کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۹۶۴
تاریخ خبر:

تک‌نگاری| سرزمین شکوفه‌های هلو

تک‌نگاری| سرزمین شکوفه‌های هلو

روزنامه هفت صبح، یاسر نوروزی| «سرزمین شکوفه‌های هلو» در بحبوحه هرج و مرج ناشی از جنگ چین و ژاپن آغاز می‌شود و ناگزیر خانواده «رنشو»، قهرمان داستان را در آستانه فروپاشی قرار می‌دهد. در واقع نویسنده، چین پس از جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد؛ کشوری که از یک جنگ و درگیری وارد چالش تازه‌ای شده.

این اثر به قلم خانم «ملیسا فو» در سال 2022 منتشر شد و اولین رمان این نویسنده آمریکایی بود. فو رمانش را با الهام از تجربیات واقعی پدرش نوشته که توانست نامزد بهترین کتاب سال از سوی سایت گودریدز و نشریه نیویورک تایمز شود. کتاب، روایت سه نسل یک خانواده است: «میلین»، زنی جوان که همسرش را از دست داده و به همراه پسر چهارساله‌اش رنشو برای زنده ماندن و یافتن سرزمینی برای ادامه حیات مبارزه می‌کنند.

این مهاجران چینی آواره، بی‌پول هستند و باید کار کنند؛ بنابراین میلین در یک فروشگاه تجاری مشغول به خیاطی می‌شود. اما این جایگاه شغلی هیچ‌گونه امنیتی برایش ندارد و مردی گستاخانه سعی می‌کند به او تعرض کند. البته این تنها مانعی نیست که خانواده هر روز با آن دست به گریبان‌اند.

«سوزان سانتاگ» درباره این رمان می‌گوید: «جنگ هیچ‌وقت عادی نمی‌شود؛ این را به‌خصوص سربازان، خبرنگاران، امدادگران و انسان‌هایی درک می‌کنند که زیر گلوله‌باران شهرها توانسته‌اند زنده بمانند درحالی‌که جنازه انسان‌های زیادی را در کنارشان دیده‌اند». داستان سرشار از روایت‌های الهام‌بخش است و ملیسا فو، با لطافت، ظرافت و قدرتی توأمان از میان بوی باروت، زندگی را مثل عطر شکوفه‌های هلو دنبال کرده.

به‌خصوص وقتی رنشو پس از هر آزمایش و مصیبت، شروع به مثبت‌اندیشی می‌کند. در واقع نویسنده با تمرکز عامدانه بر پیروزی‌ها، لحن خوش‌بینانه‌اش را حفظ می‌کند. همه این‌ها خواننده را وادار می‌کند تا به ریشه‌یابی شخصیت‌های داستان بپردازد، حتی زمانی که به نظر می‌رسد این خانواده، رؤیای کلیشه‌ای سفر به آمریکا را در سر می‌پرورانند.

اینجاست که خواننده از خود می‌پرسد اگر جای شخصیت‌های اصلی داستان بود تصمیم می‌گرفت که از این همه نزاع داخلی، خود و خانواده‌اش را نجات دهد و مهاجرت کند یا در سرزمینی ویران که همه زوایای آن را می‌شناسد به زیستن ادامه دهد؟ این کتاب در دوره خاصی از تاریخ یعنی از 1938 تا 2005 به‌وقوع می‌پیوندد؛ از چین تایپه شروع می‌شود و تا مکزیکوسیتی ادامه پیدا می‌کند.

در خلال روایات، تجربه دو جنگ پی‌درپی، ترور کندی، قیام کمونیستی مائو، جنبش ملی‌گرایی و جنگ جهانی دوم وقایعی هستند که این خانواده باید از سر بگذرانند. بخش زیادی از داستان مربوط به زمانی است که رنشو بزرگ شده و برای ادامه تحصیل راهی ایالات متحده می‌شود؛ همانجا ازدواج می‌کند، صاحب دختری به‌نام لیلی می‌شود و در هر مرحله، با آزمایش‌های مختلفی دست وپنجه نرم می‌کند.

آزمایش آخر رنشو، کنار نیامدن لیلی با روزهای عجیبی است که او از سر گذرانده. «سرزمین شکوفه‌های هلو» یک درام سیاسی است که طی نزدیک به هفتاد سال، قاره‌ها و نسل‌ها را طی می‌کند و با حکایاتی جسورانه و تکان‌دهنده، قدرت گذشته‌ای را به رخ می‌کشد که به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را به فراموشی سپرد.

این کتاب برای کسانی‌که تصویر واضحی از تاریخ و مصائب کشور چین ندارند، بسیار روشنگر خواهد بود. «سرزمین شکوفه‌های هلو» بیانگر این حقیقت است که در هر بدبختی، نعمتی وجود دارد و هر خوشبختی آبستن بذر یک مصیبت است و این روند تا پایان جهان ادامه خواهد داشت. انتشارات «کتابسرای تندیس» در سال 1402 با ترجمه «زهرا سجادی» این اثر را روانه بازار کرده است.

کدخبر: ۵۴۹۹۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر