کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۴۳۶
تاریخ خبر:

روزهای سخت مالک تسلا و ایکس ادامه دارد

روزهای سخت مالک تسلا و ایکس ادامه دارد

روزنامه هفت صبح، ‌مبین احمدی | ایلان ماسک روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. او از یک‌سو همراه با تسلا مشغول عرضه سایبرتراک است و از طرف دیگر باید برای ادامه حیات شبکه اجتماعی خود یعنی ایکس مبارزه کند. در حالی که ماسک قصد دارد با دولت سوئد وارد جنگی حقوقی شود، باید با کمپانی‌های بزرگ دنیا برای عقب‌نشینی از تبلیغات در ایکس (توئیتر سابق) مقابله کند.

ایلان ماسک البته در شکل‌گیری چنین گردابی بی‌تاثیر نبوده و اظهارنظرهای عجیبش در فضاهای مختلف باعث شده تا دشمن‌های زیادی پیدا کند. دشمن‌هایی که برخی از آنها مدیرعامل کمپانی‌هایی هستند که سال‌ها با تبلیغات خود، ارقام قابل توجهی را روانه توئیتر می‌کردند اما حالا از تکرار این موضوع سر باز می‌زنند. در شرایط فعلی نمی‌توان آینده روشنی را برای ایکس متصور شد. شبکه اجتماعی که این روزها از دید مالی با چالش‌ها زیادی مواجه است.

ایلان انتهای هفته گذشته در مصاحبه جدیدی به‌طور ناگهانی طغیان کرد و علیه شرکت‌هایی که تبلیغات را در شبکه اجتماعی ایکس متوقف کرده‌اند به‌شدت موضع گرفت. توقف تبلیغات در ایکس نتیجه پستی حاشیه‌ساز از سوی ایلان ماسک است که دردسرهای زیادی برایش ایجاد کرده. ماسک در کنفرانس DealBook خطاب به شرکت‌های بزرگی که از ایکس فاصله گرفته‌اند و تبلیغات را متوقف کرده‌اند گفت: «تبلیغ نکنید. می‌خواهند با تبلیغات و پول از من باج بگیرند؟ بروید به جهنم.»

مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس در ادامه سخنانش روی همین حرف تأکید کرد و ادامه داد: «حرفم واضح است؟» ایلان ماسک پس از گفتن سخنان تند و عجیبش، برای باب آیگر، مدیرعامل دیزنی، دست تکان داد و گفت: «سلام باب.» دیزنی یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی است که تصمیم گرفته تبلیغات را در پلتفرم ایکس متوقف کند. آیگر هنگام سخنرانی ایلان ماسک در سالن مراسم DealBook حضور داشت. انتقاد شدید ایلان ماسک در حالی ابراز می‌شود که ایکس برای ادامه فعالیت‌هایش نیاز شدیدی به درآمد تبلیغاتی دارد.

هم‌زمان با سخنرانی‌ تند ایلان ماسک، مدیرعامل فعلی ایکس یعنی لیندا یاکارینو در تلاش است شرکت‌های تبلیغاتی را با مذاکره برگرداند. ایلان ماسک در مراسم امروز گفت: «این تحریم تبلیغاتی در نهایت شرکت را از بین می‌برد. کل دنیا خواهند فهمید که آن شرکت‌های تبلیغاتی باعث مرگ ایکس شدند و ما جزئیات کامل را به سند تبدیل می‌کنیم.» ایلان ماسک در دوران رهبری ایکس، برخی از شرکت‌ها و مؤسسه‌ها را به شکایت تهدید کرده یا سراغ شکایت از آ‌ن‌ها رفته است تا به قول خودش اطلاعات نادرست درباره ایکس منتشر نکنند.

آمار نشان می‌دهد در یک‌سال اخیر میزان نفرت‌پراکنی در ایکس (که قبلاً توئیتر نام داشت) افزایش پیدا کرده است و برخی از این پست‌های حاشیه‌ای در کنار تبلیغات برندهای بزرگ به‌نمایش درمی‌آیند. در پی افشاگری اخیر مبنی‌بر نمایش پست‌های پرحاشیه در کنار بنرهای تبلیغاتی، شرکت‌های بزرگی ازجمله اپل، کام‌کست، دیزنی، وارنربرادرز دیسکاوری، آی‌بی‌ام، پارامونت گلوبال، لاینزگیت و حتی کمیسیون اروپا تصمیم گرفته‌اند که دیگر در ایکس تبلیغ انجام ندهند.

هفته اخیر البته برای تسلا هم با مسائل زیادی همراه بود. تسلا پس از اینکه کارگران اداره پست مانع از تحویل پلاک خودروهای این شرکت شدند، از آژانس حمل‌ونقل سوئد شکایت کرد. کارمندان اداره پست سوئد به نشانه اتحاد با اعتصاب کارکنان تسلا، از تحویل پلاک‌ها جلوگیری کردند.

اتحادیه‌های سوئدی تسلا را با اعتصابات خود تحت‌ فشار قرار داده‌اند زیرا این شرکت تاکنون از امضای قرارداد جمعی با کارکنان بخش خدمات خود، از جمله تکنیسین‌ها و مکانیک‌هایی که خودروهای مشتریان را تعمیر و نگهداری می‌کنند، خودداری کرده است. به گزارش بلومبرگ، تسلا ادعا می‌کند که دولت سوئد، تعهد قانونی برای ارائه پلاک به صاحبان وسایل نقلیه دارد. این شکایت، روز دوشنبه در دادگاه شهر نورشوپینگ ثبت و از خدمات پستی نیز شکایت شد.

تسلا در سال ۲۰۲۲، تعداد ۹۱۶۷ خودرو را به سوئد تحویل داد و طبق اسناد دادخواستی، مدل Y پرفروش‌ترین خودروی سوئد تاکنون در سال ۲۰۲۳ بوده است. براساس گزارش تولید و تحویل خودرو، تسلا 059/435 خودرو طی سه ماهه سوم ۲۰۲۳ تحویل داده است. تسلا به CNBC گفت: «این توقیف پلاک، حمله‌ای تبعیض‌آمیز علیه تسلا بدون هیچ مبنای قانونی‌ای است. این اقدام را نمی‌توان به طریق دیگری توضیح داد جز اینکه این یک حمله بی‌سابقه به شرکتی فعال در سوئد است.»

با تمام این تفاسیر ماسک و تسلا سعی دارند تا مسیری تازه را در صنعت خودروسازی با سایبرتراک شروع کنند. سایبرتراک تسلا چهار سال پس از رونمایی اولیه، سرانجام در دسترس اولین خریداران قرار گرفت. خودروسازی تحت مدیریت ایلان ماسک بامداد جمعه رویدادی کوتاه در مقر مرکزی‌اش برگزار کرد تا از عرضه سایبرتراک خبر دهد.

در این رویداد ۱۰ دستگاه سایبرتراک به مشتریان تحویل داده شد. تسلا می‌گوید مدل دیفرانسیل‌عقب سایبرتراک با قیمت 60 هزار دلار عرضه می‌شود، درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ قیمت این مدل 39 هزار دلار اعلام شده بود. مدل مورد بحث با یک بار شارژ می‌تواند مسیر ۲۵۰ مایلی (۴۰۲ کیلومتری) را طی کند. عرضه مدل دیفرانسیل‌عقب تا سال ۲۰۲۵ آغاز نخواهد شد. مدل تمام‌چرخ‌متحرک سایبربیست با قیمت 79 هزار دلار عرضه می‌شود، دامنه حرکتی ۳۴۰ مایل (۵۴۷ کیلومتر) دارد و سرعتش در 4/1 ثانیه از صفر به ۶۰ مایل‌برساعت (۹۶ کیلومتربرساعت) می‌رسد.

به ادعای تسلا، این مدل به حداکثر سرعت ۱۱۲مایل‌برساعت (۱۸۰ کیلومتربرساعت) دست پیدا می‌کند. نمونه دیگری از خودرو سایبرتراک که به سه موتور مجهز است، با قیمت 99هزار دلار در دسترس قرار می‌گیرد. این مدل توان ۸۴۵ اسب‌بخار و گشتاور 10296 پوند‌فوت (13959 نیوتن‌متر) دارد و با هر بار شارژ حدوداً ۳۲۰ مایل (۵۱۴کیلومتر) حرکت می‌کند. ایلان ماسک در اين رویداد طراح ارشد تسلا را به صحنه فراخواند تا بار دیگر آزمون مقاومت شیشه سایبرتراک را که در سال ۲۰۱۹ بسیار حاشیه‌ساز شده بود تکرار کند.

در رویداد رونمایی سایبرتراک در سال ۲۰۱۹، شیشه این خودرو با جسمی توپی شکسته شد. این بار طراح ارشد تسلا توپ بیسبال را به سمت شیشه پرتاب کرد و همانطور که می‌شد انتظار داشت، شاهد شکستن شیشه نبودیم. ایلان ماسک در رویداد جدید باردیگر تأکید کرد که سایبرتراک بدنه ضد گلوله دارد.

شرح عکس: ظاهر ماسک به خوبی از مشکلات او خبر می‌دهد

کدخبر: ۵۵۰۴۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر