کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۴۴۹
تاریخ خبر:

جهان آماده واکسیناسیون کرونا می‌شود

روزنامه هفت صبح | بعد از دو کمپانی آمریکایی و واکسن‌های فایزر و مدرنا، حالا آکسفوردی‌ها هم خبر از موفقیت واکسنشان در فاز انسانی داده‌اند. از قرار از دسامبر یا از ابتدای سال آینده میلادی واکسن کرونا در انگلیس و آمریکا توزیع خواهد شد و این دو کشور از کابوس این بیماری راحت خواهند شد.
وزیر بهداشت انگلیس گفت که از سال آینده میلادی واکسن به طور گسترده در دسترس همگان خواهد بود و بعد از عید پاک اوضاع به حالت عادی بازخواهد گشت.

واکسن‌سازان انگلیسی می‌گویند فاز ۳ آزمایش انسانی با ۷۰درصد تاثیر مثبت را به پایان برده‌اند.
این ۷۰درصد تاثیر، ناشی از ترکیب دو دُز بوده که یکی ۹۰درصد موثر و دیگری ۶۲درصد موثر بوده است.
مدیر اجرایی کمپانی آسترازنکا که همراه با آکسفورد واکسن ضدکرونای انگلیسی را ساخته‌اند می‌گوید اگر دولت مجوزهای قانونی لازم را صادر کند، آنها از دسامبر ایمن‌سازی کشور را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

گفته می‌شود هیچ‌کدام از داوطلبان واکسن ضدکرونای آکسفورد راهی بیمارستان نشده‌اند.واکسن فایزر و مدرنا از نوع واکسن مدرن پیام‌رسان mRNA هستند که قطعات ویروسی را به سلول انسانی وارد کرده تا از آن برای تولید آنتی‌ژن بیماری‌زا برنامه‌ریزی کرده و سپس پاسخ ایمنی تطبیقی را در برابر عامل بیماری‌زا تحریک می‌کند.برای تولید واکسن mRNA نیازی به ویروس واقعی نیست که باعث سرعت بخشیدن به تولید واکسن می‌شود.

اما واکسن آکسفورد از نسخه بی‌خطر و ضعیف‌شده ویروس استفاده می‌کند که باعث سرماخوردگی در شامپانزه می‌شود. قبلا محققان از این فناوری برای تولید واکسن علیه آنفلوآنزا، زیکا و سندرم Mers استفاده کرده‌اند.مزیت آکسفورد اینجاست که این واکسن را برخلاف واکسن فایزر می‌توان در دمای یخچال نگهداری کرد و بنابراین زیرساخت‌های نگهداری از واکسن در حجم انبوه به سرعت فراهم می‌شود.

آکسفورد امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۳ میلیارد دُز واکسن را تولید و روانه بازار جهانی کند.
روس‌ها و چینی‌ها هم خبرهای خوبی از واکسن‌های خود داده‌اند اما هنوز خبری از توزیع وسیع آنها مخابره نشده است. در این میان تولید واکسن در ایران هم از آپشن‌های موجود برای ایرانی‌هاست. همان دعوای دکتر نمکی و دکتر ملک‌زاده. دکتر ملک‌زاده به تولید واکسن ایرانی کاملا بدبین بود.

دیروز خبرگزاری فرانسه نیز از موفقیت آمیز بودن ۷۰ درصدی واکسن کرونا تولید شده در آزمایشگاه بریتانیایی آسترازنکا/ AstraZeneca و دانشگاه آکسفورد/ Oxford خبر داد.

شرکت دارویی آمریکایی فایزر Pfizer و شریک آلمانی آن بیون تک BioNTech (که نخستین شرکت‌های موفق در این زمینه بودند) ‌ روز جمعه ۲۰ نوامبر/ ۳۰ آبان از آژانس دارویی ایالات متحده (FDA) برای واکسن خود درخواست مجوز کردند.

‌شرکت مدرنا نیز اعلام کرده به‌زودی واکسن‌های تولیدی خود را وارد بازار خواهد کرد. «استفان بنسل» مدیرعامل این شرکت می‌گوید گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا در آستانه پایان یافتن است.

رهبران کشورهای عضو «گروه ۲۰» در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست مجازی خود وعده داده‌اند که از هیچ تلاشی برای تضمین دسترسی منصفانه به واکسن ویروس کرونا در سطح جهان فروگذاری نخواهند کرد.

‌دیروز خبر جدیدی آمد که طبق آن مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور خبر داده که : در شرایط کنونی احتمالا پروسه تولید، تولید انبوه و ورود واکسن ایرانی بیماری کووید ۱۹ به بازار تا تابستان ۱۴۰۰ طول خواهد .به گفته مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور، اتفاقی که در موضوع کرونا افتاده، این است که به دلیل نیاز بالای جهان، اولا در کوتاه مدت هیچ مرکز تولید واکسنی نمی‌تواند برای همه دنیا واکسن تولید کند و ثانیا به دلایل سیاسی اقتصادی، الزامی‌هم وجود ندارد که واکسن را در اختیار ما بگذارند.

او وضعیت واکسن ایرانی رااین گونه توصیف کرد: فاز یک حداقل یک ماه طول می‌کشد و با ارزیابی های زمینه ای حداقل دو ماه می‌شود. بعد از به نتیجه رسیدن فاز یک باید به سازمان غذا و دارو گزارش داد تا مجوز ورود به مرحله دوم داده شود. ما بتازگی فاز یک را شروع کرده‌ایم و مرحله ۲ هم که آزمایش حیوانی واکسن است که دو تا سه ماه طول می‌کشد.. سومی هم آزمایش انسانی است. مرحله آزمایش انسانی هم ۴ فاز دارد که آخرین آنها ارزیابی واکسن بعد از ورود به بازار است.

ممکن است اوایل یا اواخر تابستان آینده به این دستاورد برسیم. البته تا سازمان غذا و دارو از موفقیت یک فاز مطمئن نشود، نمی‌تواند اجازه ورود به مرحله بعدی را بدهد و بررسی آنها هم زمان‌بر است. ظاهرا برخی شرکت‌ها یکی دو ماه است که فایل‌های فاز حیوانی‌ را به اتمام رسانده و درخواست ورود به مرحله انسانی دارند. باتوجه به این تحولات تابستان آینده را زمان منطقی برای ورود واکسن ایرانی به بازار می‌دانم.

بعضی شرکت های بین المللی مانند جانسون یا آسترازینکا با همکاری شرکت های هندی ها حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کرده‌اند تا به محض دریافت مجوز، توزیع آنها در بازار را آغاز کنند. برخی شرکت های جهانی دیگر اما این کار را نکرده‌اند و نمی‌توانند بکنند. به نظر می‌رسد در خود آمریکا هم واکسیناسیون کل مردم آنها که احتمالا از دی ماه شروع می‌شود، تا تابستان سال آینده به طول خواهد انجامید.

در این میان دکتر نمکی به ماجرای تولید واکسن ایرانی خوشبین تر است: در کمیته واکسیناسیون با کمک دانشمندان و محققان کار واکسن کووید۱۹ را دنبال کردیم. این کار را از سه مسیر را دنبال می کنیم اول خرید واکسن از منابعی که در دنیا تایید شدند. ما جزو کشورهایی هستیم که تعیین و انتخاب منبع خرید با خودمان است و چهار منبع را تاکنون برای خرید واکسن انتخاب کرده ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: قرار است برای خرید ۱۸ میلیون دوز مذاکره مذاکره کنیم. مقداری هم از منابع دیگر واکسن سازان دنیا، مازاد بر آن مذاکره برای خرید کرده ایم. مسیر دومی که برای تامین واکسن دنبال می کنیم تامین واکسن از طریق قرارداد تولید مشترک و استفاده از دانش بیرون است که این کار را طی مذاکره با دو سه کشور دنبال می کنیم.

سومین روش تکیه بر دانش و توان داخلی است. خوشبختانه تاکنون چهار شرکت در این زمینه در ایران فعالیت می کنند و گزارش خود را به سازمان بهداشت جهانی داده اند و امیدواریم برای دو مورد آنها در جلسه ای که روز چهارشنبه داریم، اجازه آزمایش و کلینیکال ترایال بر روی مدل انسانی از روزهای آینده صادر می شود.خب دکتر حریرچی هم اعلام کرد که تا انتهای ۲۰۲۱ ایرانی‌ها مراعات کنند!

کدخبر: ۳۶۰۴۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر