کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۲۵۶
تاریخ خبر:

حقایقی باورنکردنی از پلی‌استیشن ۴

روزنامه هفت صبح، کسری کریمی‌طار |‌ سال ۲۰۲۲ آغاز شد و سونی یکی از طلایی‌ترین دوران خود در دنیای سرگرمی را پشت‌سر می‌گذارد. نسخه جدید فیلم اسپایدر موفق شد رکورد سریعترین فروش سینمایی تاریخ سونی را بزند و در زمینه کنسول‌ها هم درخواست برای پلی‌استیشن ۵ آنقدر زیاد است که سونی حداقل تا اواخر ۲۰۲۲ امکان عرضه این کنسول به اندازه درخواست مشتریانش را ندارد.

علاوه بر اینها پلی‌استیشن ۴ غول نسل هشتمی سونی هنوز هم در حال فروش است و مخاطبان این کنسول نه تنها از داشتن این محصول سونی راضی هستند بلکه می‌توانند در سال ۲۰۲۲ هم عناوین مهمی همچون هورایزن فوربیدن وست، گرن توریزمو و از همه‌ مهم‌تر گاد آف وار رگنراک را تجربه کنند. این در حالی است که این کنسول به تازگی هشت سالگی خود را جشن گرفته است. در این شرایط باید کمی به گذشته برگردیم و حقایق بسیار جالب و کمتر شنیده شده این کنسول را با شما بازگو کنیم.

‌پلی‌استیشن به عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های کشور ژاپن در حوزه تکنولوژی شناخته می‌شود، کنسولی که تعدادی از خبره‌ترین مهندسان و طراحان ژاپنی آن را طراحی کردند. پلی‌استیشن ۴ اما نخستین کنسول خانگی سونی بود که توسط تیمی به رهبری یک آمریکایی یعنی مارک سرنی ساخته شد. تا قبل از مارک سرنی، این کن کوتاراگی بود که مدیریت تیم طراحی هر سه کنسول قبلی سونی را برعهده داشت.

سرنی که در طراحی هر دو کنسول پلی‌استیشن ۲ و ۳ دخیل بود شخصا از مدیران سونی خواست که به عنوان مدیر تیم طراحی پلی‌استیشن ۴ فعالیت کند و سونی هم درخواست او را قبول کرد. جالب اینکه سرنی سال‌ها قبل از عرضه این کنسول و حتی پیش از اینکه درخواست خود به سونی را ارائه کند روی معماری کنسول نسل هشتمی سونی کار می‌کرد. به گفته سرنی او در نوامبر ۲۰۰۷ روی معماری ایکس۸۶ شروع به تحقیق کرد و اینکه آیا امکان استفاده از این معماری در کنسول سونی وجود دارد.

تا مدت‌ها قرار بود پلی‌استیشن ۴ از رم چهار گیگابایتی استفاده کند اما یک دیدار پرحاشیه این موضوع را تغییر داد. تیمی از سونی به رهبری آدام بویس نایب رئیس پیشین بخش نشر سونی پیش از رسیدن به جمع‌بندی نهایی سخت‌افزار کنسول مستقیما از تعدادی استودیو بازیسازی مشهور دیدن کردند و زمانی که نوبت به استودیو گیرباکس رسید و آن‌ها مشخصات کنسول را با مدیر این استودیو یعنی رندی پیچفورد به اشتراک گذاشتند؛

جوابی غیرمنتظره دریافت کردند. پیچفورد وقتی مشخصات کنسول جدید سونی را فهمید سریعا گفت «مطمئن باشید اگه بخواهید از چهار گیگابایت رم GDDR 5 استفاده کنید کارتون تمومه، اینو بهتون قول میدم». جواب صریح پیچفورد باعث شد سونی در طراحی نهایی از ۸ گیگابایت رم GDDR 5 استفاده کند. بویس بعد از شنیدن نظرات پیچفورد و دیگر افراد حاضر در جلسه به مدیریت ژاپن سونی مراجعه کرد و پس از گرفتن جواب مثبت آن‌ها، رم پلی‌استیشن ۴ به هشت گیگابایت ارتقا پیدا کرد.

کنسول پلی‌استیشن ۴ یکی از کامل‌ترین و بهترین کنسول‌های بازی تاریخ است که سونی برای رسیدن آن به جایگاه امروزش تلاش فراوانی کرد اما در این بین نباید از نقش پررنگ مایکروسافت در موفقیت امروز پلی‌استیشن ۴ چشم‌پوشی کرد. هر چند عجیب به نظر می‌رسد اما سیاست اولیه مایکروسافت برای ایکس‌باکس وان باعث شد تا پلی‌استیشن ۴ شروع بسیار قدرتمندانه‌ای را تجربه کند.

مایکروسافت با معرفی کنسول جدیدش اعلام کرد که امکان بازی کردن آفلاین با ایکس‌باکس وان وجود ندارد و همچنین قوانین استفاده از اکانت و بازی‌های استفاده شده در این کنسول بسیار سفت و سخت خواهد بود. بعد از این خبر ناامیدکننده سونی در قبال سیاست خود در مورد پلی‌استیشن ۴ سکوت کرد تا نوبت به نمایش نمایشگاه لس‌آنجلس برسد و در این نمایش بود که سونی عملا خود را به‌عنوان فاتح نسل هشتم کنسول‌ها معرفی کرد.

‌عملکرد به شدت ضعیف WiI U از یک طرف و رونمایی به شدت بد از ایکس‌باکس وان در کنار مشخصات سخت‌‌افزاری ضعیف‌تر به نسبت پلی‌استیشن ۴ از طرف دیگر باعث شد سونی در موقعیتی فوق‌العاده برای عرضه قدرتمندانه کنسول جدیدش قرار بگیرد. یکی از حقایق تامل‌برانگیز در مورد پلی‌استیشن ۴ این است که ۹ ماه پس از عرضه این کنسول در نوامبر ۲۰۱۳ و بر اساس چندین آمار جمع شده مشخص شد که ۳۱ درصد از خریداران این کنسول قبلا ایکس‌باکس ۳۶۰ و Wii داشتند و هیچگاه پلی‌استیشن ۳ نخریده بودند اما به‌واسطه ویژگی‌های منحصر به‌فرد پلی‌استیشن ۴، کنسول نسل هشتمی سونی را خریدند.

‌پلی‌استیشن ۲ با فروش ۱۵۵ میلیون نسخه‌ای پرفروش‌ترین کنسول خانگی تاریخ به‌شمار می‌آید. با این حال پلی‌استیشن ۴ در بسیاری از موارد موفق شد حتی رکورد پلی‌استیشن ۲ را نیز جا به‌جا کند. مثلا ۵ سال و ۹ ماه طول کشید تا پلی‌استیشن ۲ به فروشی ۱۰۰ میلیون نسخه‌ای برسد اما پلی‌استیشن ۴ توانست دو ماه زودتر یعنی در مدت ۵ سال و ۷ ماه به این رکورد برسد.

از طرف دیگر پلی‌استیشن ۴ حتی کنسولی به مراتب سودآورتری برای سونی بود تا پلی‌استیشن ۲٫ البته که باید میزان تورم سالانه را هم حساب بکنیم اما بر روی کاغذ، پلی‌استیشن ۴تنها در سال ۲۰۱۸ سود بیشتری عاید سونی کرد تا پلی‌استیشن ۲ در کل دوران حیاتش. پلی‌استیشن ۲ در کل دوران حیاتش سودی ۲۲/۲ میلیارد دلاری را عاید سونی کرد در حالی که پلی‌استیشن ۴ تنها در سال ۲۰۱۸ سودی ۸۱/۲ میلیارد دلاری را به جیب سونی واریز کرد.

کدخبر: ۴۳۴۲۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر