کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۴۸۵
تاریخ خبر:

گردش فراری F۸ تریبوتو در یک روز بارانی

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| نوشتن درباره فراری در ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست. اگر نگوییم یک از صد، اما حداقل یکی از هزار یا ده هزار خودرویی که مثلاً در لندن، رم یا پاریس تردد می‌کنند و شما هر روز می‌بینید، یکی از آثار هنری‌ای هستند که جادوگران مارانلو تولید کرده‌اند. چرا راه دور برویم؟

همین امارات، قطر، ترکیه یا گرجستان. مثلاً همین فراری تریبوتویی که در تصویر می‌بینید، حاصل یک گردش در روز بارانی بوده و نه در کلکسیونی با ده‌ها قفل و پسورد، که در پارکینگ یک مجتمع تجاری عادی پارک شده است. اما در ایران و با این بازار بزرگ خودرو، تنها یک فراری ۴۵۸ ایتالیایی پلاک ملی داریم که هر چند وقت یک بار از آشیانه‌اش بیرون می‌زند و عکس‌هایش اینستاگرام را پر می‌کنند. درباره آن فراری زیاد گفته‌اند. اما تریبوتو چیست و چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

فراری برای اولین بار در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۹ از F8 تریبوتو پرده‌برداری کرد؛ سوپراسپرتی که قرار بود جانشین GTB 488 شود. با توجه به روند هیبریدی‌شدن خودروهای سوپراسپرت که ایتالیایی‌ها هم از آن گریزی ندارند، باید تریبوتو را یکی از آخرین سوپراسپرت‌های فراری بدانیم که کماکان به سنت‌ها پایبند بوده و از پیشرانه درون‌سوز استفاده می‌کند.

فراری برای این مدل که البته بعد از مدتی نسخه اسپایدرش را هم تولید کرد، پیشرانه ۸ سیلندر ۳٫۹ لیتری توربو در نظر گرفت که ۷۱۰ اسب بخار نیرو و ۷۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس هفت سرعته اتومات وظیفه انتقال نیرو به محور عقب را بر عهده دارد. نتیجه حاصله برای هر ماشین‌بازی یک تجربه ناب و اصیل است: شتاب ۲٫۹ ثانیه‌ای، حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت و جالب‌تر از همه، مصرف سوخت تنها ۱۰٫۸ لیتر به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر.

در کابین فوق‌العاده این خودرو همه چیز سر جای خودش قرار دارد و اگر خیلی احساس انس و نزدیکی با آن می‌کنید باید بگوییم که علتش ریشه داشتن طراحی آن در طراحی کابین ۴۵۸ افسانه‌ای است. فراری تمام تلاش خود را کرده که F8 تریبوتو یک سوپراسپرت سبک‌وزن باشد و با توجه به شتاب این جواهر ایتالیایی می‌توان گفت که مارانلویی‌ها در ماموریت‌شان موفق بوده‌اند. با این حال امتیاز فراری نسبت به رقیبی مثل مک‌لارن ۷۲۰ اس در این است که از آپشن‌ها برای کاهش وزن خودرو نزده‌اند!

سواری فراری F8 تریبوتو نیز حس و حال متفاوتی نسبت به مک‌لارن دارد. این خودرو سیستم هوشمند ضد لغزش برای دیفرانسیل عقب دارد که پخش گشتاور تولید شده موتور را با در نظر داشتن عواملی همچون شتاب جانبی وارده و یا زاویه چرخش فرمان تنظیم می‌کند تا در هنگام پیچ‌ها با سرعت بالا دچار هیچ‌گونه مشکلی نشوید. با این حال این سیستم در سیستم‌های شاسی و چرخش عقب خودرو اختلال ایجاد نمی‌کند.

این یعنی فراری بدون اینکه در راننده هراسی از تصادف ایجاد کند، او را درگیر یک رانندگی هیجان‌انگیز و لذت‌‎بخش می‌کند. قیمت فراری F8 تریبوتو در حال حاضر ۲۷۶ هزار و ۵۵۰ دلار است. اگر نسخه استاندارد این خودرو را همچنان معمولی می‌دانید، می‌توانید نسخه تیونینگ‌شده توسط نوویتک را بخرید که قدرتش به ۸۱۸ اسب بخار افزایش یافته است.

کدخبر: ۴۳۹۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر