کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۷۴۶
تاریخ خبر:

تست کرونا در محل؛ مفت!

روزنامه هفت صبح | طبق دستورالعمل‌هایی که دائما وزارت بهداشت به مردم می‌دهد، آنها حتی در صورت دیدن علائم کرونا هم بهتر است از خانه بیرون نیایند اما دل بعضی‌ها طاقت ماندن در شک و تردید را ندارد، از طرف دیگر خیلی از کسب‌وکارها ناگزیر به شروع کار آن هم به صورت حضوری شده‌اند و می‌خواهند خیالشان از وضعیت جسمی پرسنل راحت باشد. این دو گروه تا چند وقت پیش راهی آزمایشگاه‌هایی می‌شدند که کیت تشخیص کرونا داشتند اما حالا آزمایشگاه‌های زیادی اعلام کرده‌اند که آنها می‌توانند سراغ مشکوک‌ها و نگران‌ها بروند.

*** طب کار، ارزان‌تر از همه جا
اگر کارفرمای نگرانی هستید و می‌خواهید ببینید کدام یک از کارکنانتان در دام کرونا اسیر شده یکی از بهترین راه‌ها برایتان کمک گرفتن از آزمایشگاه‌های طب کار است. این آزمایشگاه‌ها که در تاریخ ۱۶ فروردین از طرف وزارت بهداشت ملزم شده‌اند خدمات تشخیصی در مورد ویروس کرونا به کسب و کارها ارائه کنند، برایتان ارزان‌تر از آزمایشگاه‌های معمولی آب می‌خورند.

محمدرضا احمدی،‌ مدیر یکی از آزمایشگاه‌های تخصصی طب کار در مورد هزینه این آزمایش‌ها به هفت صبح می‌گوید:«دو نوع آزمایش گرفته می‌شود که هر کدام قیمت خاص خودش را دارد؛ یکی آزمایش خون است که در واقع هرگونه عفونت خونی و بافتی را نشان می دهد که هزینه این آزمایش مثلا برای مجموعه ای که ۱۰ کارمند دارد بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است. یک آزمایش دیگر هم که با استفاده از کیت کرونا و گرفتن نمونه از مخاط انتهای حلق انجام می شود بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد.»

او در مورد تفاوت این آزمایش ها و اینکه کدام یک بهتر است، می گوید: «اگرچه آزمایش خون ارزان‌تر است و به نظر می‌رسد که چندان جدی نیست اما به نظر من آزمایش بهتری است چون اولا نسبت به کیت‌ها خطای بسیار کمی دارد و نتیجه‌اش کاملا قابل اتکاست، ثانیا هر نوع عفونت دیگری را هم نشان می‌دهد. در واقع بدن ما به محض ورود ویروس یا هر عامل خارجی دیگری شروع به نشان دادن واکنش می‌کند مثلا در تعداد گلبول‌های سفید یا لمفوسیت‌ها تغییر ایجاد می‌شود.

ما در آزمایش نوع اول یعنی آزمایش خون این واکنش‌ها را بررسی می‌کنیم و اگر ببینیم در پارامترهای متعدد مربوط به این موضوع تغییر خاصی رخ داده به فرد اعلام می‌کنیم که برای آزمایش‌های تکمیلی به مرکز درمانی یا آزمایشگاه مراجعه کند اما آزمایشی که با کیت کرونا انجام می‌شود فقط به این سوال جواب می‌دهد که فرد مبتلا به کرونا شده یا نه؟ آزمایش اول به مدت کمتری هم برای اعلام نتیجه نیاز دارد یعنی دو تا سه ساعت بعد از گرفتن آزمایش، نتیجه آن آماده است اما اعلام نتیجه آزمایش مخصوص کرونا بین ۲۴تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد.»

یکی دیگر از مزیت‌های آزمایشگاه‌های طب کار این است که کارشناسانی که از طرف آنها برای نمونه‌گیری می‌آیند به دستور وزارت بهداشت علائم بالینی فرد و تاریخچه ارتباطش با بیماران کرونایی و افراد مشکوک را هم بررسی می‌کنند و در صورت مشاهده هر نوع علامت مشکوک به مجموعه اعلام می‌کنند که فرد حداقل دو هفته نباید در محل کار حاضر شود. این آزمایشگاه‌ها بعد از تمام شدن کارشان و دادن جواب آزمایش‌ها در صورت ندیدن علامت مشکوک، برای کارکنان گواهی سلامت هم صادر می‌کنند.

*** آزمایشگاه‌های معمولی با خدمات ویژه
با چرخیدن در گوگل متوجه می‌شوید که خیلی قبل‌تر از همه گیر شدن کرونا هم بعضی از آزمایشگاه‌های خصوصی خدمات نمونه‌گیری در محل انجام می‌دادند، یک‌سری سایت و استارتاپ هم راه افتاده بودند که در واقع کار نمونه‌گیری را با کمک کارشناس‌ها انجام می‌دادند و نمونه را به آزمایشگاه‌های معتبر می‌بردند و جواب را هم از آنها گرفته و به دست متقاضی می‌رساندند، حالا این واسطه‌ها آزمایش کرونا را هم به فهرست خدماتشان اضافه کرده‌اند.

مسئول یکی از آنها به هفت صبح می‌گوید که چون با آزمایشگاه‌های بزرگ مثل آزمایشگاه بیمارستان پارس در قرارداد هستند از آنها کیت را می‌گیرند و بعد هم آن را به همان آزمایشگاه می‌برند. قیمت آزمایش کرونا با استفاده از خدمات این سایت‌ها برایتان از ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و اگر تعدادتان کمتر از ۵ نفر باشد باید ۴۵۰ هزار تومان بدهید چون اینطور که خودشان می‌گویند هزینه ماسک، گان، رفت و آمد و… زیاد است و برای زیر ۵ نفر آنقدر صرف نمی‌کند که این هزینه‌ها را از جیب بدهند.

اگر بخواهید به جای استفاده از کیت‌های مخصوص کرونا، همان آزمایش خون را با کمک این سایت‌ها انجام بدهید باید حداقل ۱۹۵هزار تومان پرداخت کنید، این رقم تا ۲۵۰ هزارتومان هم قابل افزایش است. برخلاف مسئولان آزمایشگاه‌های طب کار، مدیران این سایت‌ها تاکید می‌کنند که آزمایش با کیت خیلی بهتر است و خیالتان را کاملا راحت می‌کند.

*** آچاره، بدون کیت اما فعال
استارتاپ‌هایی که به صورت تخصصی در زمینه فعالیت‌های آزمایشگاهی کار نمی‌کنند اما خدمات با واسطه ارائه می‌کنند هم در زمینه آزمایش گیری برای کرونا فعال هستند، معروف‌ترین آنها آچاره است. اپراتور آچاره برای ما توضیح می‌دهد که چون آنها به صورت تخصصی در کار پزشکی نیستند به کیت‌ها دسترسی ندارند اما چون از قبل با آزمایشگاه‌ها در ارتباط بوده‌اند و به عنوان واسط بین مردم و آنها عمل می‌کردند، حالا هم می‌توانند آزمایش خون عمومی را برای کسانی که مشکوک به کرونا هستند انجام بدهند.

هزینه این آزمایش هم بسته به نوع آزمایشگاهی که درخواست کاربر را قبول می‌کند حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌‌شود. جالب اینکه بعضی از کسانی که از خدمات آچاره استفاده کرده‌اند می‌گویند آزمایش عمومی بهتر است چون اگر کرونا نداشته باشند هم بالاخره یک چک آپی شده‌اند و می‌دانند وضعیت عمومی بدنشان چطور است.

کدخبر: ۳۲۳۷۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر