کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۱۶۳
تاریخ خبر:

روایتی از مازراتی ۲۰‌میلیاردی ایران!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | از زمانی که آخرین سری از مازراتی در مدل گیبلی و به تعداد بسیار محدود به ایران وارد شد، دیگر خبری از این برند پرمیوم ایتالیایی در ایران به گوش نرسید. با این حال بسیاری هنوز مازراتی را خاص‌ترین برند خودرویی می‌دانند که به ایران وارد شد. به‌رغم آنکه گرن توریسمو خودرویی در کلاس تورینگ است و در برابر رقیبی همچون پورشه ۹۱۱ کررا حرف چندانی در بخش فنی برای گفتن ندارد شمار زیادی از عاشقان خودرو صدای اگزوز مازراتی را هیجان‌انگیزترین چیزی که در عمرشان شنیده‌اند، توصیف می‌کنند.

از طراحی بیرونی اصیل ایتالیایی که بگذریم، مازراتی در طراحی کابین هم به مراتب ساده‌تر از پورشه و مرسدس بنز عمل کرده بود. در حال حاضر یکی از نسخه‌های مازراتی با وجود تمام این موارد توانسته تنه به تنه‌‌ رنج‌روور و معدود خودروهای پلاک ملی همچون جگوار XJL و کرایسلر ۳۰۰ بزند و با قیمت ۲۰ میلیارد تومانی‌اش یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهایی باشد که می‌توانید در بازار ایران بخرید.

نام کامل خودروی مذکور مازراتی گرن توریسمو ام‌سی استراداله است. چیزی که این خودرو را خاص می‌کند این است که درست از وسط پیست مسابقه به خیابان پرتاب شده است! مازراتی ام‌سی استراداله کاملاً بر اساس معیارهای فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) در زمینه خودروهای کلاس GT4 و تروفئو ساخته شده. این یعنی بر‌خلاف دیگر گرن توریسموها در کابینش تنها دو صندلی پیدا می‌کنید؛ دو صندلی مسابقه‌ای با شاسی فیبرکربنی که از ترکیب مخمل و چرم با دوخت دور قرمز بهره می‌برد و حس و حالی اسپرت را در کابین ایجاد می‌کند.

ام‌سی استراداله از برخی از آپشن‌های امروزی مثل کروز کنترل هوشمند و تطبیق‌پذیر یا کنترل ایستایی در سربالایی محروم است‌ اما مازراتی فناوری MSR را برای آن در نظر گرفته که زمان‌هایی فعال می‌شود که سطح زیر تایر چسبندگی لازم را ندارد و در عین حال پدال گاز ناگهان فشرده یا ناگهان رها می‌شود.

تزریق یا تخلیه ناگهانی گشتاور در چنین مواقعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد که البته MSR به موقع وارد عمل شده و جلوی آن را می‌گیرد. اگر خودروها را با تعداد آپشن‌هایشان می‌سنجید، ام‌سی استراداله خودروی محبوب شما نیست چون نه دوربین عقب و هدآپ دارد و نه حتی سانروف! البته مازراتی آنقدر هم خسیس و سنگدل نیست و نمایشگر ۷ اینچی و سیستم صوتی با شش اسپیکر برای‌تان تعبیه کرده تا از آهنگ مورد علاقه‌تان هنگام ویراژ دادن لذت ببرید.

چیزی که ام‌سی استراداله را سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین عضو خانواده گرن توریسمو کرد، موتور قوی‌تر نبود بلکه رژیم غذایی شدید این تیپ بود که به کاهش ۱۱۰ کیلوگرمی وزنش انجامید. پیشرانه ۴٫۷ لیتری این خودرو ۴۴۴ اسب بخار خروجی دارد. جالب است بدانید که فراری با سخت‌گیری بیشتر به مدل F430 که از همین پیشرانه استفاده می‌کند، توانست خروجی ۴۸۳ اسب بخاری از آن بگیرد!

اما شتاب ۴٫۹ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتری این خودرو مدیون گیربکس شش سرعته اسپیدشیفت ZF که قطعاتی مشترک با فراری GTO 599 دارد نیز هست. در نهایت باید به سیستم تعلیق اسکای هوک اشاره کرد که از فنربندی مبتنی بر عایق‌بندی استفاده می‌کند و پیشتر امتحانش را روی مدل‌های آلفارومئو پس داده است.

کدخبر: ۴۱۰۱۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1626613705

    آیا شعور هست؟