کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۰۱۷
تاریخ خبر:

ردپای ایرانیان در عاقبت تلخ آقای چانگ پنگ ژائو

ردپای ایرانیان در عاقبت تلخ آقای چانگ پنگ ژائو

روزنامه هفت صبح، ‌احمدرضا نجفی | بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا در دادگاه سیاتل به پرداخت 4/3میلیارد دلار جریمه محکوم شد. آنطور که وال‌استریت‌ژورنال افشا کرده، با توافقی که بین وزارت دادگستری آمریکا و چانگ پنگ ژائو مدیرعامل این صرافی اتفاق افتاده، درصورتی که او از سمت خود کناره‌گیری کند و جرایمش را بپذیرد و به اتهامات خود اعتراف کند، می‌تواند سهامدار بایننس باقی بماند و به زندان نرود.

اینطور که پیداست چانگ‌ پنگ ژائو به این توافق تن داده و با حضور در دادگاهی در شهر سیاتل، به اتهامات خود اعتراف کرد و از سمت خود به عنوان مدیرعامل بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا استعفا داد. چانگ پنگ در توئیتی این خبر را اعلام کرده و گفته: امروز از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل بایننس کناره‌گیری کردم. مسلماً این تصمیم از نظر احساسی برایم آسان نبود. اما می‌دانم که دارم کار درست را انجام می‌دهم. من اشتباهاتی کرده‌ام و باید مسئولیت آنها را برعهده بگیرم. این بهترین تصمیم برای جامعه ما، برای بایننس و برای شخص خودم است.

ماجرای جریمه 4/3میلیارد دلاری صرافی بایننس
پای ایرانی‌ها در میان است! طبق اسنادی که از پرونده بایننس منتشر شده، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان با این سه اتهام کلیدی مواجه است: ۱. نقض قوانین پولشویی در ایالات متحده ۲. فعالیت بدون مجوز در زمینه نقل‌وانتقالات مالی و ۳. نقض مقرراتی تحریمی ایالات متحده آمریکا.

در مسئله نقض مقررات تحریمی، به ارائه خدمات به کاربران ایرانی از طرف بایننس نیز اشاره شده است. برای مثال، وزارت دادگستری ایالات متحده گفته در بایننس مجموعاً ۹۰۰میلیون دلار تراکنش بین آمریکا و کاربران ایرانی انجام شده است که نقض صریح تحریم‌های اقتصادی محسوب می‌شود. علاوه بر این، وزارت دادگستری ادعا می‌کند این صرافی کاربران زیادی از کشورهای تحریم شده داشته است و تنها یک نمونه از آن، کشف ۶۰۰ کاربر «تایید شده سطح ۲» از ایران توسط بایننس در نوامبر ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) است.

جریمه سنگین 4/3میلیارد دلاری بایننس توسط دولت آمریکا در واقع برای حل‌وفصل همین اتهامات در نظر گرفته شده است و این مجموعه را قادر می‌سازد تا به‌رغم ارتکاب تخلف، به فعالیت‌های خود ادامه دهد و شرایط برایش بحرانی‌تر نشود. البته بخش اعظمی از فعالیت‌های بایننس طی سال‌های پیش‌رو، با نظارت نهادهای آمریکایی انجام خواهد شد.

طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، بایننس علاوه‌بر پرداخت جریمه میلیاردی، پذیرفته است تا به‌طور کامل از بازار آمریکا خارج شده و یک ناظر به‌مدت ۵ سال برای تسویه اتهامات مرتبط با شبکه مقابله با جرائم مالی (نهاد ناظر در حوزه پولشویی) و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC - نهاد ناظر در زمینه تحریم‌های اقتصادی در آمریکا)، ویژه این صرافی منصوب شود.

چه کسی سکاندار غول بازار رمزارز می‌شود؟
مدیرعامل سابق بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان که حالا باید طی ماه‌های آینده درگیر حل‌وفصل اتهامات خود در دادگاه باشد، در پیام استعفایی که منتشر کرد، ریچارد تِنگ، عضو قدیمی بایننس و رئیس بخش بازارهای منطقه‌ای این صرافی را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. تِنگ پیش از پیوستن به بایننس، در مقطعی ناظر قانونی ارشد بورس سنگاپور بوده است و ژائو نیز گفته مطمئن است با حضور تِنگ در این نقش و در کنار تیم بایننس، بهترین روزها در انتظار این مجموعه و همین‌طور صنعت ارزهای دیجیتال است.

خروج سرمایه‌ها از صرافی بایننس
بیانیه دراز و طویل صرافی بایننس نتیجه‌ای که باید را نداد و کاربران این صرافی در واکنش به خبر کناره‌گیری چانگ پنگ ژائو، دارایی‌های خود را از این صرافی خارج کردند. بایننس در بیانیه‌اش با پذیرش موارد اتهامی گفته در روزهای اولیه آن‌طور که باید از قوانین پیروی نکرده و با توجه به نوین بودن صنعت رمزارزها و عدم وجود قوانین کافی و مشخص، در مسیر اشتباه قرار گرفته است.

بایننس در این بیانیه خاطرنشان کرد مسئولیت خطاهای گذشته خود را برعهده می‌گیرد. همچنین در این بیانیه آمده در متن توافقنامه با آژانس‌های آمریکایی به این نکته اشاره شده که این صرافی هیچگاه از دارایی کاربران خود سوءاستفاده نکرده و بازار را دستکاری نکرده است. بایننس ضمن بیان تلاش دو ساله برای ارتقای سیستم‌های امنیتی خود خاطرنشان کرد هرگز در حفظ امنیت دارایی کاربران دچار تزلزل نشده است و همواره پشتیبانی ۱ به ۱ را برای دارایی‌ها حفظ می‌کند.

با این وجود براساس داده‌های شبکه‌های بلاکچینی در روز اول استعفای چانگ پنگ ژائو، میزان دارایی‌های بیت‌کوین نگهداری شده در این صرافی از 496هزار به 488هزار بیت‌کوین رسیده و نشان می‌دهد رقمی حدود 10هزار بیت‌کوین از صرافی بایننس خارج شده است. از طرف دیگر کاربران بایننس حدود یک میلیارد دلار اتریوم از کیف پول خود در این صرافی خارج کرده‌اند.

واکنش بازار به خبر جریمه بایننس
قیمت بیت‌کوین در واکنش به خبر جریمه شدن صرافی بایننس و استعفای چانگ پنگ ژائو، با عقب‌نشینی ناچیزی از محدوده 37هزار و 300دلار به پایین‌تر از 36هزار دلار رسید اما بلافاصله بعد از یک روز این افت قیمت جبران شد ولی شرایط برای بایننس‌کوین، توکن اصلی شبکه بایننس سخت‌تر بود. قیمت BNB در روز اعلام خبر جریمه صرافی بایننس به تازگی توانسته بود تا قله 267هزار دلار صعود کند اما به ناگهان و در عرض چند ساعت قیمت این رمزارز تا 227دلار سقوط کرد که نشان از ریزش 15درصدی دارد. هرچند که بایننس‌کوین بخشی از این ضرر را جبران کرده و در لحظه نگارش این متن در محدوده 235دلاری قرار گرفته است.

‌چانگ پنگ ژائو کیست؟
مدیرعامل سابق صرافی بایننس در سال ۱۹۷۷ میلادی (۴۳ ساله) در استان جیانگ‌سو چین به دنیا آمد. پدر و مادر CZ هر دو معلم بودند. پدر او عقاید سیاسی مخالف حکومت چین داشت و همین موضوع باعث شد تا در سن ۱۲سالگی چانگ پنگ ژائو همراه خانواده‌اش از کشور چین اخراج شوند.

او ادامه زندگی‌ش را در کانادا و سنگاپور سپری کرد تا نهایتا در سال 2013 و در سن 36سالگی با بیت‌کوین آشنا شد و در شرکت‌هایی مثل بلاکچین‌دات‌کام و اوکی‌کوین که پلتفرمی برای معاملات رمزارز بود فعالیت داشت تا نهایتا در سال 2017 صرافی خود را تاسیس کرد. صرافی بایننس با سرمایه اولیه ۱۵میلیون دلار وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. در اولین گام برای رشد، تعداد ۲۰۰ میلیون توکن این صرافی منتشر شد. این صرافی کار خود را از شانگهای چین آغاز کرد اما اکنون ۳۸درصد از کاربران این صرافی آمریکایی‌ها هستند و دومین صرافی بزرگ کشور ژاپن است.

براساس جدول میلیاردرهای بلومبرگ، چانگ پنگ ژائو با سرمایه‌ای معادل حدود 23میلیارد دلار در رتبه 69 ثروتمندترین افراد جهان شناخته می‌شود. البته باید توجه داشت که این ارقام فارغ از دارایی‌های رمزارزی چانگ پنگ است چراکه هرگز مشخص نشد که او چقدر رمزارز در کیف‌پول‌هایش دارد!

کدخبر: ۵۴۹۰۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر