کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۳۰۸
تاریخ خبر:

سایپا از بازگشت ال‌۹۰ به بازار خودرو‌ خبر داد

روزنامه هفت صبح | در روزهای گذشته خبر از عدم ادامه‌‌ تولید رنو ال ۹۰داده بودیم. تصمیمی که متاثر از تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودروی ایران و پدیدار شدن مشکل در تامین قطعات این سدان دورگه‌‌ رومانیایی-فرانسوی بود. ال‌۹۰ در طول سال‌های گذشته توانسته بود تاحدی خلأ وجود سدانی ایمن و با قیمت مناسب را در بازار ایران پر کند.

پس طبیعی بود که اعلام خبر عدم تولید آن با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار خودروی ایران برای مشتریان با قدرت خرید متوسط رو به پایین کمی شوکه‌کننده باشد‌ اما طبق اعلام سایپا خبرهای خوبی در راه است و می‌توان بر بازگشت دوباره‌‌ تندر ۹۰ در ماه‌های آینده حساب باز کرد.

دیروز سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در سخنانی به تشریح وضعیت بازگشت ال ۹۰ پرداخت. « تا قبل از شروع تحریم‌های جدید صنعت خودرو (در سال ۹۷) در تولید ال۹۰ تا حدود ۴۵ درصد به قطعات شرکت رنو فرانسه وابسته بودیم، بنابراین زمانی که صنعت خودرو مورد تحریم قرار گرفت و شرکت‌های خارجی همکاری‌های خود را قطع کردند، تولید ال۹۰ نیز متوقف شد.»

گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت نسبت به داخلی‌سازی خودروی ال۹۰ اقدام کند از این رو با تلاش مهندسان تا ۱۸ ماه آینده ال۹۰ جدید وارد بازار خواهد شد.». مدیرعامل سایپا در مورد ویژگی‌های تندر ۹۰ ایرانی تصریح کرد:« میزان ساخت داخل خودروی یاد شده به ۸۵ درصد خواهد رسید و از طرفی این خودرو که در گذشته تنها با استانداردهای ۵۵ گانه منطبق بود، اکنون این قابلیت را پیدا خواهد کرد که استانداردهای ۸۵گانه را با موفقیت پاس کند. با تغییرات جدید در موتور، گیربکس و قطعاتی که توسط رنو فرانسه تامین می‌شد، گروه خودروسازی سایپا می‌تواند ال۹۰ ایرانی را با شکل و نمای بیرونی جدید و به‌روز تولید کند.»

اما تولید رنو ال‌۹۰ از چه زمانی شروع شد و چه چیز آن را تبدیل به خودرویی پرفروش در کلاس سدان‌های شهری ارزان‌قیمت کرد؟ ال ۹۰ در اصل محصول مشترک میان رنوی فرانسه و داچیای رومانی است. پس از آنکه رنو در سال ۱۹۹۹ مالکیت ۹۹ درصد از سهام این شرکت ورشکسته‌‌ رومانیایی را به‌دست آورد تصمیم گرفت ‌ با تولید خودرویی ارزان و در عین ‌حال ایمن و دارای شاخصه‌های فنی قابل قبول بازار کشورهای در حال توسعه همچون هند، روسیه، برزیل و… را تصاحب کند.

داچیا لوگان یا رنو ال ۹۰ از دل این استراتژی در سال ۲۰۰۴ خلق و تا سال ۲۰۱۲ از سوی سازنده اصلی تولید شد. برای ال ۹۰ مدل‌های گوناگونی با انواع پیشرانه‌ها و جعبه دنده‌ها عرضه شد. مدل در نظر گرفته ‌شده برای ایران با حجم موتور ۱٫۶ لیتر قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۸ نیوتن‌متری بود که به‌عنوان جانشینی برای پیکان ایده‌آل به نظر می‌رسید.

شتاب ال ۹۰ نیز با ثبت ۱۰٫۸ ثانیه با جعبه دنده پنج سرعته دستی یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این سدان شهری بود. با وجود انتقادات وارده به طراحی این خودرو به خصوص از نمای عقب، چیزی که توجه خریداران را جلب کرده و می‌کند فضای صندوق عقب است که با ۵۱۰ لیتر ظرفیت محبوب علاقه‌مندان به سفر و گشت‌و‌گذار است.

کدخبر: ۳۵۷۳۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر