کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۱۱۰
تاریخ خبر:

لالیگا ‌ارزان‌تر‌ از ‌صدا و سیما

روزنامه هفت صبح | هنوز هم بعد ازپنج سال چشم بیننده های فوتبال از دیدن برند یک شرکت ایرانی در تبلیغات اطراف زمین بازی‌های خارجی گرد می‌شود اما واقعیت این است که تبلیغات را فقط ما می‌بینیم نه خارجی‌ها! از قضا این تبلیغات بین‌المللی خیلی هم مقرون به صرفه‌تر است.

تبلیغات مجازی کنار زمین فوتبال

اگرچه دیدن تبلیغات شرکت‌های ایرانی در تبلیغات محیطی بازی تیم‌های فوتبال مطرح خارجی سابقه‌ای نزدیک به پنج سال دارد اما هنوز هم خیلی از بیننده‌ها وقتی اسم یک شرکت ایرانی، آن هم به زبان فارسی موقع پخش فوتبال تیم‌های اروپایی را می‌بینند چشمشان گرد می‌شود. مثل بازی تیم‌های رئال مادرید و ویارئال که همین چند شب پیش بیننده‌های ایرانی را غافلگیر کرد و باز هم برای بسیاری از آنها این سوال پیش آمد که واقعا یک تاکسی اینترنتی به لالیگا تبلیغ داده است؟

از طرف دیگر به سرعت باب گفت‌وگو در شبکه‌های مجازی درباره این موضوع باز شد. مخصوصا در اینستاگرام وقتی که صفحه‌های سرگرمی‌ ویدئوهایی کوتاه از دیده شدن اسم این شرکت اطراف بازی پخش کردند بحث‌های زیادی بین کامنت‌گذارها شکل گرفت. خیلی‌ها به این تاکسی اینترنتی حمله کردند که چرا باید برای «پرستیژ» و نمایش توان مالی‌اش این همه هزینه کند در حالی که اصلا این شرکت فعالیت بین‌المللی ندارد.

اما وقتی عقب‌تر برویم می‌بینیم که شرکت معروف تاکسی اینترنتی اولین شرکت ایرانی نیست که دست به این کار زده و اساسا ماجرا با آنچه بعضی از کاربران پرشور شبکه‌های مجازی فکر می‌کنند متفاوت است. اولین شرکتی که اقدام به دادن تبلیغات محیطی به لیگ‌های پرطرفدار خارجی کرد، یک شرکت خدمات اینترنتی معروف بود آن هم پنج سال پیش، بعد هم نوبت به یک شرکت مخابراتی رسید و بعدتر فروشگاه معروف اینترنتی همین کار را تکرار کرد و هر بار چشم بیننده‌های ایرانی گرد شد.

*** تکنولوژی به جای بنر

با یک جست‌وجوی ساده در دنیای تکنولوژی می‌فهمیم که اصلا تبلیغات محیطی که بیننده‌های ایرانی می‌بینند وجود خارجی ندارد و کار، کار یک تکنولوژی تصویری نسبتا جدید است. تکنولوژی به نام Digital replacement technology اخیرا توسط چند شرکت معدود تبلیغاتی با همکاری شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود که با آن می‌توان تبلیغات کنار زمین را کاملا هدفمند برای مناطق مختلف تغییر داد. Digital replacement technology چیزی است که حالا می‌تواند تبلیغات بیلبوردهای اطراف زمین را برای بینندگان تلویزیونی در سراسر جهان تغییر دهد بدون اینکه اصل این تبلیغات در زمین مسابقه تغییر کند.

به این ترتیب بینندگان تلویزیونی در مناطق مختلف جهان (مثلا خاورمیانه، آفریقا، اروپا یا آمریکا) هرکدام تبلیغات متفاوتی را کنار زمین می‌بینند. نکته قابل توجه در این مدل، تغییر حرفه‌ای تصویری محتوای بیلبوردها به شکلی است که تصاویر از زاویه‌های مختلف و از داخل دوربین‌های متعدد کاملا عادی به نظر برسد و حتی اگر مثلا بازیکن جلوی بیلبورد قرار بگیرد، به درستی بخشی از تبلیغ را بپوشاند. نکته مهم که کار را پیچیده‌تر می‌کند این است که چنین فرآیند تصویری باید همزمان با پخش بازی به صورت زنده انجام شود. نکته جالب اینکه هزینه این تبلیغات برای شرکت تبلیغ‌دهنده به مراتب از هزینه تبلیغ در صداوسیما پایین‌تر است.

در سایت یکی از شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهد، آمده: «ما یکی از چند آژانس بین‌المللی هستیم که از تکنولوژی جایگزین تبلیغات Digital replacement technology استفاده می‌کنیم. بارسلونا یا رئال مادرید فرقی نمی‌کند در هر کشوری که باشید ما می‌توانیم تبلیغ متفاوتی را ( کنار زمین ) به بینندگان نشان دهیم.» بر اساس این مدل تبلیغاتی حالا برندهای محلی می‌توانند از یک رویداد بین‌المللی مثل مسابقه فوتبال برای تبلیغ مستقیم خود استفاده کنند. این نوع تبلیغات در خیلی جاهای دیگر هم مرسوم شده‌اند.

مثلا فاکس اسپورتس، همیشه تبلیغات مجازی‌ را در پشت دروازه‌ها نمایش می‌دهد. در لیگ بزرگ بیسبال هم چنین تبلیغاتی در نمایش زنده دیده می‌شود. این تبلیغ‌ها هم به تناسب کشوری که بازی را پخش می‌کند، متفاوت است. از قضا در کشوری مانند ایران صداوسیما و سازمان لیگ هم نمی‌توانند برای نشان ندادن این تبلیغات کاری کنند. یکی از نگرانی‌های نهادهای حاکمیتی در مورد این تکنولوژی استفاده مخالفان سیاسی است که این نگرانی با ممنوعیت تبلیغات غیرتجاری در اطراف زمین برطرف می‌شود.

از طرفی با مرور قوانین فیفا در مورد تبلیغات محیطی حین بازی می‌بینیم که در آن بندی وجود دارد که می‌گوید تبلیغات نباید با موازین کشور پخش‌کننده بازی منافات داشته باشد.نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فعلا این فناوری در دست شبکه‌های بزرگ پخش رویدادهای ورزشی است اما خب، نرم‌افزار چیزی نیست که بشود همیشه روی آن انحصار داشت. به هر حال شرکت‌هایی پیدا می‌شوند که بتوانند مشابه این فناوری را خلق کنند.

حتی به نظر می‌رسد که صداوسیمای خودمان هم آنقدر بودجه و توانایی دارد که بتواند چنین نرم‌افزاری را تهیه کند یا سفارش نوشتن آن را بدهد. پس هیچ بعید نیست که به زودی در جریان پخش زنده همه رویدادهای ورزشی و حتی پخش زنده ویدئوهای خبری، تبلیغاتی مجازی و محلی‌شده را روی ویدئوها ببینیم.در این صورت به نظر می‌رسد که شرکت‌ها و شبکه‌هایی که حق پخش بازی‌ها را به شبکه‌های کوچک‌تر می‌فروشند، دو پکیج متفاوت خرید به آنها ارائه بدهند: الف- بدون حق نمایش تبلیغات مجازی. ب- با حق پخش تبلیغات مجازی.

اما چنان که افتد و دانید، بسیاری از بازی‌ها هم بدون پرداخت حق پخش از شبکه‌های داخلی ما پخش می‌شوند، در این صورت درج کردن تبلیغ مجازی، روی آنها سود سرشاری را نصیب صداوسیما خواهد کرد!البته همین حالا هم هر بار که اسم و نشان یک شرکت ایرانی در بازی‌های فوتبال خارجی دیده می‌شود خیلی از بیننده‌ها که نمی‌توانند تصور کنند واقعا این شرکت اطراف زمین بازی‌های لالیگا تبلیغ داشته باشد پای صداوسیما را وسط می‌کشند، این‌بار هم دقیقا این اتفاق افتاده است .

حتی بعضی از کاربران شبکه‌های مجازی سعی کرده‌اند به صداوسیما هشدار بدهند که این کار با شکایت بین‌المللی روبه‌رو می‌شود و برایشان گران تمام خواهد شد در حالی که کار شرکتی که با تکنولوژی Digital replacement technology تبلیغات محلی را برای مردم همان منطقه پخش می‌کند کاملا قانونی است. به این شکل که این شرکت‌ها با شرکتی که حق پخش بازی و حق استفاده از تبلیغات محیطی را دارند وارد قرارداد می‌شوند و مجوز رسمی‌آنها را دارند.

*** چرا آنطرف آب؟

گذشته از همه پیچ و خم‌های فنی ماجرا، این سوال به وجود می‌آید که چرا بعضی از همین شرکت‌هایی که برای دیده شدن تبلیغشان در بازی‌های بین‌المللی به دلار و یورو خرج می‌کنند اما خبری از تبلیغات آنها اطراف زمین‌های فوتبال خودمان نیست؟ آگهی اغلب آنها قبل، بین دو‌نیمه و بلافاصله بعد از بازی هم جایی ندارد. جواب خیلی ساده است: قیمت مناسب! با مرور تعرفه‌های نصب تبلیغات اطراف بازی‌های لیگ برتر و جدول آگهی‌های صداوسیما می‌بینیم که اگر شرکت‌ها به یورو و دلار خرج کنند و تبلیغشان را اطراف زمین بازی تیم‌های رئال و بارسلونا نمایش بدهند برایشان کمتر از تبلیغات وطنی آب می‌خورد.

اینطور که پیگیری‌های هفت صبح نشان می‌دهد شرکتی که در همکاری با لالیگا تبلیغات …… را انجام می‌دهد بسته‌های قیمتی متفاوتی دارد که ارزان‌ترین بسته برای شرکت تبلیغ‌دهنده حدود ۱۴هزار دلار آب می‌خورد. اگر قیمت دلار را ۱۳۶۰۰تومان در نظر بگیریم، کمترین هزینه‌ای که شرکت‌های ایرانی برای پخش تبلیغاتشان اطراف زمین بازی‌های لالیگا باید پرداخت کنند ۱۹۰میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. طبیعتا این رقم برای شما خیلی زیاد به نظر می‌رسد اما اگر نگاهی به بسته‌های تبلیغات محیطی بازی‌های لیگ برتر خودمان بیندازید می‌فهمید که معامله با خارجی‌ها بهتر از رفتن به سراغ فضاهای داخلی است.

مثلا اگر شما بخواهید کسب و کارتان را در فضای محیطی بازی‌های لیگ برتر ایران تبلیغ کنید باید حداقل رقمی ‌نزدیک به ۹۰۰میلیون تومان بپردازید. البته این رقم برای کل فصل است و شامل انواع مختلفی از تبلیغات می‌شود که این هم از تفاوت‌های تبلیغات داخلی با خارجی‌هاست. اینجا نمی‌توانید فقط برای یک بازی یا صرفا برای تبلیغات اطراف زمین قرارداد ببندید و باید یک پکیج از تبلیغات مختلف را تهیه کنید. اگر بخواهید سراغ صداوسیما بروید و کسب‌وکارتان را بلافاصله قبل و بعد بازی یا بین دونیمه تبلیغ کنید باید بیشتر هم مایه بگذارید یعنی «حداقل» ۴ میلیون تومان برای هر ثانیه! البته این رقم برای بازی‌های حساس مثل دربی یا بازی های جام جهانی و تیم‌های پرطرفدار خارجی خیلی بالاتر است.

کدخبر: ۳۰۸۱۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر