کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۱۰۲
تاریخ خبر:

سال نحس ۲۰۲۰ برای سواری‌ها

روزنامه هفت صبح | سال ۲۰۱۹ برای خودروسازان سال خوبی نبود و آمار کل فروش خودروهای سواری در جهان از ۷۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه سال ۲۰۱۸ به ۷۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه سقوط کرد. در این شرایط شرکت‌ها امیدوار بودند در سال ۲۰۲۰ حتی اگر نتوانند به آمار ۸۰ میلیون دستگاهی برسند حداقل به همان وضعیت سال ۲۰۱۸ بازگردند‌ اما کرونا مثل طوفانی سهمگین سر رسید و کاسه کوزه خودروسازها را به هم ریخت.

*** جنگ شرق و غرب!
بزرگ‌ترین بازار خودرو، چین، در سال ۲۰۲۰ آمار فروش ۲۵ میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاهی داشت. فولکس‌واگن لاویدا در سالی که گذشت جایگاه اولی این خود را از دست داد و آن را به نیسان سیلفی تقدیم کرد. سیلفی در واقع همان نیسان سنترا است که مخصوص بازار چین تولید شده ‌ و با ایمنی بالا و سواری نرمش شناخته می‌شود.

دیگر بازار بزرگ جهان ایالات متحده آمریکا با آمار فروش ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاهی بود. در حالی که فورد سری F با ۷۸۷ هزار و ۴۲۲ دستگاه فروش رتبه اول را کسب کرد و تویوتا نیز با راوفور، کمری، تاکوما و کورولا سود سرشاری به دست آورد، شگفت‌انگیز سال شورولت سیلورادو بود که حتی رشد ۳٫۲ درصدی را هم تجربه کرد.

*** میلیونی‌های آسیا و اروپا
بازار چهار میلیون و ۵۴۰ هزار دستگاهی ژاپن مثل زمین خانگی شهری که چند تیم فوتبال مشهور داشته باشد شاهد جنگ قدرت‌های داخلی بود. هوندا ان‌باکس برای چندمین بار رهبری بازار را بر‌عهده گرفت. این خودروی جعبه‌ای شکل که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، قیمتی ‌بین ۱۳ تا ۱۸ هزار دلار دارد.

آلمان هم وضعیتی شبیه ‌ ژاپن داشت و این فولکس‌واگن گلف مشهور بود که برای چهل و پنجمین سال رتبه اول فروش در این بازار سه میلیون و ۱۸۰ هزار دستگاهی را به دست آورد. بار دیگر به آسیا برمی‌گردیم؛ هند سرزمین عشاق آمار فروش دو میلیون و ۷۷۰ هزار دستگاهی را به ثبت رساند که مرهون فروش بالای محصولات شعبه سوزوکی ژاپن تحت ‌عنوان ماروتی است: سوییفت، آلتو، بالنو، واگن آر و… .

دیگر بازار بزرگ کره‌جنوبی با فروش یک میلیون و ۸۴۰ هزار دستگاهی بود. کره‌ای‌ها در سال ۲۰۲۰ علاقه‌‌ زیادی به هیوندای گرنجور (آزرا) نشان دادند؛ سدانی که طراحی‌اش شباهت بسیاری به توسان جدید دارد. کیا K5، سدان اسپرت جدید کیا‌ نیز به‌رغم تازه‌کار بودن مورد اقبال کره‌ای‌ها قرار گرفت و رتبه چهارم را به دست آورد.

*** خاورمیانه و هدهایش!
ایران با ۸۳۶ هزار دستگاه فروش رتبه نخست خاورمیانه را در سال ۲۰۲۰ کسب کرد. سهم این فروش بالا توسط نارنجی‌پوشان مربوط به خودروهای تیبا ۲، کوییک و ساینا و توسط آبی‌پوشان مربوط به سمند، پژو پارس و ۲۰۶ صندوق‌دار بود. ترکیه با ۷۷۳ هزار دستگاه فروش هم رتبه دوم خاورمیانه شد. اگر از شهروندان ترکیه سوال کنید که «کدام خودروها در ترکیه تولید می‌شود؟» خیلی‌ها به شما خواهند گفت: فیات ایگا. در ترکیه سری‌های سدان، هاچ‌بک و کابین‌دار مدل فیات ایگا تولید می‌شود و بیشترین آمار تولید و خرید و فروش به سری سدان این خودرو اختصاص دارد.

کدخبر: ۳۷۸۱۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر