کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۵۵۴
تاریخ خبر:

تونل ‌ویژه ویروس کر‌ونا ‌از ‌بینی به مغز!

روزنامه هفت صبح | تحقیقات جدید دانشمندان درباره عوارض طولانی‌مدت ویروس کرونا نشان می‌دهد، این بیماری حتی اگر خفیف هم باشد می‌تواند اثراتی از خود به جا بگذارد که تاکنون تجربه نشده است. نتایج یک پژوهش که روی ۴۸۶,۱۴۹ نفر در انگلیس با سابقه گزارش شده از کووید-۱۹ خفیف بدون عفونت و بستری شدن در بیمارستان انجام شده، ثابت کرده این بیماری می‌تواند باعث ریزش موی شدید و عجیب، درد قفسه سینه، تب، بی‌اختیاری روده، اختلال نعوظ و حتی تورم اندام هم باشد.

البته از تاثیری که این ویروس روی اعصاب می‌گذارد هم نمی‌توان گذشت. برخی افراد بعد از ابتلا به کووید-۱۹ دچار اختلالات شناختی طولانی‌مدت (شامل کاهش حافظه، تمرکز و اختلالات گفتاری) می‌شوند که این ناشی از درگیری اعصاب توسط ویروس است. علی‌اصغر هنرمند یک رشته توئیت درباره نتیجه این تحقیق گسترده نوشته که نشان داده چه کسانی دچار این اختلالات عصبی می‌شوند.

‌مشخص شده «شدت» بیماری با بروز اختلالات شناختی مرتبط نیست. یعنی اگر بیماری اولیه‌مان شدید بود به این معنی نیست که احتمال بروز عوارض عصبی وجود دارد. بلکه کسانی که دچار «اختلال بویایی» شده‌اند، بیشتر از دیگران دچار مشکلات شناختی خواهند شد.
‌تونل زدن ویروس کرونا از بینی به مغز. تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید ویروس کرونا که از خانواده ویروس‌های تنفسی است، چگونه از ریه به سلول‌‌های عصبی وارد می‌شود و مثلا روی بویایی ما تاثیر می‌گذارد و حتی به مغز می‌رسد؟

افرادی که در رابطه با این موضوع مطالعه کرده‌اند، می‌دانند این ویروس از طریق یک گیرنده خاص به نام ACE2 خودش را از غشا وارد سلول‌ها می‌کند. اما نکته اینجاست که بسیاری از سلول‌های بدن انسان از جمله سلول‌های عصبی اصلا چنین گیرنده‌ای ندارند. حالا به نظر می‌رسد نتایج یک تحقیق جدید این راز را کشف کرده: سلول‌ها از طریق یکسری رشته‌های بسیار باریک به نامTunneling Nanotubes به یکدیگر متصل می‌شوند. ویروس کرونا برای انتقال بین سلول‌ها، به جای حرکت از غشا‌ از طریق این تونل‌ها به سلول بعدی می‌رود.

‌اما نکته مهم‌تر اینجاست که مشخص شده سلول‌ها بعد از آلودگی با ویروس، شروع به ساخت تونل‌های جدید به سلول‌های اطراف‌شان می‌کنند. به این معنی که ویروس راهکاری دارد که سلول را مجبور به ساخت تونل‌های بیشتر می‌کند.‌قبلا مشخص شده بود که برخی ویروس‌های دیگر از جمله HIV از همین راهکار جهت انتقال به سلول‌های دیگر استفاده می‌کنند. اما حالا این نکته در مورد کرونا هم کشف شده و احتمالا این یکی از دلایل مهمی است که ویروس در برخی افراد، این همه عوارض متعدد ایجاد می‌کند.

کدخبر: ۴۷۱۵۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر