کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۱۲۷
تاریخ خبر:

دانه‌های پولکی‌ گندم که صبحانه را متحول کردند

روزنامه هفت صبح | انتخاب شما برای صبحانه چیست؟ تا چند سال پیش اگر این سوال را از ایرانی‌ها می‌پرسیدید خیلی بعید بود که در جواب‌ها کلمه «کورن فلکس» یا «ذرت پولکی برشته» را پیدا کنید،‌ در واقع اگر هم کسی چیزی درباره این خوراکی می‌دانست احتمالا آن را از دیدن فیلم‌های خارجی مخصوصا آمریکایی‌ها یاد گرفته بود، آنجا که یکی از شخصیت‌های فیلم صبح از خواب بیدار شده و بی‌حوصله راهی آشپزخانه می‌شود، از یک جعبه مقوایی بزرگ چیزی شبیه نان خشک ریز شده داخل کاسه می‌ریزد و یک لیوان هم شیر به آن اضافه می‌کند و این می‌شود صبحانه او. بعضی‌ها هم سراغ مغازه‌های فروش خوراکی‌های خارجی می‌رفتند و سراغ آن را می‌گرفتند اما کورن فلکس جایی در صبحانه خانواده‌ها نداشت تا اینکه برندها و شرکت‌های تولید کننده ایرانی وارد حوزه تولید آن شدند و حالا در اغلب سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ می‌توانید انواع کورن فلکس را در طعم‌ها و مدل‌های مختلف ببینید.

پولک‌ها از کجا آمدند؟
روز ۸ آگوست ۱۸۹۴ برای برادران کلاگ (ویلی و جان) روز سرنوشت سازی بود. آن روز هم مثل سایر روزهای دیگر در آسایشگاه بتل کریت، ورزش‌های صبحگاهی و تمرینات تنفس و پیاده‌روی‌های معمول در طبیعت به پایان رسیده بود که دو برادر در حالی که در مورد مسائل آسایشگاه حرف می‌زدند، به آشپزخانه برگشتند و خیلی اتفاقی کورن فلکس را زیر یک جسم سنگین که البته در تاریخ ذکر نشده دقیقا چه چیزی بوده، کشف کردند.

آسایشگاه بتل کریت که در ایالت میشیگان آمریکا واقع شده بود، در واقع یک کلینیک مذهبی برای طرفداران فرقه مسیحی «هفتمین روز هفته» بود که برای شفای جسم و جان و تزکیه و طهارت جسم و روان از آلودگی‌ها در این محل فعالیت می‌کردند. طرفداران این فرقه مذهبی، معتقد هستند در هفتمین روز از هفته (یوم سبت یا شنبه) که دقیقاً از طلوع خورشید در روز جمعه شروع می‌شود و در غروب روز شنبه به پایان می‌رسد، مسیح دوباره به زمین برمی‌گردد.

یکی از ویژگی‌های این فرقه مذهبی اعتقاد به این مسئله است که هیچ چیزی نباید باعث ناپاکی جسم و به تبع آن روح انسان شود. بنابراین خوردن غذاهای ناپاک و محرک که باعث عذاب جسم و روح می‌شود، در این فرقه مذهبی ممنوع است. همین مسئله سبب می‌شود که این افراد رژیم‌های غذایی خاصی داشته باشند که اکثراً یک رژیم گیاهخواری است. گوشت خوک و جانوران دریایی فلس دار، مشروبات الکلی، تنباکو و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای و کوکاکولا از جمله این خوراکی‌های ممنوعه هستند.

در اواخر قرن نوزدهم میلادی سرپرستی این آسایشگاه مذهبی به عهده دکتر جان هاروی کلاگ، یک پزشک عمومی بود. دکتر کلاگ درباره عقاید مذهبی فرقه مورد بحث و تمرینات مربوط به ریاضت‌های روحی و معنوی و رژیم‌های غذایی و تمرین‌های جسم، فردی صاحب سبک بود و یک سری دستورالعمل غذایی ویژه را برای اعضای آسایشگاه تدوین کرده بود و پیوسته به دنبال جایگزین‌هایی برای مواد غذایی می‌گشت. دکتر کلاگ اعتقاد داشت شکر و ادویه‌‌ها باعث ناسالم شدن غذاها و تحریک روح و روان انسان‌ها می‌شود

و از آنجا که از طرفداران پر و پا قرص غلات و دانه‌های خوراکی مثل آجیل بود، بیشتر روی ذرت و گندم متمرکز شده بود و برای اولین بار کره بادام زمینی و بیسکویت‌های دایجستیو (شبیه ساقه طلایی خودمان) را هم او به دنیا معرفی کرد. دکتر کلاگ بیشتر روی وعده غذایی صبحانه متمرکز شده بود، چون به اعتقاد او این وعده غذایی کامل‌ترین و مهم‌ترین وعده بود و در آمریکا هم محدود به تخم مرغ، ژامبون و نان گندم سفید بود که برای طرفداران فرقه مذهبی او خوراکی‌های مناسبی نبودند.

چنین نگاهی و البته یک شانس بزرگ که به دکتر کلاگ و برادرش رو آورده بود باعث اختراع کورن فلکس شد. آن‌ها مقداری گندم پخته شده را در آشپزخانه جا گذاشته بودند. گندم پخته شده زیر فشار جسم سنگین، بیات شده و شکل ظاهری آن تغییر کرده بود. این تغییر شکل گندم، دو برادر را به فکر انداخت که از یک دستگاه غلتک استفاده کنند و خمیرهای به دست آمده از جوشاندن گندم را به شکل یک سری تکه‌های شکننده و خشک که آنها را فلکس (پولکی) ذرت نام گذاشتند، درآورند.

اختراع تصادفی که بعد از غلتک کردن مانند نان در تنور پخته می‌شد، به سرعت در بین افراد آسایشگاه بتل کریت محبوبیت پیدا کرد. دستورالعمل تولید کورن فلکس به طور رسمی در ۳۱ می سال ۱۸۹۵ به نام برادران کلاگ ثبت شد و در ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) سال ۱۸۹۶ رسما منتشر شد. تجربه این موفقیت باعث شد تا دو برادر، پولکی سایر غلات مثل جو و برنج و چاودار را هم امتحان و به صورت انبوه تولید کنند. ایده تصادفی دکتر جام کلاگ خیلی زود میزهای صبحانه مردم آمریکا را متحول کرد.

کمپانی کلاگ و دعوای دو برادر محبوبیت بالای کورن فلکس در ایالات میشیگان آمریکا سبب شد تا برادر کوچک‌تر یعنی ویلی به فکر تاسیس کارخانه‌ای با نام تجاری کلاگ (kelloggs) بیفتد. او در اوایل دهه ۱۸۹۰ شروع به فعالیت در این زمینه کرد تا سرانجام در فوریه (بهمن) ۱۹۰۶ کارخانه کلاگ را تاسیس کرد. البته او برای اینکه طعم کورن فلکس‌ها را کمی بهتر و طیف طرفداران محصول کلاگ را بیشتر کند، کمی شکر به کورن فلکس‌ها اضافه می‌کرد که این مسئله سبب خشم برادرش دکتر جان کلاگ که در واقع مبدع اصلی کورن فلکس بود، شد.

دکتر جان کلاگ تا سال‌های زیادی با ویلی قطع رابطه کرده بود. البته در اواخر عمر نامه‌ای به او نوشت ولی نامه آشتی جویانه‌اش بعد از مرگ خودش به دست ویلی رسید. کارخانه کلاگ در سال‌های ابتدایی تاسیس خود، برای بالا بردن تعداد مشتریانش به افرادی که دو بسته از محصولات را خریداری می‌کردند، جوایزی می‌داد. با این همه جنگ جهانی دوم روی فروش محصولات شرکت کلاگ به شدت تاثیر گذاشت ولی نتوانست از محبوبیت محصولات کورن فلکس در سراسر دنیا بکاهد.

برای یکتا ماندن محصولات شرکت کلاگ از سایر شرکت‌های مشابه، نام و امضای دکتر جان کلاگ روی بسته‌های محصولات این شرکت به چشم می‌خورد. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در دنیا کورن فلکس را به بازار با طعم‌ها و انواع متفاوت ارائه می‌کنند. در سال ۱۹۴۱ برای اولین بار یک پولکی از جنس جو، به صورت چیپس‌های حلقه‌ای وارد بازار آمریکا شد. هم اکنون به جز آمریکا، کورن فلکس در استرالیا و انگلستان هم تولید می‌شود.

ایرانی بزن
اگر از عشاق قدیمی کورن فلکس باشید نمونه‌های خارجی مثل نسکوئیک و یا برندهای ترک قبلا نظرتان را جلب کرده‌اند اما حتما می‌دانید که برندهای مطرحی مثل گرجی چندین سال است که وارد این حوزه شده و نه تنها کیفیت خوبی ارائه می‌کنند بلکه تنوع بالایی هم دارند. البته قبل از گرجی هم برندهایی مانند پنگوئن به صورت تخصصی کورن فلکس تولید می‌کنند. تولید کننده‌های ماکارونی هم چند سالی است که خط تولید کورن فلکس دارند مثل تک ماکارون که اگرچه در این زمینه چندان توسعه پیدا نکرده اما به آن ورود کرده است.

چند نکته برای کورن فلکس‌خورها
اگر کورن فلکس در وعده صبحانه شما سهم قابل توجهی دارد بد نیست چند نکته مهم هم درباره آن بدانید.
در خوردن کورن فلکس زیاده‌روی نکنید. سه-چهارم تا یک فنجان کورن‌ فلکس در هر وعده صبحانه برایتان کافی است. با رعایت‌نکردن میزان مصرف، چاق می‌شوید چون این محصول کالری و کربوهیدرات ساده زیادی دارد.

کورن فلکس را با ماست یا شیر کم‌چرب مصرف کنید تا صبحانه یا میان‌وعده‌ای سالم و پرانرژی داشته باشید. می‌توانید با اضافه‌کردن میوه‌های خشک یا تازه به کورن‌فلکس و شیر، صبحانه‌ای مغذی‌تری تدارک ببینید.
یادتان باشد که از خرید کورن فلکس‌هایی که مواد افزودنی مانند رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی دارند، به‌شدت دوری کنید. مثلا گوتامات مونوسدیم از جمله طعم دهنده‌هایی است که به کورن‌فلکس‌ها اضافه می‌شود یا شکری که به بعضی از انواع آن اضافه می‌شود.

کدخبر: ۴۴۱۱۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر