کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۱۰۳
تاریخ خبر:

راین ولا V۵؛ رقیب چینی ساینا و رانا

روزنامه هفت صبح | پربیراه نگفته‌ایم اگر ادعا کنیم که کلاس خودروهای سدان کوچک شهری پرطرفدارترین و پرتقاضاترین نوع خودرو در ایران است. از زمانی که تولید انبوه پیکان آغاز شد و سپس ورود پراید در دهه ۷۰ و تا به امروز که اندک زمانی از خداحافظی پراید می‌گذرد، خوش‌قیمت‌ترین و ارزان‌ترین خودروها در این کلاس جای گرفته‌ و می‌گیرند.

بیشتر خودروها در بازه‌های پایین قیمتی معمولاً محصولات چند سال گذشته و قدیمی خودروسازان مشهور ‌یا حتی نه‌چندان شناخته‌شده هستند که در ایران تولید یا مونتاژ می‌شوند. پس از همین اول باید تکلیف‌مان را با این کلاس مشخص کنیم و انتظار تقریباً هیچ ویژگی‌ هیجان‌انگیزی را در زمینه‌‌ طراحی و پیشرانه‌‌ خودرو نداشته باشیم.

اگرچه برای رفت‌و‌آمدهای روزمره و احتمالاً مسافرت‌های کوتاه می‌توان روی این خودروهای ارزان و معمولی حساب باز کرد. با این پیش‌زمینه به سراغ ولا V5 می‌رویم. فاو، از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی، این مدل را در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد. فاو که در سبد محصولات خود مدل‌های گوناگونی در کلاس‌های مختلف و با آپشن‌های متفاوت دارد، این خودرو را در ارزان‌ترین سطوح قیمتی معرفی کرد.

این خودرو در زمان عرضه در سال ۲۰۱۴ قیمتی بین ۵۲ تا ۶۲ هزار یوآن داشت که معادل ۸ تا ۱۰ هزار دلار بود. در آن زمان رقبای این خودرو را محصولات هموطن آن همچون مدل‌های سدان چری و ولکس تشکیل می‌داد و قیمتش چهار هزار دلار پایین‌تر از ارزان‌ترین خودروی غیرچینی، نیسان میکرا بود. طراحی نمای جلوی ولا V5 تاحدی آشنا به نظر می‌رسد و محصولات فولکس‌واگن و مدل‌های هیوندای در دهه ۲۰۰۰ را به ذهن تداعی می‌کند.

چراغ‌ها و جلوپنجره‌‌ نسبتاً باریک این خودرو شباهت‌هایی با فولکس‌واگن پولو دارد. البته بخش زیر سپر جلو پلاستیکی و غیرهمرنگ با سپر بوده که ظاهری نه‌چندان زیبا به نمای جلویی خودرو داده‌اند. محل ورود هوای باریک نیز از نقاط ضعف ولا در نمای جلو است‌ اما با بررسی نمای عقب خودرو نمی‌توان از صفتی بهتر از افتضاح استفاده کرد!

آنگونه که از جای چراغ‌های عقب پیداست، طراحان ولا دچار اشتباه بدی در اندازه‌گیری چراغ راهنما‌ و هشدار عقب شده‌اند و نامتناسب ‌بودن آنها با بدنه‌‌ خودرو بدجوری توی ذوق می‌زند. ارتفاع سپر عقب‌ نیز بالاست که گویا تبعیت چینی‌ها از رویه‌‌ خودروسازان ایرانی در سال‌های اخیر بوده است! البته طراحی نمای جانبی ولا V5 قابل قبول‌تر است و دارای شباهت‌هایی با رنو تندر ۹۰ و هیوندای ورنای مونتاژی دهه ۸۰ شمسی است.

پیشرانه‌‌ در نظر گرفته شده برای این خودرو با حجم ۱٫۵ لیتر قادر به تولید نیرویی برابر با ۹۷ اسب بخار است که با جعبه دنده‌‌ پنج سرعته دستی یا اتوماتیک (بسته به مدل خریداری ‌شده) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قدرت مدل فعلی تقریباً برابر با خودروهایی در این کلاس در بازار ایران است. مصرف ترکیبی سوخت این خودرو برابر با ۶٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که مناسب به نظر می‌رسد.

کیفیت کابین ولا بسیار پایین است و با پراید برابری می‌کند. آپشن‌های آن نیز برابر با مدل‌های دهه ۸۰ خودروهای ایرانی است: سیستم صوتی با قابلیت پخش سی‌دی، گرمکن شیشه عقب، شیشه بالابر الکتریکی برای هر چهار در و فرمان هیدرولیک. ساینا و رانا در این زمینه بر ولا V5 برتری پیدا می‌کنند. قیمت حدودی راین ولا V5 در بازار خودرو ۲۲۰ میلیون تومان است.

کدخبر: ۳۵۷۱۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر