کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۲۰۲
تاریخ خبر:

سوئیست DX۷؛ کراس‌اوور لوکس چینی در‌ راه ایران

روزنامه هفت صبح، ‌سیدمحمدرضا دادگستر| نام مانیان خودرو با پروژه مونتاژ هونگچی بر سر زبان‌ها افتاد؛ پروژه‌ای که البته هیچگاه به سرانجام نرسید و خودروهای پرمیوم هونگچی آسفالت‌های ایران را لمس نکردند. حالا این شرکت به دنبال مونتاژ سوئیست DX7 در ایران است و البته این تصمیم باعث جدال‌هایی بین دیار خودرو و این شرکت شده است؛ همان دیار خودرویی که در حال حاضر سوئیست DX3 را به بازار عرضه می‌کند و مدعی است که امتیاز مونتاژ DX7 را نیز برعهده دارد.

البته اسب بخار خبر داده که در این رقابت، دیار خودرو در مرحله جلوتر قرار دارد چون به مرحله سفارش‌گذاری قطعات منفصله سوئیست DX7 نیز رسیده است. با این حال پرسشی که مطرح است، این است که چرا هنوز عکس‌هایی از حضور نسخه‌های تست این کراس‌اوور چینی در ایران منتشر نشده است؟ اگر دیار خودرو قطعات سوئیست DX7 را ثبت سفارش کرده و به مرحله تولید رسیده، قاعدتاً پیشتر چند نسخه از آن را باید با پلاک گذرموقت در خیابان‌ها می‌دیدیم.

اگر سوئیست DX3 خودرویی بود که با هدف رقابت با جک S5، چری تیگو ۵ و هایما S7 توربو به بازار فرستاده شده بود، این فیدلیتی هفت نفره، کی‌ام‌سی K7 و چری تیگو ۷ پرو هستند که مهم‌ترین رقبای سوئیست DX7 در بازار ایران‌اند. قیمت بزرگ‌ترین عضو خانواده DX چیزی بین ۹۵۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود که آن را در ردیف چینی‌های گران‌قیمت قرار می‌دهد.

زیر کاپوت سوئیست DX7 ترکیب آشنای بیشتر خودروهای چینی بازار ایران را می‌بینیم: پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۹۷ اسب بخار نیرو و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور که نیرو را از طریق گیربکس هفت‌سرعته اتومات دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. تک دیفرانسیل بودن این خودرو نشان می‌دهد که هنوز قرار نیست شاهد چینی‌هایی در سگمنت شاسی‌بلندهای واقعی با عملکردهای آفرودی در ایران باشیم.

مزیت DX7 نسبت به رقبایش این است که سوئیست توانسته خروجی خوبی از پیشرانه بگیرد. از نظر گیربکس، رقیب اصلی DX7 فیدلیتی است. با این حال به دلیل آنکه گیربکس سوئیست DX7 از نوع Wet است، استهلاک کمتری نسبت به گیربکس دوکلاچه فیدلیتی دارد که شنیدن این خبر در شهرهای شلوغ و پرترافیک خوشحال‌کننده است.

هنوز معلوم نیست که قرار است سوئیست DX7 با چه تریمی به ایران بیاید اما اگر مانیان خودرو یا دیار خودرو نسخه فول آپشن را انتخاب کنند، می‌توان امیدوار بود که آپشن‌های جذابی نظیر اتوپارک، رادار خطی، ردار نقطه کور و سامانه اخطار تصادف را در سوئیست DX7 ببینیم. کابین این خودرو و آپشن‌های رفاهی‌اش برتری خاصی نسبت به رقبا ندارند و همان موارد تکراری مثل صفحه نمایشگر بزرگ، پنل کیلومترشمار دیجیتال، فرمان برقی و… را در سوئیست DX7 می‌بینیم.

بزرگ‌ترین خطری که پیش روی سوئیست DX7 در ایران است، مونتاژ آن توسط شرکت‌های ناشناخته و کوچک بخش خصوصی است. تجربه خودروهایی نظیر ام‌جی ۳۶۰، بی‌وای‌دی S6 و ریگان کوپا نشان داده که به جز شرکت‌های بزرگ و شناخته ‌شده بازار خودروی ایران، دیگر شرکت‌ها نمی‌توانند به خوبی مونتاژ خودرو را مدیریت کنند و بی‌ثباتی در تامین قطعات و سرمایه در گردش لازم، در نهایت به تعویق تعهدات آنها و اعتراض خریداران می‌انجامد. این خطر باعث می‌شود که ارزش خرید رقبای سوئیست DX7، ولو با پیشرانه‌های ضعیف‌تر و آپشن‌های کمتر، بالاتر باشد.

کدخبر: ۴۳۱۲۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر