کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۵۷۸
تاریخ خبر:

خرده روایت‌‌هایی خواندنی از اول اسفند ۱۳۵۵

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | به روزنامه اطلاعات اول اسفند می‌رویم؛ اول اسفند ۱۳۵۵٫ جالب‌ترین خبر میزان بودجه دولت و سهم مالیات است. بودجه سال ۵۶ ،‌۳۴۶ میلیارد تومان برآورد شده و سهم مالیات ۴۲ میلیارد تومان؛ یعنی حدود ۱۲ درصد. خوشبختانه در سال‌های اخیر؛ یعنی در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ سهم مالیات در بودجه بین ۳۵ تا ۴۰ درصد در نوسان بوده که نشانه مهمی از سلامت اقتصادی است.

در همین بودجه برآورد درآمدها ۳۳۲ میلیارد تومان است؛ یعنی ۱۲ میلیارد تومان کسری بودجه. وفور تبلیغات لوازم خانگی و تلویزیون‌های رنگی و اتومبیل‌های ژاپنی نکته جالب روزنامه‌های سال ۵۵ است. تبلیغ شارپ و بی‌آرتی و هیتاچی و همچنین اتومبیل‌های مزدا و داتسون در روزنامه اول اسفند به چشم می‌خورد.

آوازه ژاپنی‌ها در ایران فکر کنم از همین سال‌ها آغاز شده است. دادگاه رشوه‌خواری در پرونده نوسازی تپه‌های عباس‌آباد هم در این شماره روزنامه اطلاعات چاپ شده است. چک‌های رشوه ۲۰۰ هزار تومان و ۱۵۰ هزار تومان بوده که یعنی ۱۰۰ برابر متوسط حقوق کارمندان. یعنی با چک‌های ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون‌تومانی الان هم‌اندازه هستند.

در میان آگهی‌ها این را برایتان نقل کنم. خانه‌ای ۱۱۱ متری بین دروازه شمیران و فخرآباد به مبلغ ۶۸۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است؛ یعنی حدود ۳۰۰ برابر حقوق متوسط کارمندان. ۳۰۰ برابر حقوق متوسط کارمندان الان می‌شود چیزی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان.

یک خانه ویلایی در ونک خیابان شیراز با ۲۰۰ متر بنا و ۱۶۰ متر حیاط به مبلغ دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. تاکید روی دارابودن تلفن نشان می‌دهد که خط تلفن چه امکانات لوکسی محسوب می‌شده است.

یک گزارش ویژه با عکس و تفصیلات درباره پسری ۱۹ ساله به نام «مرتضی ک» که با لقب پرنده عشق در رشت تردد می‌کرده و با گریم زنانه دل می‌برده است. طبیعتا از گفتن اسم کامل و درج عکس ما را معذور بدانید، هرچند می‌دانم بسیار مشتاق هستید!

مطلب زننده و بسیار سخیفی منتشر شده به قلم منوچهر مطیعی با عنوان چند زن شرقی یک زن فرانسوی می‌شوند که وقتی متن را هم می‌خوانی، می‌بینی بدتر از تیترش است. افتضاح! از همین یک اسفند هم این خبرها شروع شده که:‌ کنترل قیمت‌های شب عید آغاز شد! ادامه دادگاه «۲۲ تروریست مذهبی» در این شماره درج شده است و نویسنده گزارش با درج عکس جداگانه‌ای از مهدی هاشمی از او به عنوان مغز متفکر گروه هدف یاد کرده است.

در صفحه ۲ گزارشی کار شده از قتل‌عام ۴۶ مسلمان شیعه در جنوب لبنان در یک روستا در حمله گروه‌های مسیحی راست‌گرا یا همان فالانژها. در روستای خیام در دوکیلومتری مرز اسرائیل. شاهدان از قتل‌های فجیع و سربریدن‌ها هم یاد کرده‌اند. در همین گزارش از واکنش امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان به این جنایت یاد شده است.

خودتان وضعیت شیعیان در آن سال‌ها را می‌توانید با شرایط شیعیان در اوضاع کنونی مقایسه کنید. خیلی چیزها دستتان می‌آید. کاری را که امام موسی صدر شروع کرد و جنبش امل و حزب‌الله آن را ادامه دادند. یک تیتر مهم دیگر هم در این صفحه این‌گونه است: قطعه سنگ بزرگی از کائنات به زمین سقوط کرد. چقدر شاعرانه.

به‌جای شهاب‌سنگ نوشته‌اند قطعه سنگ بزرگی از کائنات. و بالاخره در صفحه اول که خبر از کشته شدن ۱۱ نفر در تصادف مینی‌بوس در ایذه داده است. در همین صفحه اول هم از نیک‌پی، شهردار تهران ذکر شده که کمبود اتوبوس موجب روی آوردن مردم به خرید اتومبیل شخصی و در نتیجه افزایش ترافیک تهران شده است. جالب اینکه در صفحه اول این روزنامه عکس‌ها و روایت‌هایی از هویدا،‌ نیک‌پی و منوچهر آزمون (وزیر کار) درج شده است. فقط دوسال بعد هر سه نفر در صف اعدام بودند.

کدخبر: ۳۷۴۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر