کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۸۳۵۸
تاریخ خبر:

تمکین، نفقه، طلای دوران نامزدی و‌...

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | سوال یک: ‌درخواست تمکین شوهرم یکبار به علت تهیه منزل در روستا رد شد. دادگاه در آن زمان رای داد چون از ابتدا من ساکن شهر بودم؛ روستا در شأن من نیست. بار دوم چون خانه پدرش در شهر را به صورت صوری معرفی کرد دادگاه فهمید و باز هم این خانه را به عنوان محل زندگی مشترک رد کرد. سوالم این است که شوهرم دیگر هیچ وقت نخواهد توانست خانه روستا را به عنوان منزل به دادگاه معرفی کند؟
پاسخ: خیر. آن خانه قبلا معرفی شده و از سوی دادگاه رد شده است و امکان قبول آن وجود ندارد.

سوال دو: زوجه هستم. می‌خواستم بپرسم اگر برای درخواست طلاق عسر و حرج اقدام کنم و این درخواست در دادگاه رد بشود؛ پس از چند وقت دوباره می‌توانم درخواست بدهم؟ محدودیت دارد یا نه؟ بلافاصله که رد شد می‌توانم دوباره درخواست بدهم؟

پاسخ: می‌توانید دوباره درخواست بدهید ولی برای اینکه بتوانید موفق شوید باید اسناد و مدارک جدیدی تهیه و به دادگاه ارایه کنید. بدون این اسناد و مدارک کاری از پیش نخواهید برد.

سوال سه: من در دوران نامزدی هستم. یعنی عقد کردیم و باکره‌ام. نامزدم درخواست طلاق داده. ۸۰ گرم طلا دست من داشت که توسط ثبت اسناد توقیف کردیم. الان برادرش از ما شکایت کرده به عنوان استرداد مال. درصورتی که در هیچکدام از خریدها برادرش تشریف نیاورده است. آیا می‌توانند از من بگیرند؟

پاسخ: خیر. شاکی باید در پرونده سمت داشته باشد یعنی به عبارت ساده، این پرونده به او ارتباطی داشته باشد. در توصیفی که شما داشتید؛ برادر فرد ارتباطی با این پرونده ندارد.

سوال چهار: بنده ۱۰ سال پیش طلاق گرفتم و چند سال پیش شکایت کردم برای نفقه بچه‌ها که دو دختر ۲۲ و ۲۴ ساله هستند. یک رای از همان سال از دادگاه خانواده گرفتیم که تعیین شد برای بچه ها ماهی ۲۵۰ هزارتومان پرداخت شود اما پرداخت نشد حالا اگر من بخواهم پول این چند سال را بگیرم از همسر سابقم آیا می‌توان نفقه بچه‌ها را گرفت؟ یا چون از سن قانونی گذشتند امکانش نیست؟

پاسخ: خیر. در اصطلاح حقوقی اقارب نمی‌توانند نفقه گذشته خود را مطالبه کنند. چون در واقع آن پول برای گذران زندگی آن‌ها بوده و این زندگی هر طور که بوده گذشته است، بنابراین اگرچه همسر می‌تواند نفقه گذشته خود را بگیرد ولی چنین امکانی برای فرزندان وجود ندارد.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید . همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۳۸۳۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر