کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۳۵۱۶
تاریخ خبر:

در این روزهای کرونایی دمنوش‌ها را ‌دست‌کم نگیرید

روزنامه هفت صبح | دمنوش‌‌ها تکه‌های خشک شده گیاهان یا حتی میوه‌ها هستند و روش مصرف آنها درست مثل چای است، یعنی یا مقدار مشخصی از آنها را درون قوری معمولی یا لیوانی ریخته و دم می‌کنید یا مثل چای کیسه‌ای آنها را مصرف می‌کنید. برای انواع دمنوش‌‌ها با توجه به نوع خاص‌شان، خواص ویژه‌ای هم شمرده شده و هر کدام با هدف و تاثیر متفاوتی مصرف می‌شوند که سر فرصت به آنها هم خواهیم پرداخت اما نکته مهم اینکه طی سال‌های گذشته میل به استفاده از دمنوش‌‌ها چنان زیاد شده که برند‌های زیادی با تولید دمنوش اسم و رسم بهم زده‌اند.

یکی از معروف‌ترین برندهایی که در حوزه تولید دمنوش ورود کرده «مهر گیاه» است که در شروع کار به دلیل بسته‌بندی جذابی که داشت و مدل مثلثی کیسه دمنوش ‌هایش مورد توجه قرار گرفت، ضمن اینکه مهر گیاه تلاش زیادی هم برای خوش آب و رنگ کردن محتویات کیسه‌های دمنوش ‌خود انجام می‌داد و خلاف بعضی از برندها در کیسه‌های دم‌کردنی مهرگیاه بعضی قسمت‌های درشت گیاهان در رنگ‌های مختلف دیده می‌شد و همین هم اشتهای آدم‌ها را برای دم کردن و خوردن دمنوش‌‌های مهر گیاه بیشتر می‌کرد.

یک برند دیگر هم از جمله اسم و رسم‌دارهای بازار دمنوش است: نیوشا. برندی که اول با تبلیغات گسترده برای دمنوش‌‌های کاهش وزن معروف شد، بعد هم وقتی که معلوم شد این دمنوش‌‌ها تاثیر چندانی در کاهش وزن ندارند، باز هم اسم این برند در بازار ماند و حالا به انواع مختلف دمنوش‌‌های غیر لاغری‌اش هم معروف است. علاقه بازار به دمنوش تا جایی زیاد شده که تولید‌کننده‌های معروف و قدیمی چای هم وارد این بازار شده‌اند مثل چای محمود و دبش که مدت‌هاست انواع دمنوش‌‌ها را هم تولید می‌کنند.

هر چقدر می‌خواهی بخور؟
خیلی‌ها خوردن دمنوش را یک کار مفید برای سلامتی می‌دانند اما علاقه وافر ایرانی‌ها به خوردن گاه و بیگاه دمنوش نگرانی‌هایی به وجود آورده و پزشکان مخصوصا متخصصان کبد می‌گویند ‌ این ماجرا می‌تواند در دراز‌مدت مشکلات زیادی به وجود بیاورد. آنها تاکید می‌کنند که دمنوش‌‌ها هم نوعی دارو هستند و خیلی از داروهای مدرن پاسه گیاهی دارند مثلا نعنا، پونه، گل گاوزبان، زعفران و… پایه تولید داروها هستند و خودشان هم دارو محسوب می‌شوند و نباید در خوردن آنها زیاده‌روی کرد و کسی که می‌خواهد به صورت روزانه دمنوش مصرف کند باید از خواص آن خبر داشته باشد و شرایط جسمی خودش را هم در نظر بگیرد.

این وسط کسانی که شرایط ویژه دارند مثل زنان باردار یا افرادی با انواع بیماری‌ها باید بدانند که احتمال بروز مشکل با خوردن دمنوش‌ها در آنها بالاست و خیلی از دمنوش‌‌ها می‌توانند با داروهایی که آنها مصرف می‌کنند تداخل داشته باشند مثلا همین گل گاو زبان یا اسطوخودوس معروف می‌توانند در داروهای فشار خون، بیماران قلبی، کلیوی و… مشل ایجاد کنند.

البته همه اینها به این معنی نیست که سمت دمنوش ‌ها نروید چون کسی نمی‌تواند منکر خواص و فواید آنها بشود مثلا کسی نمی‌تواند بگوید وقتی استرس دارید و به صورت عمومی هم مشکل خاصی ندارید خوردن یک فنجان گل گاو‌زبان برای به دست آوردن آرامش‌تان مفید نیست یا وقتی سرما خورده‌اید دمنوش ترکیبی نعنا و پونه به دادتان نمی‌رسد. نکته‌ای که باید روی آن تاکید کرد، این است که گیاهان مخصوصا دمنوش‌‌های معروف نوعی دارو هستند و باید در خوردن آنها اندازه و جوانب ماجرا را نگه داشت.

حواس‌مان به چه چیزهایی باشد؟
بو و رنگی که دمنوش خشک ‌یا دم کشیده دارد، باید نه کم‌رنگ و کم‌رمق باشد‌ و نه پررنگ و تند! ‌ هنگام تست کردن عطر دمنوش باید انتظار عطری ملایم را داشته باشیم که نمایانگر کیفیت و تداعی‌گر تازگی و طبیعت باشد. اگر عطر آن کم است به طوری که به سختی آن را تشخیص می‌دهید، احتمالا از زمان تولید دمنوش مدت زمان زیادی گذشته. در حالی که اگر عطر آن تندتر از چیزی است که انتظارش را دارید، احتمالا به دمنوش عطر اضافه شده است. همین ‌درمورد رنگ دمنوش هم صدق می‌کند.

‌علامت استاندارد و علامت سازمان غذا و دارو
وجود ‌ علامت استاندارد ‌ روی بسته‌بندی محصولات به این معنی است که کیفیت کالاها از حد معین شده‌ای نمی‌تواند پایین‌تر باشد. در واقع محصولی که این علامت را دریافت کرده است، توانسته از یک مراحل عبور کند تا کیفیت و سلامت تولید آن محرز شود. به علاوه یک علامت دیگر روی محصولات غذایی وجود دارد که تضمین‌کننده‌ سلامت و خواص غذایی است. علامت سیب سازمان غذا و دارو حتما باید روی دمنوش گیاهی (چه کیسه‌ای و چه بسته‌بندی کیلویی) حک شده باشد.

این دو سازمان با بررسی کارخانه‎‌ها و محصولات اجازه‌ استفاده از این دو علامت را می‌دهند. پس یکی از راه‌های حصول اطمینان از اصالت محصول برای ما خریداران توجه به این دو علامت است. به همین دلیل تا حد امکان از خریداری دمنوش‌های فله‌ای به شکل باز خودداری کنید. به این علت که در این نوع محصولات عموما راه تشخیصی برای شرایط تولید و نگهداری آنها وجود ندارد. تنها راه موجود بررسی دقیق و عینی محصول است که این روش هم دارای نواقصی است. هنگام خرید دمنوش‌های بسته‌بندی حتما از حک شدن حداقل یکی از این دو علامت روی محصول اطمینان حاصل کنید.

کیسه‌ای یا کیلویی بسته‌بندی؟
گیاه‌، میوه و ادویه‌جات موجود در دمنوش‌های کیسه‌ای آسیاب یا پودر شده‌اند تا با سرعت هر چه تمام‌تر عطر و رنگ خود را به آب جوش ببخشند. به همین دلیل برای تهیه‌ یک دمنوش کیسه‌ای حداکثر ۱۰ دقیقه وقت لازم است، در حالی که برای دم کردن دمنوش‌های باز، وقت بیشتری نیاز است. به علاوه امروزه در تولید چای و دمنوش‌های کیسه‌ای پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است که جنس کیسه‌‌ به کار رفته و حتی شکل و ابعاد آن بیشترین سرعت و کیفیت را از دمنوش به آب جوش منتقل کند.

پس کاملا بسته به شرایط و میزان زمانی که برای تهیه‌ دمنوش‌ها دارید، می‌توانید دست به انتخاب بزنید. اما در هر دو مورد مهم‌ترین عامل بسته‌بندی دمنوش است. وقتی دمنوش‌ها در معرض هوا قرار می‌گیرند، به راحتی خواص و کیفیت خود را از دست می‌دهند.
دمنوش‌های بسته‌بندی کیلویی را حتما بعد از باز کردن در یک ظرف خشک، تمیز و دردار متناسب بریزید و دور از رطوبت نگهداری کنید.
دمنوش‌های کیسه‌ای باید حتما در پاکت‌های جداگانه و غیرقابل نفوذ بسته‌بندی شده باشند.

از باز کردن تمام ساشه‌ها (بسته‌های کوچک هر چای یا دمنوش کیسه‌ای) و قرار دادن آنها در معرض هوا خودداری کنید. هر ساشه‌ را تنها هنگام مصرف باز و استفاده کنید.از آبی که چند بار به جوش آمده برای دم کردن دمنوش یا چای کیسه‌ای استفاده نکنید. این کار از کیفیت دمنوش می‌کاهد، در عوض آب سرد را در کتری یا سماور کاملا تمیز بجوشانید.تاریخ تولید و انقضا هنگام خرید دمنوش‌ها بسیار اهمیت دارد. بعد از خرید اگر ساشه‌های کیسه‌ای را از جعبه‌ بسته‌بندی بیرون آوردید، حتما تاریخ‌های مندرج را روی یک برچسب یادداشت کنید و روی محل نگهداری آنها بچسبانید.

کدخبر: ۴۴۳۵۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر