کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۵۹۰
تاریخ خبر:

رکورد زناشویی اشرف پهلوی و مهدی بوشهری

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | یکی ازعجایب تاریخ معاصر زندگی رکورد زناشویی بیش از نیم قرنی است که اشرف پهلوی و مهدی بوشهری برجای گذاشتند.زنی که به روابط بی‌شمار با مردان مشهور بود و شوهری که همه می‌دانستند رابطه چندانی با مسئله تعهد ندارد، چطور بیش از نیم قرن زن و شوهر هم بودند.

مهدی بوشهری همسر سوم اشرف بود.علی محمد قوام و احمد شفیق مصری دو همسر اول اشرف بودند.اولی به دستور رضاشاه و دومی در سفرهای اشرف به مصر بر سر ازدواج فوزیه.اولی چهره چندان مقبولی نداشت اما شفیق مرد خوش چهره‌ای بود.شفیق که از پدر نسبش به ترکیه می‌رسید خلبان بود و پسر وزیر دربار مصر و در سال ۱۳۲۲ با اشرف ازدواج کرد و در تهران او را به مقام ریاست سازمان هواپیمایی منصوب کردند.

به هنگام این ازدواج اشرف ۲۴ساله بود.حوالی سال ۱۳۲۹ اشرف و شفیق توافق کردند از هم جدا شوند اما شش سال طول کشید تا رسما طلاق بگیرند.شفیق دوتا بچه از اشرف داشت.شفیق از تهران رفت و در آن سمت هم با تغییر رژیم در مصر جایگاه پدری‌اش را نیز از دست داده بود.شفیق در سال ۱۳۵۵ و در سن ۶۵سالگی بر اثر سرطان فوت می‌کند.

اگر شفیق رهاورد سفر به مصر بود،‌مهدی بوشهری حاصل تبعید به پاریس بود!اشرف به‌هنگام تبعید به فرانسه توسط دولت مصدق با مهدی بوشهری آشنا شده بود.در سال ۱۳۳۱٫ مهدی بوشهری نوه معین‌التجار ثروتمند مشهور دوره ناصری بود و از پدربزرگ خود شم بیزینس و از مادر خود زیبایی چهره را به ارث برده بود.ازدواج اشرف و مهدی بوشهری در سال ۱۳۳۵ و در ضیافت سفارت ایران در پاریس رسمی می‌شود.

در مابین سال‌های ۱۳۳۱ تا ۳۵ که دو سال اولش شامل نقش‌آفرینی پررنگ اشرف در کودتای ۲۸مرداد می‌شد،‌به نوعی شریک تجاری همدیگر نیز محسوب می‌شدند.پس از ازدواج به نظر می‌رسید نان بوشهری در روغن است اما کمتر از یک‌سال بعد اشرف که حالا زنی ۳۸ساله بود علنا از شوهرش ابراز انزجار می‌کرد و محمدرضا نیز بوشهری را تهدید کرده بود که دو رو بر دربار پیدایش نشود.

بوشهری اما با شم کاسبکارانه خود مشکل را به سرعت حل کرد و نگذاشت که به سرنوشت احمد شفیق مبتلا شود!او به پاریس رفت و اشرف را در زندگی خصوصی‌اش آزاد گذاشت و با کمک اشرف در مدیریت ایران ایر در فرانسه جایگاه محکمی برای خودش پیدا کرد و تبدیل شد به نگهبان دروازه اروپا برای درباری‌ها.از اشرف تا فرح!او به سرعت تمایلات روشنفکرانه فرح دیبا و گروه اطرافیانش را درک کرد و به سرویس‌دهی از فرانسه برای دارودسته تازه نفس دربار در دهه ۴۰ پرداخت.

تعدادی رستوران و عکاسی در پاریس تاسیس کرد و وام‌هایی از شاه گرفت که البته بازپس نداد. شاه او را سفیر سیار خود و مسئول فستیوال‌های بین‌المللی ایران کرد و به زودی بوشهری به یکی از ثروتمند‌ترین افراد ایران تبدیل شد.او در ماه دو،سه روز به تهران می‌آمد و مستقیما به طبقه بالای کاخ اشرف می‌رفت که مبادا خانم او را ببیند.او با زیرکی و با تکیه بر روابط اروپایی‌اش توانست عضو هیات امنای جشن هنر شیراز شود.

او یکی از دست‌اندرکاران تشریفات پرخرج جشن‌های دوهزارو پانصدساله بود و در دهه ۵۰ نیز با تاسیس سازمان گسترش صنایع سینمایی رئیس این سازمان شد.سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خاص سینمایی و کلید زدن تولیدات مشترک با سینماگران اروپایی و آمریکایی و برگزاری جشنواره فیلم تهران،‌نفوذ او را در فضای فرهنگی کشور بیش از پیش افزایش داد آن هم در حالی که عموما در فرانسه ساکن بود.در دوره او خواننده‌های ایرانی هم برای کنسرت‌های تبلیغاتی به پاریس می‌رفتند.

در این دوران مشهور است که بوشهری چشم بر شایعات مربوط به روابط اشرف با ابوالحسن ابتهاج،‌غلامحسین جهانشاهی و بهروز وثوقی و یکی دوتا آمریکایی بسته بود.حتی از ذوالفقار بوتو هم به عنوان یکی از معشوقه‌های اشرف یادشده که البته برعهده راوی!از میان شرکت‌ها و مؤسساتی که مهدی بوشهری سهامدار آن بود،می‌توان به شرکت‌های واردات و حق‌العمل کاری سولز ایران،شرکت پلیران، شرکت پخش نوار و صفحه اپریل، شرکت واردات شیشه و لوازم برقی تکنیساز، شرکت خدمات سینمایی و فیلمبرداری، شرکت گسترش صنایع سینمایی ایران،شرکت ایرساکو، شرکت آب‌های معدنی دماوند،شرکت صنایع ساختمانی ث-ز-ا، شرکت امک ـ چالوس و شرکت لبنیات پاستوریزه پاک اشاره کرد.

در یک فقره او دو میلیون فرانک از بانک ملی شعبه پاریس وام گرفت و هیچ وقت پس نداد و عاقبت در سال ۱۳۶۴ وزارت فرهنگ و ارشاد مجبور شد این وام را بازپس دهد!حتی در سال‌های پس از انقلاب هم بوشهری تمایلی به زندگی کنار همسرش نداشت هرچند تا دم مرگ این دو نفر اسما زن و شوهر بودند.اشرف در سال ۱۳۹۴ و در سن ۹۶سالگی فوت کرد.

کدخبر: ۳۸۱۵۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر