کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۸۲۳
تاریخ خبر:

تعمیر کولر به عهده مستاجر است یا صاحبخانه؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | فصل گرما آغاز شده و اگر خوب به پشت‌بام‌ها نگاه کنید می‌توانید ببینید که افراد در حال تعمیر یا سرویس کولرهای خود هستند. سوالی که از حیث حقوقی وجود دارد این است که تعمیرات یا سرویس کولر، برعهده صاحبخانه است یا مستاجر؟

ماده ۲۰ قانون روابط موجر و مستاجر که در سال ۱۳۵۶ تصویب شده پاسخ این امر را داده است. در این ماده آمده است: «‌تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تأسیسات عمده منصوبه در آن از قبیل دستگاه‌های حرارت مرکزی و تهویه و ‌آسانسور باشد به عهده موجر است و تعمیرات جزئی و همچنین تزئین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستأجر خواهد بود.»

مشخص کردن این که چه نوع تعمیراتی کلی و چه نوع تعمیراتی جزیی است، با عرف است. به نظر می‌رسد عرف در حال حاضر تعمیرات و سرویسی مثل تعویض پوشال یا لوله‌های آبرسان یا شلنگ و حتی تعویض پمپ آب را جزیی می‌داند ولی تعویض و تعمیر موتور کولر یک تعمیر اساسی است.

البته برخی از همین امور کلی ممکن است از نظر اخلاقی هم به عهده مستاجر باشد. مثلا مستاجری که پنج - شش سال است در یک خانه ساکن است اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم؛ مستحق پرداخت هزینه تعمیر موتور هم خواهد بود. با این حال از نظر حقوقی باز هم باید گفت که تعمیر کلی لوازم اعم از کولر یا سیستم‌های تهویه متمرکز که در برج‌ها استفاده می‌شود با مالک است.

نکته آخر اینکه اگر مستاجر شخصا مسئول ضربه زدن به کولر یا تهویه باشد مثل اینکه به دلیل بی‌توجهی او، موتور کولر سوخته باشد؛ طبیعتا مسئول تعمیر یا تعویض آن خواهد بود. پارکه قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه، آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۲۸۸۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر