند (بزرگ کردن بیبی) یا بدون اینکه حرکت خشونت‌آمیزی به خرج بدهند درونشان به اندازه‌ای خشونت وجود داشته باشد که نامزدشان را به خاطر کارشان رها کنند (منشی همه‌کاره او).

یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های زن سینمای کلاسیک بدون اینکه لزوما کسی را بکشد یا شکنجه کند، اسکارلت اوهاراست. اسکارلت حتی روحش هم خبر ندارد که قدر خشن است با این حال به موقعش نامزد خواهرش را اغوا می‌کند تا به چیزهایی که می‌خواهد برسد. او برای رسیدن به هر چیزی که در زندگی می‌خواهد می‌تواند خشونت به خرج بدهد.

از قضا هرچه روزگار مدرن‌تر شد تصویر جذاب زن خشن در فیلم‌ها کمتر دیده می‌شد. شاید به همین دلیل اولین‌بار که «دختر گمشده» دیوید فینچر را دیدم شیفته‌ کاراکتر ایمی الیوت دان شدم. زنی که بی‌اندازه جاه‌طلب بود. لااقل صدها برابر جاه‌طلب‌تر از مردی که کنارش قرار داشت و کار را به آنجا رساند که حتی مرتکب قتل شد.

از پیچیدگی ذهن زنی که به خاطر عشق یا ازدواج سطح انتظاراتش را پایین نیاورده بود، لذت بردم. به همین دلیل هم سمیرای «زخم کاری» برای من به شدت یادآور ایمی الیوت دان بود و راستش به‌نظرم پایان‌بندی سریال جفا در حق این کاراکتر بود.دوره‌ درس‌های اخلاقی شکسپیری گذشته. من پایانی مثل «دختر گمشده» را برای چنین زنانی ترجیح می‌دهم. پایانی که راستش به نظر می‌رسد در زندگی واقعی به حقیقت نزدیک‌تر است.

از دیدن زن‌های مادر و همسر و حتی معشوقه خسته شده‌ایم. دیدن زنی که سویه‌ شیطانی در وجودش داشته باشد لذت‌بخش است گرچه کمتر کسی قدرش را می‌داند. جذابیت این زنان در هوش و خونسردی ترسناکشان است و البته برای لذت بردن از این نوع جذابیت باید شجاع باشید و اهل خطر.

کدخبر: ۴۱۴۷۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر