کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۱۵۹۲
تاریخ خبر:

خبر خوش برای آلزایمری‌ها

روزنامه هفت صبح| ‌محققان با استفاده از یک داروی آزمایشی درمان آلزایمر موفق شدند آهنگ صعودی این بیماری مغزی را تاحدودی کاهش دهند. شرکت داروسازی ژاپنی ایزای (Eisai) به همراه شریک‌ آمریکايی‌اش بایوژن (Biogen) چند هفته پیش از نتایج مثبت این دارو موسوم به «لِکانِمَب» (lecanemab) در مرحله کارآزمایی بالینی درمان آلزایمر خبر داده بودند.

بر اساس نتایجی که سه‌شنبه ۲۹ نوامبر منتشر شده است این دارو توانسته جلوی روند اجتناب‌ناپذیر بدتر شدن اوضاع در بیماران آلزایمری را بگیرد؛ با این حال گرچه نظرات متفاوت است اما به‌طور دقیق مشخص نیست تا چه‌اندازه بتواند بر کیفیت زندگی آن‌ها تاثیرگذار باشد.

نتایج ایزای و بایوژن بر‌اساس مطالعه روی حدود ۱۸۰۰ نفر که بیماری‌شان در مرحله پیشرفته نبوده حاصل شده و در نشست تخصصی آلزایمر در سان‌فرانسیسکو ارائه و سپس در مجله پزشکی «نیو انگلند» منتشر شده است. ناظران دارویی ایالات متحده باید تجویز این دارو را تايید کنند.

به‌مدت ۱۸ ماه و در فاصله زمانی ۲ هفته یک‌بار، شرکت‌کنندگان در این مطالعه داروی «لِکانِمَب» را به‌صورت وریدی [داخل رگ] یا انفوزیون دریافت کرده‌اند و محققان، وضعیت‌ سلامت آن‌ها را ردیابی و ثبت کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد روند «زوال عقل» در بیمارانی که این دارو را دریافت کرده‌اند کاهش داشته است.

دکتر مایکل ایریزاری در این‌باره به آسوشیتدپرس می‌گوید: «تغییر کوچک‌تر از آن است که بتوان آن را به سرعت تشخیص داد اما اگر از بُعدی متفاوت به آن نگاه کنیم واقعیت این است که لیکانمب حدود ۵ ماه بدتر شدن وضعیت سلامت بیمار را به تاخیر می‌اندازد و احتمال پیشرفته‌تر شدن بیماری در افرادی که این دارو را در طول مطالعه مصرف کرده بودند ۳۱درصد کمتر شد.»

به باور این دکتر متخصص این موضوع یعنی طولانی‌تر شدن فاز یک بیماری؛ مرحله‌ای ابتدایی که پیشرفته نیست و معمولا بیماران در آن شرایط نسبتا بهتری دارند. با این حال پزشکان بر سر این نکته که این تغییرات جزئی تا چه حد می‌تواند بر کیفیت زندگی بیمار و خانواده‌هایشان موثر باشد، نظر مشترکی ندارند.

استفاده از این دارو هم مانند سایر داروهای دیگر عاری از عوارض ثانویه نیست. ایجاد تورم یا خونریزی در مغز می‌تواند از جمله عوارض استفاده از «لِکانِمَب» باشد که در حدود ۱۳‌درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه به‌صورت خیلی خفیف یا بدون علائم بالینی روی داده است. با این حال دست‌کم ۲ مورد مرگ در میان مصرف‌کنندگان این دارو به‌صورت رسمی گزارش شده است.

گفته می‌شود آن‌ها از داروهای رقیق‌کننده خون برای بیماری‌های دیگر خود استفاده می‌کرده‌اند و بنابراین نمی‌تواند به‌طور مشخص علت مرگ آن‌ها را به داروی آلزایمر نسبت داد.انتظار می‌رود سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه ژانویه در مورد اعطای مجوز به این دارو تصمیم‌ بگیرد. در صورت تايید، بعد از داروی شرکت بایوژن Biogen's Aduhelm که سال گذشته تايید شد، «لِکانِمَب» (lecanemab) دومین داروی ضد‌آمیلوئید موجود در بازار خواهد بود.

کدخبر: ۴۹۱۵۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر