کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۸۱۶
تاریخ خبر:

خودروهای خارجی هیبریدی بازار ایران

خودروهای خارجی هیبریدی بازار ایران

روزنامه هفت صبح، ‌گروه خودرو | بازار تبلیغ برای واردات و تولید خودروهای برقی داغ است. خودروهای به اصطلاح فول الکتریکال که با خودروی هیبریدی تفاوت دارد و همه این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و وقتی پای بحث باز می‌شود، می‌گویند چرا ما خودروی خارجی برقی هم داریم‌ اما اجازه دهید خیال‌تان را راحت کنیم ما تا به حال در ایران به هیچ عنوان خودروی کاملا برقی صفر تا 100 نداشته‌ایم و خودروهایی هم که در بازار مشاهده می‌کنید، هیبریدی هستند‌ که مشکلات فراوانی هم دارند؛

از خدمات پس از فروش تا تامین قطعه و تعمیر این خودروها. اصلا استقبال چندانی هم از خودروهای هیبرید نشد چرا‌که اکثر مشتریان ترجیح می‌دادند از بخش بنزینی این خودروهای دوگانه استفاده کنند. خودروهای هیبریدی از سوخت فسیلی و نیروی برق به صورت ترکیبی برای حرکت کردن استفاده می‌کنند؛ اما خودروهای برقی موتور احتراقی را به‌طور کامل کنار گذاشته و صرفا به نیروی الکتریسیته ناشی از باتری و موتور الکتریکی متکی هستند.

در ایران هم خودروهای برقی EV نداریم. در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که هفته گذشته برگزار شد، تا دلتان بخواهد خودروهای فول برقی به نمایش گذاشته شد. حالا باید دید این خودروها فقط برای نمایش هستند یا به خیابان‌ها نیز خواهند آمد و این جایگاه‌های شارژ تزئینی یا واقعی است. فعلا برای شما شش خودروی هیبرید که در ایران موجود هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا برقی‌ها هم برسند.

هیوندا سوناتا هیبریدی 2018/ قیمت 2 میلیارد و 950 میلیون تومان


هیوندا سوناتا هیبریدی، محصول کره‌جنوبی است. شرکت پاکرو اولین فیس‌لیفت سوناتا LF را در سال ۲۰۱۸ به کشور وارد کرد که محدود به نسخه هیبریدی بود. در حال حاضر ۳ تیپ از این خودرو در بازار وجود دارد.سوناتا هیبرید از یک موتور ۴ سیلندر GDi با موتورالکتریکی با حجم ۲ لیتر بهره می‌برد.

این خودروی هیبریدی علاوه‌ بر پیشرانه بنزینی، یک موتور الکتریکی ۵۱ اسب بخاری هم دارد که با باتری‌های لیتیوم-‌یونی ۲۷۰ ولت تغذیه می‌شود. حداکثر قدرت این خودرو ۲۰۷ اسب بخار، شتاب صفر تا ۱۰۰ آن حدود 9/3 ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۲ کیلومتر برساعت است.مصرف سوخت بسیار پایین این خودرو که 4/7 لیتر در 100 کیلومتر است، یکی از ویژگی‌های مهم آن به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر سیستم فنی قدرتمند، سوناتا هیبرید به امکانات بسیار خوبی نیز مجهز است که در تیپ ۳ به کامل‌ترین شکل خود می‌رسد.

از جمله آپشن‌های ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توانیم به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز ضد قفل، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، دوربین عقب، شش کیسه هوا، استارت دکمه‌ای و … اشاره کنیم.علاوه‌بر سیستم فنی قدرتمند، سوناتا هیبرید به امکانات بسیار خوبی نیز مجهز است که در تیپ ۳ به کامل‌ترین شکل خود می‌رسد. از جمله آپشن‌های ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توانیم به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز ضد قفل، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، دوربین عقب، شش کیسه هوا، استارت دکمه‌ای و … اشاره کنیم.

تویوتا کمری هیبرید XLE/ قیمت 3 میلیارد و 600 میلیون تومان


کمری هیبرید، خودروی جذاب از غول خودروسازی ژاپنی، در سه تیپ SE و LE و XLE وارد کشور شد. تیپ SE ارزان‌ترین تیپ و XLE فول‌آپشن‌ترین آنها بود. یکی از برتری‌های تویوتا کمری نسبت به سوناتا، شتاب تند و تیزتر این خودرو است که از طریق موتور حجیم‌تر آن (5/2 لیتر) تأمین می‌شود.این خودرو به یک موتور بنزینی ۴ سیلندری به‌همراه موتور الکتریکی مجهز است که ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب تویوتا کمری 7/8 ثانیه است و حداکثر سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت.

مصرف ترکیبی سوخت آن نیز حدود ۶ لیتر در هر 100 کیلومتر است. کمری هیبرید فاقد حالت رانندگی تمام برقی است. یعنی این ECU خودرو است که تصمیم می‌گیرد در چه زمانی از موتور بنزینی و در چه زمانی از موتور الکتریکی استفاده شود.جعبه‌دنده تویوتا کمری مجهز به فناوری E-CVT است و فرمان‌پذیری و سیستم تعلیق در آن به نرمی صورت می‌گیرد. این خودرو همچنین از امکانات رفاهی و ایمنی خیلی خوبی بهره می‌برد، از جمله کروز کنترل هوشمند، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل، دی‌لایت، اتولایت، روکش چرم، نویگیشن، دوربین عقب، ۱۰ کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی، سانروف‌ و بسیاری امکانات دیگر.

کیا اپتیما هیبرید 2018/ قیمت 4 میلیارد و 600 میلیون تومان


بازار خودروی ایران در سال ۱۳۹۸ ‌ به‌واسطه اطلس‌خودرو با اپتیما هیبرید آشنا شد. این مدل از نظر ظاهری تفاوت‌های قابل‌توجهی با نسخه بنزینی دارد که با نگاهی به سپر جلو و عقب و جلوپنجره‌ها متوجه آن می‌شویم. با این حال، کابین هر دو مدل شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. البته اپتیما هیبرید از یک نظر به سوناتا هیبرید نیز شبیه است، یعنی نداشتن حالت رانندگی تمام برقی که در بالا توضیح دادیم.کیا اپتیما هیبرید از یک پیشرانه ۴ سیلندر GDIبا حجم ۲ لیتر بهره می‌برد.

گیربکس این خودرو از نوع ۶ دنده اتومات با تکنولوژی شیفت‌لاک است. شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو ۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.مصرف سوخت ترکیبی 4/7 لیتری اپتیما هیبرید جزو ویژگی‌های برتر آن به‌شمار می‌رود. همانطور که گفتیم، این خودرو مجهز به فناوری AutoChange و تعویض سوخت هوشمند و خودکار است. در واقع، هنگام سرعت و شتاب زیاد، موتور برقی با جابه‌جایی خودکار به کمک موتور بنزین‌سوز می‌آید.اپتیما هیبرید از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی نیمه‌فول محسوب می‌شود اما با این حال، امکاناتی مثل سنسورهای عقب و جلو، کنترل پایداری، کروز کنترل، آینه عقب الکتروکرومیک، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، چراغ مه‌شکن و مجموعاً ۷ کیسه هوا در آن وجود دارد.

تویوتا پریوس C2017/ قیمت 2 میلیارد و 50 میلیون تومان


پریوس جزو پرفروش‌ترین و البته ارزان‌ترین خودروهای هیبریدی جهان محسوب می‌شود که نسل سوم آن به بازار خودروی ایران هم رسید. در حال حاضر ۵ تیپ از این خودرو با آپشن‌های متفاوت در ایران وجود دارد و تیپ C سفارش اروپا که گران‌قیمت‌ترین آپشن‌ها را دارد هم وارد کشورمان شده است.

مصرف سوخت بسیار پایین این خودرو که تنها 3/3 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است شاید جالب‌توجه‌ترین ویژگی آن باشد. البته نمی‌توان از پیشرانه قدرتمند ۴ سیلندری و شتاب سریع ۱۰ ثانیه‌ای آن هم گذشت.همانطور که گفتیم، تویوتا پریوس دارای آپشن‌های مختلفی است، با این حال، برخی آپشن‌های آن در تیپ C به‌صورت سفارشی تعبیه شده‌اند، از جمله کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، تشخیص عابر پیاده، هدآپ، گرمکن صندلی.

در سال 1997 میلادی خودروی پریوس به عنوان اولین خودروی هیبرید تولید انبوه به فروش رسید و در سال‌های 2003 ،2009 و 2016 نسل‌های جدید و به‌روز این خودرو به بازار معرفی شد. از این خودرو بیش از 7/3 میلیون دستگاه در کل دنیا فروخته شده ‌ و از این بابت می‌توان گفت پرفروش‌ترین خودروی هیبرید جهان است. این خودرو نیازی به شارژ توسط عامل خارجی ندارد و تمام فرآیند تولید توان توسط دو موتور الکتریکی و احتراقی آن انجام می‌پذیرد. در این خودرو از سیستم هیبرید منحصر به فرد شرکت تویوتا استفاده شده ‌ که 4 مود عملکردی دارد.

میتسوبیشی اوتلندر 2018/ قیمت 3میلیارد و 500 میلیون تومان


میتسوبیشی اوتلندر چند سالی است که توسط آرین‌موتور به کشور وارد شده و توانسته در بازارهای جهانی فروش بسیار خوبی را تجربه کند و یکی از موفق‌ترین محصولات هیبریدی دنیا باشد.میتسوبیشی اوتلندر از سیستم فنی قدرتمندی برخوردار است. علاوه‌بر پیشرانه ۴ سیلندری 2/4 لیتری، این خودرو به دو موتور الکتریکی مجهز است که وظیفه نیرودهی به محورهای جلو و عقب را دارند.یکی از ویژگی‌های میتسوبیشی اوتلندر این است که می‌توان به‌صورت تمام الکتریکی از آن استفاده کرد‌ و دلیل آن هم پلاگین هیبرید بودن این خودرو است.

به این ترتیب، می‌توان هنگام رانندگی تنها از موتورهای برقی استفاده کرد و نکته‌ جالب‌تر اینجاست که با تکنولوژی پیشرفته‌ به‌کار رفته در آن، در صورت تمام شدن شارژ موتورها، می‌توان حین رانندگی آنها را شارژ کرد.کیفیت ساخت میتسوبیشی اوتلندر می‌تواند نظر هر راننده‌ای را به خودش جلب کند. دو دیفرانسیل ۳ حالته (اکو، نرمال، قفل)، گیربکس CVT بهبودیافته، شتاب ۱۰ ثانیه‌ای و مصرف سوخت ۲ لیتری این خودروی ژاپنی همگی از ویژگی‌های جذاب آن هستند.میتسوبیشی اوتلندر در کنار دوام فنی، سیستم تعلیق کارآمد و فضای خوب کابین، آپشن‌های رفاهی و ایمنی راضی‌کننده‌ای هم دارد. اما واردات محدود و کمبود قطعات یدکی آن جزو نقاط ضعفی است که برخی را از خریدش منصرف می‌کند.

لکسوس CT200h 2014/ قیمت 3 میلیارد و 400 میلیون تومان


لکسوس همیشه جزو ماشین‌های جذاب و پرطرفدار بوده است‌ اما از آنجایی سازندگان لکسوس CT200h بیشتر روی جنبه‌های اقتصادی آن تأکید داشته‌اند، شاید این مدل به‌اندازه سایر مدل‌های لکسوس جذاب به نظر نرسد.لکسوس CT200h اولین خودروی هیبریدی وارداتی بود‌ اما نتوانست به موفقیت چندانی برسد. قطعات یدکی این خودرو بسیار کمیاب بودند و عملکرد فنی آن هم تعریفی نداشت.

ولی در هر حال اگر به‌دنبال یک سواری نرم و راحت با یک خودروی لوکس هیبریدی هستید، می‌توانید این گزینه را در نظر بگیرید.از مشخصات فنی این خودرو می‌توانیم به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری به همراه موتور الکتریکی، گیربکس E-CVT، شتاب 10/3 ثانیه‌ای، حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت و مصرف سوخت 4/1 لیتری در هر 100 کیلومتر اشاره کنیم.امکانات رفاهی و ایمنی لکسوس نیز عبارتند از کروز کنترل، چهار حالت رانندگی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور باران، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل

نمایشگر لمسی مرکزی ۸ اینچی، سامانه نویگیشن و دوربین عقب، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده با تنظیمات ۱۰ حالته برقی به‌همراه حافظه و تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی جلو، پورت USB، مجموعاً هشت عدد کیسه هوا است.
در واقع لکسوس CT200H یک خودروی هیبریدی است که نیروی مورد نیاز خود را از یک موتور ترکیبی بنزینی - الکتریکی تامین می‌کند. موتور بنزینی این خودرو یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم 1/8 لیتر دارد که به همراه یک موتور برقی با حالت EV با خروجی بالا نیروی محرکه ترکیبی این خودرو را تشکیل می‌دهند و در مجموع 134 اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. این نیروی تولید شده توسط جعبه دنده‌ای با بی‌نهایت ضریب دنده متغیر که به CVT معروف است، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

کدخبر: ۵۴۸۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر