کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۵۵۹۲
تاریخ خبر:

در چین چه خبر است؟ ایران در آستانه خطر است؟

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| ‌در میان همه کشورهایی که طی هفته‌های گذشته دوباره با موج تازه کرونا روبه‌رو شده‌اند، وضعیت این کشور آسیای شرقی برای ماه‌های آینده نامساعدتر تخمین زده شده است. آمارهای به‌روز شده از میزان ابتلا به کرونا در چین نشان می‌دهند که فعلا 397 هزار و 195 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و در طی شبانه‌روز گذشته چهار هزار و 128 نفر مورد تازه به این آمار اضافه شده است.

در روزهای گذشته کشورهای ژاپن، برزیل، آمریکا، فرانسه و آلمان رتبه‌های اول آمار فوتی‌های ناشی از کرونا را داشته‌اند. ایران هم از نظر مجموع مبتلایان و فوتی‌ها فعلا در رتبه هجدهم قرار دارد. روند ابتلا به کرونا که تاکنون در 228 کشور و منطقه جهان شیوع داشته، همچنان ادامه دارد.

آمار هفتگی ابتلای موارد جدید در سراسر جهان طی یک هفته گذشته سه میلیون و 766 هزار و 645 نفر است که نسبت به هفته پیش از آن بیش از 187 هزار مورد کاهش داشته. آمار مرگ هفتگی ناشی از کرونا هم 12 هزار و 57 نفر اعلام شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه دو درصد کاهش نشان می‌دهد. آمار بهبودیافتگان هم دو میلیون و 432 هزار و 852 نفر گزارش می‌شود که نسبت به مدت مشابه یک درصد کاهش داشته است.

در ماه دسامبر و پس از اعتراضات عمومی بی‌سابقه در چین، برخی از سخت‌ترین محدودیت‌های کووید لغو شد و حالا این کشور با افزایش تعداد موارد ابتلا روبه‌رو شده است. مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند ممکن است سیاست «کووید صفر» در دور نگه داشتن انواع قبلی ویروس موثر عمل کرده باشد، اما انتقال‌پذیری بالای انواع امیکرون، تاثیرگذاری این سیاست را زیرسوال برده است.

ایران در آستانه خطر است؟
یکی از مهم‌ترین مبادی ورود کرونا به کشور در سال 98 پروازهای مستقیم ایران به چین بود که فعلا هم به تعداد محدود ادامه دارد. حدود دو ماه است که در کشور موج کرونای جدید و موارد ابتلا زیاد دیده نشده است، اما با توجه به شیوع دوباره بیماری، انتظار آغاز موج احتمالی کرونا وجود دارد.

در حال حاضر یکی از نگرانی‌های وزارت بهداشت تعطیلات سال نوی میلادی و افزایش سفرهای خارجی است؛ به همین دلیل ممکن است که موج جدید کرونا در کشورهای مختلف از‌جمله ایران هم خود را نشان دهد. البته طبق گفته شهنام عرشی، مدیر دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، پیش‌بینی می‌شود موج جدید کرونا در کشور به‌شدت و حدت موج‌های قبلی نباشد.حمید عشرتی، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، هم گفته است که «بررسی‌ها نشان می‌دهند احتمالا اواخر دی و اوایل بهمن افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا در کشور رخ دهد».

پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟
سیاست «کووید صفر» دولت چین برای ریشه‌کنی کامل بیماری در این کشور با ۱.۴ میلیارد جمعیت ضربات سنگینی را به اقتصاد و زندگی مردم عادی وارد کرد، اما برداشتن آن هم تاثیرات منفی زیادی داشت. برای تخمین وضعیت شیوع بیماری در چین طی ماه‌های آینده گروه‌های مختلفی با استفاده از الگوهای متنوع، روند آن را بررسی کرده‌اند؛ طبق یکی از این بررسی‌ها انتظار می‌رود حدود 60‌درصد از جمعیت چین در نهایت به این ویروس مبتلا شوند. مدل‌ها نشان می‌دهند که شیوع بیماری در ژانویه به اوج خود برسد و جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند افراد مسن به‌شدت آسیب ببینند.

بر‌اساس پیش‌بینی‌های جدید موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا، لغو ناگهانی محدودیت‌های شدید کرونا توسط چین می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا و بیش از یک میلیون مرگ تا سال 2023 مي‌شود. طبق پیش‌بینی‌های این گروه، موارد ابتلا در چین در حدود اول آوریل به اوج خود می‌رسد، زمانی که مرگ و میر به 322 هزار نفر می‌رسد و حدود یک‌سوم جمعیت چین تا آن زمان به این ویروس مبتلا خواهند شد.

محققان دانشگاه هنگ‌کنگ هم پیش‌بینی می‌کنند که برداشتن محدودیت‌های کووید و بازگشایی همزمان همه استان‌ها، در بازه زمانی دسامبر 2022 تا ژانویه 2023 باعث مرگ 684 نفر در هر یک میلیون نفر می‌شود. در این بررسی پیش‌بینی شده که بر اساس جمعیت بیش از یک میلیارد نفری چین، اگر اقداماتی مانند واکسیناسیون گسترده انجام نشود، این رقم به 964 هزار و 400 مورد فوتی برسد.

مطالعه دیگری که در جولای 2022 توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی در شانگهای منتشر شد، نشان داد که تعیین نکردن محدودیت برای موج‌های امیکرون منجر به مرگ بیش از یک میلیون نفر در یک دوره شش ماهه می‌شود و تقاضا برای بخش‌های مراقبت‌های ویژه هم بیش از 15‌برابر افزایش می‌یابد. مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند بر خلاف گفته‌های چین، آی‌سی‌یوها در این کشور در حال پر شدن است.

نشریه بلومبرگ به نقل از یکی از مقامات ارشد بهداشتی دولت چین نوشته است که «نزدیک به 37 میلیون نفر در چین ممکن است در یک روز در این هفته به کووید‌19 مبتلا شده باشند که شیوع این کشور را تا حد زیادی بزرگترین شیوع در جهان می‌کند.» ادعایی که هنوز مبنای آن بررسی نشده اما طبق آنچه این نشریه بر آن تاکید می‌کند، اینکه چگونه مقامات چین به این برآورد رسیده‌اند، مشخص نیست؛ چون این کشور در اوایل ماه جاری شبکه آزمایشگاه‌های پی‌سی‌آر خود را تعطیل کرد. در نتیجه تعیین نرخ دقیق عفونت در کشورهای دیگر در طول همه‌گیری دشوار بود؛ چون آزمایش‌های آزمایشگاهی با آزمایش‌های خانگی جایگزین شدند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت موج بی‌سابقه موارد ابتلا به کرونا را در چین بسیار «نگران‌کننده» خوانده و از پکن خواسته است تا اطلاعات دقیقی درباره این وضعیت ارائه کند؛ چون در حال حاضر مردم چین از آزمایش‌های آنتی‌ژن سریع برای تشخیص عفونت استفاده می‌کنند و موظف به گزارش نتایج مثبت نیستند. در همین حال هم دولت این کشور انتشار روزانه تعداد موارد بدون علامت را متوقف کرده است.

واکسن در برابر زیرسویه جدید تاثیری ندارد
بررسی‌های محققان آلمانی نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های تایید شده نمی‌توانند جدیدترین زیرسویه امیکرون را که به اختصار «B.Q.1.1» خوانده می‌شود، خنثی کنند. این زیرشاخه می‌تواند در برابر تمام آنتی‌بادی‌ها مقاومت کند. متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند زیرسویه جدید در میان مسری‌ترین زیرسویه‌ها طبق‌بندی می‌شود و گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، سردرد و دردهای عضلانی از علايم اصلی آن هستند. علايمی مثل تب، ضعف عمومی، اسهال، تنگی نفس و از دست دادن حس بویایی یا چشایی نیز از سوی بیماران گزارش شده و گفته می‌شود تفاوت زیرسویه جدید امیکرون با زیرسویه‌های پیشین، بی‌اشتهایی و گرفتگی صداست.

کدخبر: ۴۹۵۵۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر