کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۵۰۸۷
تاریخ خبر:

خط و نشان لکسوس برای «سی» و «سه»

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| سال‌هاست که کمپانی «لکسوس» به عنوان زیرمجموعه برند ژاپنی تویوتا، به تولید و عرضه محصولاتی لوکس، نرم و کم سر و صدا شهره است. شاید بتوان لکسوس را نقطه مقابل برندهایی چون ب.ام.و و آئودی دانست که همواره مشخصه لوکس بودن را با چاشنی اسپرت بودن تلفیق کرده و گاهی حتی چاشنی اسپرت و خشک بودن را با غلظت بیشتری در محصولات خود به‌کار می‌گیرند‌ اما این رویه لکسوس به هر اندازه که باب میل «کت و شلوار پوش»های میانسال باشد، مورد انتقاد رانندگان جوان و شیفتگان هیجان و سرعت محسوب می‌شود.

به همین جهت در چند سال گذشته شرکت لکسوس در کنار عرضه محصولات لوکس و موقر که باب میل مشتریان پا به سن گذاشته هستند، توجه ویژه‌ای نیز به ساخت خودروهای اسپرت و جوان‌پسند داشته است. مهم‌ترین اقدام این برند جهت جذب طیف بیشتری از مشتریان جوانی که خواهان هیجان و قدرت بیشتر هستند، معرفی نسخه خاص و تولید محدود IS با پسوند Launch Edition (لانچ ادیشن) با قلب تپنده پرتوان است. این شرکت پس از عرضه موفقیت‌آمیز نسل فعلی IS، نسخه جدید لانچ ادیشن را با موتور پرقدرت‌تر و تنها در تیراژ ۵۰۰ دستگاهی تولید و به بازار عرضه خواهد کرد.

داستان تولد IS
شرکت لکسوس برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ مدل IS را معرفی کرد. این خودرو یک سدان کامپکت بوده که صرفا جهت رقابت با آلمانی‌ها به بازار عرضه شد. نسل نخست این سدان تا سال ۲۰۰۵ روی خط تولید رفت تا آنکه نسل دوم آن در همان سال معرفی شد. نسل دوم از IS در اواخر دهه ۸۰ خورشیدی به ایران نیز آمد. اما نسل سوم IS در جریان نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۳ معرفی شد.

همچنین در اواسط دهه ۹۰ خورشیدی، تعداد نسبتا محدودی از این خودرو به بازار کشورمان راه یافت که البته زیر سایه سنگین رقبایی چون بنز کلاس سی و ب.ام.و سری ۳، هرگز آنگونه که باید و شاید دیده نشد. این نسل در سال ۲۰۲۰ دستخوش تغییراتی بود و مدل فیس‌لیفت آن با چهره‌ای به روزتر روانه بازار شد. حالا مدل IS500 لانچ ادیشن، بر پایه همین فیس‌لیفت تولید و آماده رقابت با رقبای قلدر خود شده است.

نسخه لانچ ادیشن، وحشی‌تر از همیشه
گل سرسبد سری IS که یک رقیب جدی برای بنز C-Class و ب.ام.و سری ۳ به شمار می‌آید، از یک پیشرانه ۸ سیلندر به حجم ۵ لیتر که توانایی تولید ۴۷۲ اسب بخار قدرت را دارد، بهره می‌برد. این اعداد و ارقام هیجان‌انگیز، قرار است هر آنچه از شخصیت نجیب و بی‌سر و صدای لکسوس که تاکنون به یاد داشتیم را به باد فراموشی بسپارند و ما را با خوی وحشی این سامورایی آشنا سازند! بیشینه گشتاور تولیدی پیشرانه IS برابر با ۵۳۶ نیوتن متر اعلام شده و نیروی پیشرانه توسط جعبه دنده ۸ سرعته شیفت ترونیک در اختیار چرخ‌ها قرار می‌گیرد.

این خودرو می‌تواند طی مدت ۵/۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که این یعنی به راحتی می‌تواند برای رقبای آلمانی خود دردسر ایجاد کند! اما علاوه بر توانایی‌های دینامیکی محصول پرسر و صدای لکسوس، چهره IS500 لانچ ادیشن نیز نونوار شده است.

تیم طراحی لکسوس برای آنکه این خودرو در مقوله طراحی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد با کشیدن دستی بر سر و روی آن، چهره‌ای متناسب با خلق و خوی اسپرت این خودرو خلق کرده‌اند. از مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری نسخه جدید IS می‌توان به هندسه چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره جدید توری شکل، سپر بازطراحی شده جلو به همراه ورودی‌های حجیم هوا، دیفیوزر عقب و رینگ‌های ۱۹ اینچی ساخت شرکت BBS اشاره نمود.

از مهم‌ترین آپشن‌های قابل سفارش در فضای داخل کابین IS نیز مواردی چون سامانه ناوبری با قابلیت بازخوانی مسیر، سامانه توزیع الکترونیکی نیرو، پوشش تمام چرمی منفذدار صندلی‌ها، پدال‌های آلومینیومی، سیستم صوتی حرفه‌ای با ۱۷ بلندگو و نشان دهنده‌های اسپرت به رنگ قرمز جیغ را می‌توان اسم برد.

گفتنی آنکه شرکت لکسوس، نسخه IS500 لانچ ادیشن را با قیمت پایه ۶۷ هزار دلار عرضه خواهد که حدود ۳۰ هزار دلار گران‌تر از مدل پایه IS خواهدبود! اختلاف قیمت گزافی که شاید برای مشتریان ثروتمند لکسوس آنقدرها هم مهم نباشد. هرچه باشد فقط ۵۰۰ نفر در دنیا شانس این را خواهند داشت که پشت رل IS500 Launch Edition بنشینند!

کدخبر: ۴۴۵۰۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر