کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۲۲۹
تاریخ خبر:

داستان فرار بنی‌صدر با هواپیمای بوئینگ ‌۷۰۷

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | ۳۲روز پس از عزل و مخفی ‌شدن بنی‌صدر و ۲۵روز پس از فاجعه هفتم تیر، انتخابات ریاست‌جمهوری در فضایی پرتنش برگزار شد و محمدعلی رجایی، نخست‌وزیر دوره بنی‌صدر با ۱۲میلیون رای به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. رجایی اهل قزوین و دبیر آموزش و پرورش بود و از اعضای قدیمی ‌نهضت آزادی.

او پیش از انقلاب با سازمان مجاهدین هم ارتباطاتی داشت اما به‌سرعت از آنها تبری جست. او در سال ۵۷ از زندان شاه آزاد شد و در دولت بازرگان وزیر آموزش و پرورش بود. سر ماجرای اشغال سفارت آمریکا، از کمیته مرکزی نهضت آزادی خارج شد و خط مشی خود را عوض کرد. او با فشار دکتر بهشتی و حمایت حزب جمهوری اسلامی، ‌به‌عنوان نخست‌وزیر بنی‌صدر انتخاب شد و در همان معرفی کابینه‌اش اختلافاتش با بنی‌صدر اوج گرفت.

بنی‌صدر با حضور میرحسین موسوی و بهزاد نبوی در میان کابینه رجایی مخالفت داشت. پس از عزل بنی‌صدر رجایی به عنوان مهم‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری معرفی شد درحالیکه رقبایش شیبانی و عسگر اولادی و پرورش بودند. سرعت عمل نظام برای ترمیم حاکمیت و دولت در انجام این انتخابات شگفت‌انگیز و قابل ستایش بود. اما تنها پنج‌روز پس از برگزاری این انتخابات خبر دیگری فضای رسانه‌ای ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

بنی‌صدر از کشور فرار کرد. در شب ششم مرداد، بنی‌صدر به‌همراه مسعود رجوی با تغییر قیافه و پوشیدن البسه زنانه از حراست فرودگاه عبور می‌کند. در روایت رسمی ‌ماجرا آمده است: ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌‌جمهور معزول ایران به‌ کشور فرانسه گریخت و از دولت این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرد. بنی‌‌صدر با یک هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ربوده‌ ‌شده در ساعت۲۲:۴۵ شب چهارشنبه به‌طور غیرمجاز به‌ سوی قبرس پرواز کرد و پیش از آنکه هواپیماهای شکاری نیروی هوایی ایران که در تعقیب هواپیمای ربوده‌شده‌ حامل بنی‌صدر بودند به این هواپیما برسند، از مرز ایران خارج شد.

هواپیمای مذکور را سرهنگ معزی هدایت می‌‌کرد که پیش‌تر نیز هدایت هواپیمای شاه معدوم را به قصد مراکش برعهده داشت. بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی و سخنگوی دولت در گفت‌وگویی در عصر هفتم مرداد سال ۱۳۶۰ با خبرگزاری پارس اظهار داشت: «شب گذشته ساعت ۱۰:۴۵ یک هواپیمای سوخت‌رسان نیروی هوایی حامل بنی‌صدر و رجوی با یک مأموریت عادی پرواز می‌‌کند و روی آسمان با اعلام نقص فنی مسیر خود را عوض می‌کند که به‌محض تشخیص اینکه یک توطئه می‌‌باشد، دو فانتوم نیروی هوایی جمهوری اسلامی ‌او را تعقیب می‌‌کنند اما متأسفانه به نتیجه نمی‌رسند و هواپیمای مذکور از مسیر ترکیه، یونان و ایتالیا به فرانسه می‌‌رود.»

دو خدمه نظامی ‌هواپیما یعنی دهقان و قاضی‌عسگر در این عملیات به گروگان گرفته می‌شوند و بعدها از فرانسه به ایران عودت داده می‌شوند. بنی‌صدر در حال حاضر ۸۷ساله است و مقیم فرانسه. در سال ۱۳۶۳ رابطه خودش را با مجاهدین خلق قطع کرد اما در پرونده‌های متعددی علیه نظام جمهوری اسلامی ‌فعالیت کرده است. معزی، خلبان این پرواز هم از نیروهای سمپات مجاهدین بود که پرواز شاه به مراکش در دی‌ماه ۵۷ را نیز خلبانی کرد اما بعد با گروهش به ایران برگشته بود و از قرار ارتباطات نزدیک‌تری با سازمان مجاهدین برقرار ساخته بود. او ۸۳ساله و مقیم فرانسه است.

با رفتن بنی‌صدر کشور دوره‌ای دیگر از تنش را احساس می‌کرد. ترورهایی که از سوی سازمان مجاهدین انجام می‌شد و در کوچه و خیابان قابل لمس بود و نبرد نیروهای امنیتی ایران برای کشف خانه‌های تیمی‌ که کل سال ۱۳۶۰ را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. عملیات ترور و وحشت مجاهدین توسط موسی خیابانی، نفر دوم این سازمان هدایت می‌شد و نیروهای امنیتی در جست‌و‌جوی یافتن او بودند. با رفتن بنی‌صدر و حوادث پرتلفات خرداد و تیرماه، ‌باید اذعان کرد که حاکمیت به‌تدریج به سمت یکدستی پیش می‌رفت. هرچند مردادماه همچنان داستان‌های زیادی برای گفتن داشت.

کدخبر: ۳۴۶۲۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر