کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۱۱۷
تاریخ خبر:

خرده روایت‌هایی خواندنی از چهارم اسفند ۱۳۵۵

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | ‌چهارم اسفند ۱۳۵۵٫ روزنامه اطلاعات محاکمه ۲۲تروریست مذهبی را به این سادگی‌ها رها نمی‌کند. این بار تیتر یک این‌گونه است:‌ توطئه قتل آیت‌الله گلپایگانی شکست خورد. همراه با عکسی از آیت‌الله گلپایگانی به عنوان عکس اول. که باز هم اشاره به برخی اعترافات متهمین این پرونده دارد.

کلا خبرنگاران اطلاعات ول کن این محاکمه نبوده‌اند و در یک قلم پنج تا صفحه اول پشت سر هم از این محاکمه تولید کرده‌اند و در مجموع بیست صفحه! صفحه دوم روزنامه خبرهای خارجی است و کلی خبر درباره شوروی وجود دارد. کلا دوز خبرهای مثبت و منفی درباره شوروی در روزنامه اطلاعات بسیار زیاد است! در صفحه اول خبری کار شده بر محوریت بالارفتن تولید نفت در ایران که طبق آن تولید نفت کشورمان در ماه ژانویه به پنج میلیون و صد هزار بشکه بالغ شده است.

تیتر اول صفحه چهار، دو کلمه است:کارمندان و بازنشستگان که خب با روتیتر ریزی که بالایش خورده کامل می‌شود:« تبصره‌های بودجه در مورد» به نظر می‌رسد اوضاع روزنامه نگاری درآن سال‌ها نقاط ضعف خاص خودش را داشته. آخر این چه روتیتر و تیتری است‌!

در همین صفحه ۴ خبری آمده در مورد حکم دوسال حبس برای پیمانکار فرودگاه مهرآباد. اصل خبر این‌گونه است که در سال‌۱۳۵۳ سقف فرودگاه مهرآباد ریزش کرده بود و ۱۶‌مسافر ایرانی و خارجی کشته شده بودند. از قرار پیمانکار فرودگاه مهندسی سوئدی به نام ژاکوب ملیکارد بوده که حالا به خاطر اهمال در ماموریت خود مجرم این اتفاق شناخته شده و به دوسال حبس جنحه‌ای محکوم شده است‌.

البته مهندس سوئدی در دادگاه حاضر نبوده است. بیمار بوده و در سوئد به سر می‌برده است.
در ستون چهل سال پیش در همین روز خبرهایی مربوط به سال ۱۳۱۵ درج شده از جمله آگهی فروش خانه‌هایی در خیابان‌های کاخ و پهلوی به قیمت پنج تا بیست هزار تومان. در صفحه ۹ عکسی از خانم ایرن کار شده و توصیفاتی از احوالات ایشان از جمله تلاشش برای خودکشی با تیغ ناست دوسوسمار، ‌و این‌که می‌خواسته هیپی شود و به دوردنیا با کوله‌پشتی مسافرت کند و این که ناشناس برود پاریس و در یک رستوران کار کند …که خب هیچکدام عملی نشدند و خانم بازیگر ۴۸ ساله در آن روزها در انتظار یک فیلمنامه به دردبخور لحظه شماری می‌کرده است‌.

ایرن در دهه چهل مهم ترین ستاره زن سینمای ایران بود اما در دهه پنجاه به تدریج به حاشیه رفت و نقش‌های فرعی‌تر را تقبل کرد. به هرحال سنش هم کمی بالا رفته بود. در این سال‌ها او نقش‌هایی جنجالی در فیلم‌های بلوچ، موسرخه و برهنه تا ظهر با سرعت را ایفا کرده بود.

سه صفحه از روزنامه رپرتاژآگهی برای پیشرفت‌های کشور قطر است و این که قطر در حال تبدیل به یک کشور توریستی است. در صفحه ۱۶ از مشکلات شهر برازجان نوشته شده که فاقد دندانپزشک و چشم پزشک است‌. قیمت ولوو مدل ۷۶ با قیمت ۱۶۰‌هزار تومان نکته جالب بخش آگهی‌های این شماره روزنامه اطلاعات است.

در صفحه سینما اتفاق جدیدی نیافتاده و باز هم وضع اکران به همان داغونی قبل است. در دوران سیطره بخش خصوصی در واردات فیلم و ورشکست شدن بخش خصوصی در حوزه ساخت فیلم و چشم امید داشتن به تولیدات دولتی و نیمه دولتی‌! و حکمرانی کامل کمدی‌های ایتالیایی. در صفحه ورزشی والیبال تاج سه بر صفر ذوب آهن را شکست داده.

چهره‌هایی مثل عزیز پرتوی، ‌شمشیری‌، صابرپور، تارزونی، ‌پورکاشیان و..در تاج حضور داشتند. در صفحه ۲۶ خبر مرگ ۹ تهرانی براثر آتش‌سوزی‌های مختلف طی ۴۸ساعت جلب توجه می‌کند. وچند خبر تصادف‌های رانندگی از جمله چپ کردن اتوبوس در جاده خرم‌آباد که به مرگ سه نفر منجر شده است.

کدخبر: ۳۷۵۱۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر