کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۰۸۵
تاریخ خبر:

خرده روایت‌هایی خواندنی از اردیبهشت ۱۳۵۶

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | روزنامه پنجشنبه اول اردیبهشت ۱۳۵۶ خب فکر می‌کنید عکس صفحه اول چیست؟‌عکس فرح پهلوی که رفته بازدید از بندرعباس.صفحه ۳ گزارش بالای صفحه از طرح اخذ مالیات از خواننده‌ها و هنرمندان است و همانجا هم ذکر شده که گروهی از خواننده‌ها دستمزدهایی سرسام‌آور می‌گیرند و درآمدهایی بسیار بالا دارند.

ذکر شده که برخی از آنها برای یک شب اجرا تا ۱۵هزار تومان دستمزد می‌گیرند که خب تقریبا پنج برابر حقوق ماهانه یک کارمند دولتی محسوب می‌شده است.اگر این نسبت را در نظر بگیریم راستش در مقایسه با خواننده‌های فعلی خیلی هم رقم بالایی نمی‌گرفته‌اند!همین الان خواننده‌هایی داریم که برای یک شب اجرا بالای ۱۰۰میلیون تومان تعرفه دارند!

در این گزارش به چهره‌هایی اشاره شده که بالاترین مالیات را باید پرداخت کنند. شامل مهستی و هایده و گوگوش و ستار و نوش‌آفرین و داریوش و نسرین و شماعی‌زاده و عقیلی و رامش و لیلا فروهر و …در ستون چهل سال پیش این روزنامه به یک زدوخورد جالب در اردیبهشت سال ۱۳۱۶ اشاره شده که از میخواری در قهوه‌خانه خرابات محله اکبرآباد دولاب شروع شده و به نزاعی خونین در بازارچه نایب‌السلطنه ختم شده که خب داستانش طولانی است و اینجا نمی‌توانم برایتان منازعه ابراهیم سلاخ و مهدی قصاب و حبیب لباف را شرح بدهم.

در صفحه حوادث خبر آمده که در روستای کوار در ۴۰کیلومتری شیراز زنی ۴۰ساله با ریختن بنزین و کبریت زدن هووی ۳۵ساله خود را آتش زده است.مقتول نورجهان کشاورز نام داشته است. خدا بیامرزدش. در اطلاعات شنبه ۳ اردیبهشت فکر می‌کنید عکس اول صفحه چیست؟‌عکس فرحناز که رفته فرودگاه به استقبال دو دختر نوجوان پادشاه تایلند که به ایران آمده‌اند. خبری هم هست در مورد ادامه زدوخورد امنیتی‌ها با چریک‌ها و مجاهدین.

باز هم در تبریز که دوتا«تروریست» کشته شده‌اند.اسم‌هایشان هم هست:‌فاطمه جعفریان و مرتضی دهنوی. صفحه سوم خبری آمده از برف سنگین در دومین روز اردیبهشت که موجب شده مشکین شهر کلا تعطیل شود.در صفحه ۴ گزارشی کار شده از ملاقات وزیر جهانگردی ایران با صدام حسین.وزیر ایرانی اسمش کریم پاشا بهادری است. همان جوانی که قرار بود در اواخر دهه۳۰ با فرح در پاریس ازدواج کند و بعد دست سرنوشت ماجرا را به شکلی عوض کرد که بر مبنای نفوذ نامزد سابق، پاشا بهادری به مقام وزارت هم رسیده است.

۳۰هزار نفر به ورزشگاه آریامهر (آزادی) رفته بودند تا بازی جوانان ایران و هند را در مرحله یک چهارم نهایی نگاه کنند که در نهایت ایران با نتیجه ۳ بر صفر حریف را شکست می‌دهد. دو گل از عباس کارگر و یک گل از محرم عاشری ایران را به نیمه نهایی می‌رساند. نکته عجیب در این تیم ذخیره بودن عبدالعلی چنگیز و فیکس بودن عباس کارگر است که خب نشان می‌دهد چقدر سطح بازی‌ها می‌تواند در گذر زمان تغییر کند.حمید درخشان هم دیگر چهره نام‌آشنای تیم ملی جوانان است.در دیگر بازی یک چهارم نهایی عراق ۵ بر یک افغانستان را در هم کوبیده است و به نیمه نهایی راه یافته.

اما در مرحله اول مقدماتی جام جهانی در حالی که تیم ملی در گروه سه تیمی عربستان و سوریه از قبل صعود خود به مرحله بعدی را حتمی کرده بود برای آخرین بازی مقابل عربستان تیم ملی امید را راهی میدان کرده بود.بازی در امجدیه و در حضور رضا پهلوی که در نهایت امیدها ۲ بر صفر تیم ملی بزرگسالان عربستان را شکست می‌دهند اما از قرار کمی هم شانس یارشان بوده و چندتا فرصت گل عالی را حریف عربستانی از دست داده بود.

در این تیم ناصر نبویان دروازه‌بان بوده و چهره‌هایی مثل قشقاییان،علیدوستی،حسینی،‌یوسفی،دینورزاده،‌مسلمی،مسلم خانی،‌شجاعی،‌ فرکی،‌شریفی،‌خادم پیر و… در بازی حضور داشتند. ضیافت مفصل تلویزیون برای قدردانی از عوامل دایی جان ناپلئون هم در صفحه ۱۸ کار شده. نامه‌ای هم منتشر شده از یک کارشناس با تیتر جنجالی:‌در مزاحمت‌های خیابانی خانم‌ها هم مقصر هستند.

اوضاع سینماها هم همچنان افتضاح است و تنها می‌توان فیلم‌های قدیمی را در برخی تک سالن‌ها پیدا کرد که مناسب دیدن باشد. مثل جویندگان طلا و آلامو. بقیه به شکل کامل فیلم‌هایی درجه ۳ و در یک کلام منحط هستند.و بالاخره اینکه در خیابان امیریه زنی متکدی را پلیس دستگیر کرده که ازش ۱۲هزار تومان پول نقد به دست آمده.خانمی به نام کبری قربانی که عکس و تفصیلاتش هم کار شده است.همین دیگه.

کدخبر: ۳۸۵۰۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر