کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۲۹۵
تاریخ خبر:

حاشیه‌های‌ مهم کرونا ‌در ۱۴ روز اخیر

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده |دقیقا چهارشنبه دو هفته پیش بود که اولین مورد ابتلا به کرونا به طور رسمی اعلام شد. آن زمان دو نفر به کرونا مبتلا شده بودند و طبق اعلام رسمی حالا بیش از دو هزار نفر در ایران به آن مبتلا شده‌اند. کارشناسان می‌گویند این موج تا عید احتمالا با همین شیب افزایشی خواهد بود و پس از آن، آرام آرام کاهش پیدا خواهد کرد. اتفاقات و خبرها درباره کرونا روز گذشته باز هم روی تند بود و لحظه‌ای نبود که خبری به جز کرونا منتشر نشود. در این گزارش تلاش کردیم حاشیه‌های مهم کرونا را بررسی کنیم.

* یک: چند چالش برای فراموشی
کاربران شبکه‌های اجتماعی، پرستاران و پزشکان دست به دست هم دادند تا مقداری از جو روانی این روزها را کاهش دهند. تا الان چند کمپین و چالش درست شده که با استقبال کاربران در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده است. یکی از این چالش‌ها، چالش لبخند است.
کاربران، تصاویر همراه با لبخند خود را منتشر کرده و سایر کاربران را نیز تشویق به این کار می‌کنند.

چالش دیگر، چالش کتاب‌خوانی است. آن دسته از کابران شبکه‌های اجتماعی که این روزها در خانه مانده‌اند، نام کتاب‌هایی که در این روزها خوانده‌اند را منتشر می‌کنند. ماجرای سوم هم که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ویدئوهایی از نواختن موسیقی و شادی در اتاق قرنطینه‌های بیمارستان‌هاست تا حال و هوای بیماران کرونایی و کادر پزشکی عوض شود.

* دو: تعطیلی موقت چند برند مشهور
خبرهای رسیده به هفت‌صبح حکایت از آن دارد کارخانه «پاکشوما» که از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های لوازم خانگی در ایران است فعلا خط تولید خود را متوقف کرده است. این کارخانه در قم واقع شده و مسئولان این شرکت تصمیم گرفته‌اند تا عید، فعالیت کارخانه متوقف شود. شرکت بوتان نیز که با نماد لبوتان در بازار سهام فعال است، در یک اطلاعیه در کدال، از تعلیق فعالیت‌های خود به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد.

از سوی دیگر همچنین خبر رسیده برخی رستوران‌ها وکافه‌های مشهور شهر مانند «حس‌کافه»، «حستوران» و «مستوران» تا اول هفته آینده فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. برخی مراکز خرید مشهور شهر مانند «پلادیوم» و «گالریا» با وجود آنکه در جلوی درهای ورودی خود اقدامات بهداشتی انجام داده و دستگاه‌های تب‌سنج و پزشک قرار داده‌اند، اما بسیار کم‌ مشتری شده‌اند. همچنین خبر می‌رسد بسیاری از رستوران‌های مشهور «بام‌لند» نیز به صورت موقت تعطیل شده‌اند.

* سه: دلیل مشکل عدم تامین الکل
رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده و بهداشتی گفت:« هم‌اکنون دغدغه اصلی ما تامین الکل و بروکراسی‌های اداری آن است که اجازه افزایش ظرفیت را از ما گرفته است. پایه این محصولات الکل است و چون الکل مصرفی از نوع ایزوپروپیل و الکل سفید است و متاسفانه مصرف خوراکی نیز دارد، حساسیت ویژه‌ای روی توزیع آن وجود دارد. همین حساسیت باعث شده که واحدها نوبتی و طی مراحل و بروکراسی‌های خاصی این مواد را تهیه کنند.»

* چهار: حاشیه‌‌های یک عکس
روز گذشته تصویری منتشر شد از دیدار متخصصان و پزشکان اعزامی از چین با دبیرکل جمعیت هلال احمر. این عکس به دلیل اینکه گروه ایرانی در این نشست ماسک نداشتند بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. کاربران می‌گفتند هنوز که هنوز است مسئولان ایرانی اعتقاد دارند ماسک، تاثیری در جلوگیری از ابتلا به این بیماری ندارد اما مسئولان چینی و سازمان بهداشت جهانی که به تازگی وارد ایران شده‌اند، همگی ماسک زده‌اند!

در همین رابطه، اسماعیل رمضانی، مدیر روابط عمومی هلال احمر نوشت: «برای افراد سالم و بی‌علامت لازم نیست. درمحیط پرخطر وشلوغ جدا توصیه می‌شود. برای بیماران پرخطر،دارای بیماری زمینه‌ای و افرادی که کرونا دارند یا در دوران پس از بیماری هستند، الزامی است. هنوز نتوانسته‌ایم همه امدادگران خودرا به ماسک تجهیز کنیم!»

* پنج: چند مورد جدید کرونایی
مشاور رئیس قوه قضائیه در اثر بیماری کرونا درگذشت. احمد تویسرکانی رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مشاور رئیس قوه قضائیه بوده است. او سابقه بیماری قلبی داشته است.
* نایب رئیس مجلس گفت: «تست کرونای ۲۳ نماینده مثبت است.»
* رئیس اورژانس هم کرونا گرفت. روابط عمومی اورژانس کشور با تائید ابتلای رئیس اورژانس کشور به کرونا اعلام کرد: «حال دکتر پیرحسین کولیوند خوب است و جای هیچ نگرانی نیست.»

* دکتر جهانگیری معاونت نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی به دنبال بروز علائم مشکوک به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بستری و اقدامات تشخیصی و درمانی لازم برای او در حال انجام است. دکتر جهانگیری پس از دکتر کرمانپور - مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دومین نفر از مدیران سازمان نظام پزشکی است که به بیماری کرونا مبتلا شده است.

* وضعیت عمومی فاطمه رهبر نماینده اصولگرای انتخاب شده برای مجلس دور بعد که از چند روز پیش به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری بستری شده بود، بهبود یافته است. بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم، همسر، پسر، دختر و داماد خانم فاطمه رهبر که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا بستری شده بودند نیز با نظر پزشکان از بیمارستان مرخص شدند.

* حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی که از اواخر هفته گذشته به‌دلیل ابتلا به بیماری در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شده بود، ظهر روز گذشته پس از بهبودی ترخیص شد.

*** اوضاع فروش شیرینی‌فروش‌ها و پوشاک
* علی بهره‌مند رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران گفت: «فروش صنف ما بعد از شیوع ویروس کرونا به یک دهم ماه‌های گذشته رسیده است. طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت نان به دلیل پخته شدن در حرارت حدود ۲۰۰ درجه آلوده به ویروس نیست. بنابراین انواع شیرینی که با حرارت ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه پخته می‌شود نیز مشکلی از این بابت ندارد. کارگران قبل از ورود به کارگاه تب‌سنجی می‌شوند. همچنین کارگران در واحدهای صنفی شیرینی پزی ملزم شدند همه وسایل مورد استفاده خود را به صورت مداوم ضدعفونی کنند و حتما از دستکش استفاده کنند.»

* علیرضا صفاری تولید کننده و عضو اتحادیه پوشاک گفت: «در بخش پوشاک خرده فروشی‌ها با آسیب جدی روبه‌رو شده‌اند، در حالی آنها فروش خود را به صورت فیزیکی انجام می‌دادند که امروز مردم به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری تمایلی به مراجعه به مراکز فروش پوشاک ندارند. تقریبا فروش به صفر رسیده است. دولت باید در شرایط فعلی علاوه بر مسئولیت خود جهت مقابله با این بیماری به داد تولیدکنندگان نیز برسد. مدیریت بحران در سایر کشورها نشان می‌دهد آنها در این شرایط حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان خود انجام و حتی فرصت‌هایی را برای پرداخت بدهی‌ها درنظر می‌گیرند که امیدواریم این موضوع نیز در کشور اجرایی شود.»

* هفت: ممنوعیت ورود کرونایی‌ها به انزلی
فرماندار بندرانزلی اعلام‌کرده، پلیس مکلف است از ورود خودروهایی با پلاک استان‌ها و شهرهای درگیر ویروس کرونا به بندر انزلی جلوگیری ‌کند.

* هشت: انتشار اولین آمار کرونایی‌ها به تفکیک استانی
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به دوهزار و ۳۳۶ نفر و تعداد افراد فوت شده به ۷۷ نفر رسیده است. براین اساس حدود ۴۳۵ نفر بهبود یافته‌اند. تا روز گذشته بیش از ۵ هزار و ۷۳۷ نفر تست کرونا داده‌اند که از این تعداد دوهزار و ۳۳۶ نفر مثبت قطعی شده‌اند. یعنی ۴۱ درصد موارد مشکوک، کرونا بوده است! همچنین روز گذشته موارد جدید کرونا به تفکیک استان‌ها اعلام شد که نشان می‌دهد تهران در صدر موارد ابتلا به کرونا قرار دارد.

طی ۲۴ ساعت گذشته در تهران ۴۶۸ مورد ابتلای جدید، در قم ۵۲ مورد، گیلان ۵۵ مورد، مرکزی ۵۶ مورد، اصفهان ۵۲ مورد، البرز ۳۶ مورد، مازندران ۷ مورد، خوزستان ۴ مورد، آذربایجان شرقی ۳۴ مورد، قزوین ۲۹ مورد، خراسان رضوی ۳ مورد، فارس۸ مورد، سمنان ۱۷ مورد، لرستان ۲مورد، اردبیل ۲مورد، یزد یک مورد، کرمانشاه یک مورد، سیستان و بلوچستان یک مورد، همدان ۵ مورد و زنجان دو مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ ثبت شده است.

* ۹: ما به‌ دنبال کرونا در خانه مردم نمی‌آییم!
جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت گفته: «قرار نیست برای بیماریابی در خانه مردم برویم بلکه با اپلیکیشن آپ و سامانه‌های الکترونیکی، افراد مشکوک به کرونا را شناسایی می‌کنیم. ما سراغ کسانی می‌رویم که به خدمات درمانی دسترسی ندارند یا این‌که مشکوک به کرونا ویروسند. تیم‌هایی که آماده می‌شوند، بیشتر برای آموزش و کنترل جاهای آلوده است.» دو روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت، وعده‌ داده بود ۳۰۰هزار گروه برای آزمایش همه شهروندان به در خانه‌ها در شهر و روستاها می‌روند تا با این روش سریعا کرونا ریشه‌کن شود. اما بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نوشتند احتمالا این کار خطر گسترش بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

* ۱۰: چین، کانادا و ایرانی‌ها
کشور چین که خودش منشا شیوع ویروس کرونا بوده اعلام کرد که مسافران از مبدا ایران، ایتالیا، ژاپن و کره‌جنوبی را به محض ورود به مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌کند! همچنین مقامات کانادا از کسانی که پیش از سفر به کانادا در ایران بوده‌اند، خواسته‌اند خود را دو هفته در خانه قرنطینه کنند و با مراکز پزشکی تماس بگیرند. دکتر ترزا تام، رئیس بهداشت عمومی کانادا گفته است افزایش سریع شیوع کرونا در ایران و ارتباط موارد تاییدشده‌ مبتلایان به ویروس کرونا که از ایران به کانادا رفته‌اند، بسیار نگران کننده است. بنا بر گزارش‌ها تاکنون ۲۷ نفر مبتلا به ویروس کرونا در کانادا، کسانی بوده‌اند که پیش‌تر به ایران سفر کرده بودند.

کدخبر: ۳۱۳۲۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر