کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۲۵۱
تاریخ خبر:

دیجی‌تراک؛ آموزشگاه ‌کامپیوتر سیار

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | شاید باور این واقعیت که هنوز درصد زیادی از ساکنین کره‌زمین یعنی حدود نیمی از آنها به اینترنت دسترسی ندارند کار سختی باشد اما متاسفانه ناگزیر به قبول این واقعیت هستیم. بسیاری از این افراد در کشورهای آفریقایی سکونت دارند و بعد از همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس در اغلب کشورهای جهان، این عدم‌دسترسی به اینترنت در مناطق محروم بیش از پیش به چشم آمد.

اما هوآوی به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری برای کمتر کردن این شکاف، به فکر ساخت و تجهیز خودروهایی افتاد که با حضور در شهرهای مختلف به معلمان و دانش‌آموزان روش استفاده از کامپیوتر و آموزش آنلاین را آموزش دهد. این پروژه که دیجی‌تراک نام دارد، بخشی از پروژه (فناوری برای همه) این کمپانی چینی است که با هدف آموزش استفاده از فناوری ایجاد شده.

در این پروژه یک خودروی کامیونت به ۲۰ لپ‌تاپ، ۲۰ عینک واقعیت مجازی و اینترنت همراه مجهز شده و امکان برگزاری یک کلاس درس مجازی برای دانش‌آموزان را فراهم می‌آورد.این خودرو تاکنون در شش کشور بیشتر از ۲۵هزار ساعت کلاس آنلاین برگزار کرده و حداقل ۱۵۰۰دانش‌آموز را از خدمات خود بهره‌مند ساخته است. یکی از این کشورها کنیاست.

مارتین که یکی از معلمان مشغول به کار در کشور کنیاست، در مورد این پروژه می‌گوید: از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، خیلی از کودکان و نوجوانان کنیایی موفق شده‌اند که به کمک دیجی‌تراک، مهارت استفاده از کامپیوتر را یاد گرفته و تحصیل را از سر بگیرند. ضمن اینکه آموزش این مهارت به بسیاری از کارآفرینان هم در ادامه فعالیت‌شان کمک کرده است.

در راستای همین برنامه هم کشور بلژیک پروژه‌ای را آغاز کرده که هدف آن رساندن فناوری و دستگاه‌های مورد نیاز برای استفاده از فناوری در جوامع نیازمند بوده است. بر این اساس کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند طی فرآیندی بازیافت می‌شوند و برای استفاده دوباره آماده خواهند شد تا به مناطق محروم و نیازمند ارسال شوند.

مدیر اجرایی این پروژه معتقد است که شیوع بیماری کووید ۱۹ باعث ایجاد فقر دیجیتال در بسیاری از جوامع شده و زمان حاضر فرصت مناسبی است که همه کشورها درکنار یکدیگر بایستند تا این فقر دیجیتال ریشه‌کن شود. لازم به توضیح است که در قاره اروپا هم بیش از ۲۰درصد خانه‌ها فاقد کامپیوتر هستند و حدود ۱۴درصد از آنها اینترنت هم ندارند که این امر امکان آموزش از راه دور برای کودکان را دشوار خواهد کرد. آموزش آنلاین و دسترسی به اینترنت یکی از مباحث داغ این روزها در همه کشورهاست.

اما نباید از این نکته هم غافل شویم که اتصال همه شهرها به اینترنت نمی‌تواند به تنهایی آموزش آنلاین را میسر سازد و همه دولت‌ها باید برای آموزش نحوه استفاده از کامپیوتر یا گوشی هوشمند به دانش‌آموزان و معلمان مناطقی که تاکنون به اینترنت دسترسی نداشته‌اند، برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند تا آموزش کودکان در مناطق نیازمند در این دوران همه‌گیری دچار اختلال نشود.

کدخبر: ۳۷۶۲۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر