کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۶۴۱
تاریخ خبر:

درجه‌بندی مرغ یعنی چه؟

روزنامه هفت صبح | آرش غفاری، فعال حوزه مواد غذایی که قبلا برای هفت صبح ستون توئیتست را می‌نوشت باز هم با توئیتی در مورد مواد غذایی بحث زیادی در شبکه‌های اجتماعی راه انداخته است. توئیت تازه او در مورد درجه‌بندی مرغ برای فروش بوده است. او در این توئیت نوشت: «مرغ با درجه‌بندی‌های مختلف عرضه میشه.»

معنی درجه‌بندی‌ها چیه؟
مرغ A+ یعنی مرغ در کشتارگاهی با دوخط کشتار، تخلیه امعا و احشا و چیلر هوایی کشتار شده و آزمایش‌های آنتی بیوتیکی و سلامت روی اون انجام شده.
مرغ A یعنی مرغ در کشتارگاه اتوماتیک کشتار و تخلیه شده اما با چیلر آبی سرد میشه.آزمایش‌های کمتری هم انجام میشه.

مرغ B یعنی مرغ در کشتارگاهی با یک خط کشتار شده و عملیات تخلیه دستی انجام شده سرد کردن سنتی انجام میشه.
پ.ن: درجه مرغ‌ها ربطی به هورمون نداره.
پ.ن ۱: هرچه درجه مرغ پایین‌تر باشه سنگین‌تره.
پ.ن ۲: ما مرغ هورمونی نداریم.

غیر از اینکه خود این توئیت توانست بحث زیادی در مورد نوع درجه‌بندی مرغ‌ها راه بیندازد، برای خیلی‌ها این سوال را به وجود آورد که مرغ سبز در چه درجه‌بندی قرار می‌گیرد. به این ترتیب بحث به سمت تفاوت مرغ سبز و مرغ‌های معمولی هم رفت. عده‌ای جواب دادند که مرغ سبز یعنی مرغ ارگانیک که هیچ آنتی‌بیوتیکی مصرف نکرده و ارگانیک است اما واقعیت چیز دیگری است یعنی مرغ سبز اگرچه قاعدتا آنتی‌بیوتیک نگرفته اما ارگانیک نیست.

مرغ ارگانیک به مرغی گفته می‌شود که دانه و آب مصرفی‌اش ارگانیک باشد و از هیچ نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی برای تغذیه و پرورش آن استفاده نشده باشد. علاوه‌بر این، مرغ ارگانیک نباید هیچ دارویی در طول دوران رشد دریافت کرده باشد. در واقع تولید ارگانیک طیور کار سختی است و تقریبا این نوع مرغ در ایران تولید نمی‌شود. اما مرغ سبز، مرغی است که در طول دوران رشد آنتی‌بیوتیک دریافت نکرده باشد.

در واقع تولید این نوع طیور، جز در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک با تولید سایر مرغ‌ها تفاوتی ندارد، اما برای وارد نشدن عوامل بیماری‌زا، باید ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای زیادی در مورد این مرغ‌ها رعایت شود چون آنها در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند و به محض بروز مشکل باید از چرخه خارج شوند.

کدخبر: ۴۴۴۶۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر