کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۰۵۷۴
تاریخ خبر:

به دنیای جبر مکانیکی خوش آمدید

روزنامه هفت صبح، ‌رامتین لطیفی | روز گذشته نام پروژه جنجالی نئورالینک دوباره روی خروجی رسانه‌های خبری آمریکا قرار گرفت و سبب شد تا این پروژه و مزایا و معایبش دوباره در فضای مجازی این کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار بگیرد. قضیه از این قرار است که مکس هوداک، یکی از صاحبان این استارتاپ مشهور اعلام کرد که ایلان ماسک از سال ۲۰۱۸ از این پروژه خارج شده و دیگر نقش و سهمی در انجام آن ندارد. هوداک اعلام کرده است که شواهد و مدارک جدایی ماسک از این پروژه را برای پیگیری قضایی به وکیل خود سپرده است.

نورالینک پروژه مشترک ایلان ماسک و مکس هوداک بود که از سال ۲۰۱۶ کار خود را آغاز کرد. این پروژه استارتاپی است که بر روی طراحی و ساخت یک تراشه الکترونیکی تمرکز دارد و طی یک عملیات ساده بر روی مغز انسان نصب می‌شود و مغز می‌تواند با استفاده از این تراشه به دنیای بی‌حد و حصر علوم و اطلاعات دسترسی داشته باشد.

بسیاری در بدو شروع به کار این استارتاپ از عاقبت این پروژه ابراز نگرانی کردند. برخی از منتقدان که نسبت به تمام فعالیت‌های ماسک بدبین هستند و او را به‌واسطه حرص و رویاهای ترسناکش عاملی برای نابودی بشر و زمین طی سال‌های آینده می‌دانند، حضور او در این پروژه را دلیلی برای نگرانی خود برشمردند. عده دیگری نیز این پروژه را توطئه ماسک و شریک او برای تحت کنترل قرار دادن انسان توسط این تراشه‌ها دانستند.

گفتنی است اطلاعاتی که تا‌کنون درباره این پروژه و کارکرد و قابلیت‌های این تراشه کوچک الکترونیکی منتشر شده بسیار شگفت‌انگیز است. هوداک می‌گوید نصب این تراشه بر روی مغز هر انسان به مثابه این است که یک گوشی تلفن همراه هوشمند را درون مغز خود دارید که نه‌تنها هیچگاه باتری آن تمام نمی‌شود بلکه سرعت انتقال داده‌ها از این تراشه به مغز انسان صدها برابر بیشتر از حالتی است که انگشتان شست خود را روی صفحه گوشی‌ها بکشید و اطلاعات مورد نظر خود را جست‌وجو کنید.

به این توصیفات این قابلیت‌ها را نیز اضافه کنید که می‌توان بر روی این تراشه، زبان‌‌های مختلف جهان را نصب و از آن استفاده کرد. به این ترتیب چیزی به‌نام محدودیت زبانی از دنیای بشر محو و حذف می‌گردد و انسان‌ها می‌توانند یک قدم بیشتر به جهانی شدن نزدیک‌ شوند. یک قابلیت جذاب دیگر این تراشه‌ها یادگیری خلق‌الساعه مهارت‌های یدی است، به این صورت که کارهایی از تعمیر خودروها و نجاری گرفته تا نواختن سازهای مختلف و ورزش‌های رزمی را نیز می‌توان با اتکا بر این استارتاپ بی‌نظیر انجام داد.

ایلان ماسک چند ماه پیش نیز درباره این پروژه اظهارنظر کرد و گفت با به‌کارگیری این فناوری، تمام علوم هستی به فاصله یک چشم برهم زدن در اختیار بشر است. همین اظهارنظر ماسک سبب شد تا برخی این شبهه را مطرح کنند که او هنوز نفر اصلی این پروژه است و جدایی او از نئورالینک صوری است و او با اعلام جدایی خود از این پروژه قصد داشته است تا حواشی پیرامون حضور خود را التیام ببخشد. دولت و مقامات فدرال نیز به این اتفاق حساس شده‌اند و برخی از این افراد می‌گویند ایلان ماسک با این بازی‌ها قصد گمراه کردن آن‌ها در مورد نقش خود در پروژه نئورالینک را دارد.

فاز دوم این پروژه قابلیت‌ها و دستاوردهای فاز اول را تکمیل خواهد کرد. در فاز دوم پروژه نئورالینک، تراشه نصب شده در مغز قابلیت تبدیل افکار فرد به پیام صوتی را دارد و فرد می‌تواند این پیام صوتی را به تراشه مغز فرد دیگری بفرستد. همچنین یک اتفاق شگفت‌انگیز دیگر قابلیت عکاسی با این تراشه است. قرار است عکس‌های گرفته شده توسط این تراشه درست همانند آنچه باشد که چشم ما مناظر اطراف را می‌بیند.

به علاوه این تراشه، هنری به‌نام نقاشی را به حاشیه و ورطه فراموشی رهنمون می‌کند چرا‌که با تکیه بر این فناوری هر فردی در هر جای جهان می‌تواند با بیشترین حد تسلط و جزئیات نقاشی بکشد. همچنین کاربران پروژه نئورالینک می‌توانند قطعات موسیقی مورد نظرشان را درون مغزشان جست‌وجو و در صورت تمایل آن را به آلبوم موسیقی محبوب خود اضافه کنند و هرجایی که اراده کنند این موسیقی را درون سر خود بشنوند. صاحبان این پروژه می‌گویند تراشه نئورالینک هرگز قابلیت تحت کنترل قرار دادن انسان را نخواهد داشت و هر فردی که از این تراشه استفاده می‌کند، می‌تواند در هر زمانی‌که می‌خواهد این تراشه را از مغز خود خارج کند.

بحثی که در یکی دو روز گذشته در فضای مجازی آمریکا داغ شده است زندگی بشر پس از این پیشرفت‌هاست. برخی می‌گویند این پروژه‌ها در راستای عادلانه‌تر شدن زندگی است و بالاخره همه می‌توانند بگویند که با هم یکی شده‌اند. برخی دیگر از پایان لذایذ زندگی بشر به‌عنوان یک موجود صاحب‌اختیار و گونه‌های متفاوتی از استعداد حرف می‌زنند و با طعنه به یکدیگر می‌گویند به دنیای جبر مکانیکی خوش آمدید!

کدخبر: ۴۴۰۵۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر