کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۹۵۴
تاریخ خبر:

سوگ اصفهان در ‌تراژدی ‌دکتر محمد ‌گلشن

روزنامه هفت صبح | بعد از چند هفته‌ که خبرهای تلخ کرونایی در کشور کم شده بود و آمارها هم رو به کاهش بود، حالا اخبار نگران‌کننده‌ای از ابتلای چند چهره مشهور فوتبالی و سینمایی به کرونای وخیم به گوش می‌رسد و در اصفهان هم یک پزشک حاذق و فروتن بر اثر این بیماری جان باخته است. دکتر محمد گلشن درحالی‌که دوران بازنشستگی‌اش را سپری می‌کرد، بعد از شیوع کرونا و مشاهده درگیری جامعه با این بیماری بدشگون، ترجیح داد به محل کار خود بازگردد و در نهایت خودش هم بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

نقطه اوج این تراژدی جایی بود که خودش چند روز پیش عکس اسکن ریه‌اش را منتشر کرد و پای آن نوشت:‌ «حلقه‌ای بر گردنم افکنده دوست/ می‌کشد آنجا که خاطرخواه اوست». این متخصص ریه از ۲۰ روز پیش درگیر کرونا بود و دیروز مراسم خاکسپاری او برگزار شد. از بین اهالی شناخته‌شده هنر، ورزش، دانش و… کم قربانی تقدیم کرونا نشده است.

اما مدتی بود که همزمان با پایین آمدن تعداد فوتی‌های کرونا، کمتر درباره ابتلای این و آن چهره معروف به این ویروس می‌شنیدیم، اما انگار که کرونا خواسته باشد کم‌کاری چند ماه اخیرش را جبران کند، ناگهان ظرف یکی، دو روز گذشته خبر ابتلا و حتی وضعیت وخیم چند هنرمند و فوتبالیست به گوشمان می‌رسد و حتی ماجرای غم‌انگیز ابتلا و فوت یک پزشک هم دوباره تکرار شده است. وقتی همه اینها را می‌گذاریم کنار هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت و آمارهای مربوط به کرونا، به نظر می‌رسد باید پروتکل‌های رهاکرده را دوباره جدی بگیریم.

*** معمای ابتلای دو دوست: مهرداد میناوند و علی انصاریان
خبر ابتلای مهرداد میناوند به کرونا وقتی رسانه‌ای شد که او در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لاله بستری شده بود و پزشکانش از مردم می‌خواستند که برای او دعا کنند، چون او وقتی به بیمارستان رفته بوده که ۸۰ درصد هر دو ریه‌اش درگیر شده و سطح اکسیژن خونش ۴۰ درصد بوده است. به‌این‌ترتیب پزشکان نه‌تنها مجبور می‌شوند او را فورا در آی‌سی‌یو بستری کنند، بلکه برای بهتر طی شدن فرآیند درمان، میناوند را به کمای مصنوعی می‌برند و همزمان از ونتیلاتور و ایجاد مسیر دسترسی به ریه از نای برای شست‌وشوی ریه‌ها استفاده می‌کنند.

با وجود این، شرایط میناوند چنان‌که باید و شاید بهتر نمی‌شود و درخواست دعا و فرستادن انرژی مثبت از سوی مردم کماکان ادامه پیدا می‌کند. وزارت ورزش، باشگاه پرسپولیس و چهره‌های فوتبالی هرکدام سعی می‌کنند به نحوی به او کمک کنند تا جایی که دیروز مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، به دیدن میناوند می‌رود. او در مورد وضعیت بیمار می‌گوید:

«متاسفانه ایشان خیلی دیر مراجعه کرده‌اند، با وجود اینکه اضافه‌وزن و بیماری زمینه‌ای دارند و با پزشک در ارتباط بوده‌اند و پزشک دائم به ایشان تاکید می‌کرده که به بیمارستان مراجعه کنند، اما این اتفاق نمی‌افتد تا زمانی که رسما بیمار توان تنفسش را از دست می‌دهد و به محض مراجعه، بالاترین سطح درمان بیماری برای او اجرا می‌شود، با وجود این ما ناامید نیستیم، فکر می‌کنم اگر ایشان بتوانند ۴۸ ساعت دیگر طاقت بیاورند و وضعیتشان کمی ثابت شود که از خواب مصنوعی بیدار شوند می‌توان بیشتر امیدوار بود.»

مهرداد میناوند تنها چهره فوتبالی نیست که ابتلایش به کرونا در روزهای اخیر خبری شده؛ دوست قدیمی و هم‌تیمی میناوند؛ یعنی علی انصاریان هم نه‌تنها کرونا گرفته، بلکه از دیروز نگرانی‌هایی درباره وضعیتش شنیده می‌شود. اینطور که دکتر مردانی می‌گوید، علی انصاریان هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و اگرچه نسبت به میناوند وضعیت بهتری دارد، اما دچار درگیری دوطرفه ریه شده و تلاش برای درمان دارویی او با جدیت ادامه دارد.

بعضی‌ها می‌گویند ۲۳ دی‌ماه وقتی میناوند، به‌ ویژه‌برنامه باشگاه پرسپولیس می‌رود و همراه علی انصاریان بازی را تماشا می‌کنند احتمالا به کرونا مبتلا بوده و آنجا به دلیل رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، بیماری به انصاریان انتقال پیدا کرده. دلیل اینکه حالا وضعیت انصاریان از میناوند بهتر است، مراجعه زودهنگام انصاریان نسبت به هم‌تیمی قدیمی‌اش اعلام می‌شود.

پرونده فوتبالی‌های کروناگرفته همین‌جا بسته نمی‌شود، بلکه یک اسم دیگر هم وجود دارد، حشمت‌الله مهاجرانی؛ مربی‌ای که برای اولین‌بار ایران را به جام جهانی برد. البته اینطور که خود حشمت‌خان دیروز به رسانه‌ها گفته «حالش وخیم نیست و اگرچه سه روز است در بیمارستان بستری است، اما حالش بهتر از چیزی است که ابتدا فکر می‌کرده و درحال‌حاضر وضعیت عمومی خوبی دارد.»

*** گوهر خیراندیش و اعلام اینستاگرامی
کرونا طی روزهای گذشته از چهره‌های هنری هم غافل نشده و گوهر خیراندیش را هم درگیر کرده است. خبر این اتفاق را خود خیراندیش در قالب یک استوری اینستاگرامی اعلام کرد. او با گذاشتن تصویری از مزار جمشید اسماعیل‌خانی، همسر فوت‌شده‌اش، نوشت: «جمشید عزیز؛ من که می‌دانم کرونا را شکست می‌دهم؛ اگر رفتنی در کار بود که می‌دانم نیست، خودت مواظب نوه‌ها و فرزندانمان باش.» بعدتر اعلام شد که بیماری خیراندیش خیلی جدی نیست و مشغول طی کردن مراحل درمان و بهبودی است.

*** و حالا موج چهارم؟
حتما با ابتلای چند چهره معروف به کرونا نمی‌توان هشدار داد که شاید در آستانه ورود به موج چهارم کرونا در ایران هستیم، مخصوصا وقتی ببینیم که دیروز باز هم تعداد فوتی‌ها زیر ۱۰۰ نفر بوده و به یکی از کمترین سطوح خودش از خردادماه رسیده، اما نشانه‌های دیگری وجود دارد که باعث می‌شود، موج چهارم را به عنوان یک احتمال قریب‌الوقوع در نظر بگیریم.

یکی از آنها به خاطر سرمای هواست، قرار است موج هوای سردی وارد ایران شود و هرچقدر هوا سردتر باشد، هشدارهای کرونایی شدیدتر می‌شوند. آمارها هم حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ مثلا اینکه تعداد مبتلاها طی روزهای گذشته روند صعودی داشته است. درحالی‌که طی ۱۰ روز منتهی به ۲۹ دی، تعداد مبتلاها به کرونا کاهشی بود، از این روز به‌بعد دوباره شیب مثبت پیدا کرده، از طرفی طی چند روز گذشته تعداد مبتلایان کرونا که بستری شده‌اند افزایش پیدا کرده است؛ موضوعی که می‌تواند منجر به افزایش فوتی‌ها در هفته‌های بعدی شود.

درحالی‌که در هفته‌های قبلی تعداد بستری‌های روزانه به زیر ۵۰۰ نفر هم رسیده بود، این عدد در تاریخ یک بهمن به ۸۴۰ نفر رسید. درمجموع در هفدهمین هفته از ابتدای پاییز و موج سوم، تعداد بستری‌ها به ۴۲۸۳ نفر رسید، درحالی‌که هفته قبل‌تر ۳۹۶۵ نفر از مبتلایان بستری شده‌ بودند. شاید بتوان گفت که تغییر الگوی سنی مبتلاها هم می‌تواند تا اندازه‌ای هشدارآمیز محسوب شود.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، در این مورد گفته که سهم گروه سنی ۵ تا ۱۷ساله ما قبلا حتی قبل از آذر و اوج پیک سوم، ۲ تا ۱/۲ درصد بود، اما در روزهای اخیر این عدد به ۶ تا ۹ درصد رسیده است و به نظر می‌رسد رو به افزایش است، بنابراین باید بیشتر مراقب این گروه سنی بود، مخصوصا که تا الان به نظر می‌رسید آنها چندان در خطر نیستند.

کدخبر: ۳۶۹۹۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر