کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۲۳۶
تاریخ خبر:

بهترین خودروهای کارکرده کره‌ای در دهه‌۸۰ ‌

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | سال ۸۶ را علاوه بر زمستان سرد و یخبندان شدیدش به باز شدن قفل واردات خودرو هم می‌شناسند. در این سال بود که سرانجام ممنوعیت واردات که از سال ۷۴ وضع شده بود برداشته و سیل خودروهای خارجی به ایران وارد شد. علاوه بر ژاپنی‌ها و آلمانی‌های روز که تا قبل از آن هم در بین ایرانیان شناخته شده بودند، هیوندای و کیا مهمانان جدید سرزمین پارس بودند. ایرانی‌ها تا قبل از آن با نمونه‌های محدود تولیدات این دو خودروساز و البته دوو و سانگ‌یانگ به عنوان برندهای کره‌ای آشنا بودند اما در این سال‌ها بود که هیوندای و کیا به تعداد زیاد وارد خیابان‌ها شدند و اعتماد مشتری‌ها را برای نسل‌های بعدی خود جلب کردند. شاید خودروهای آن دوره این روزها دیگر چندان نظرها را به خود جلب نکنند و قدیمی و ضعیف به نظر برسند اما برای کسانی که هیچ رقمه حاضر به خرید خودرویی چینی نیستند یا دل‌شان هوای آن دوران را کرده است، مطلوب‌اند.

*** ۴۴۰ میلیون / کیا اسپورتیج - مدل ۲۰۰۸
به ظاهر کوچکش نگاه نکنید! اسپورتیج نسل دوم بر‌خلاف چینی‌های هم‌قدو‌قواره خودش که نهایتاً بتوانند به کابین پرزرق‌و‌برق‌شان بنازند، نه یک کراس‌اوور که شاسی‌بلندی جان‌سخت با موتوری شش سیلندر است که ۱۷۵ اسب بخار خروجی‌اش را بدون دنگ و فنگ‌های موتورهای توربوی چینی (مثل جک S5) به راننده عرضه می‌کند. کیفیت سواری این خودرو خیلی بهتر می‌شد اگر سازنده از جعبه دنده‌ای بهتر استفاده می‌کرد. از این رو خیلی نباید دل به اتوماتیک ‌بودن آن ببندید چون در بیشتر اوقات ترجیح می‌دهید از حالت دستی گیربکس استفاده کنید. از دیگر نقاط ضعف اسپورتیج بخاری آن است که معمولاً قدرت کمی دارد و تعمیرش نیز پرخرج است. اگر اهل سفر هستید چندان نگران نباشید چون اسپورتیج‌سواران از کابین راحت و صندلی‌های بزرگ این خودرو به نیکی یاد کرده‌اند. هشت کیسه هوا هم خیال‌تان را بابت ایمنی ماشین راحت می‌کند.

*** ۳۱۰ میلیون / کیا سراتو - مدل ۲۰۰۸
قبل از آنکه کیا سراتوی نسل دوم توسط سایپا مونتاژ شود و وضعیت جوری باشد که هر جا می‌رویم یک یا چند سراتو ببینیم، این خودرو در نسل اول سدانی معمولی بود که نتوانست تحت تاثیر سایه سنگین رقبایی مثل تویوتا کورولا، مزدا ۳ و رنو مگان به خوبی ظاهر شود. بخشی از شکست سراتو به دلیل استهلاک بالای آن در برابر این خودروها بود؛ عاملی که باعث شده هنوز هم بسیاری قید آن را بزنند و بازار دست دوم سراتوی نسل اول کم‌‎فروغ باشد. با این حال هندلینگ و سواری نرم سراتو جالب توجه است و با خرید آن شما صاحب خودرویی خواهید شد که آپشن‌های خوبی ‌نسبت‌ به رقبا دارد: چنجر شش‌تایی، سانروف، اتولایت، تهویه اتوماتیک و دو کیسه هوا. گفتنی است که با وجود گذشت چند سالی از بازنشستگی سراتو ۲۰۰۸ قطعات آن به سهولت در نمایندگی‌های اطلس‌خودرو پیدا می‌شوند.

*** ۵۰۰ میلیون / کیا سورنتو - مدل ۲۰۰۸
اگر سانتافه به خاطر سواری نرمش توجه شاسی‌دوستان را به خود جلب کرد، سورنتو به نماینده‌‌ کره‌ای‌ها در رینگ آفرودرها مشهور شد؛ جایی که عده‌ای سخت بر این باورند که سورنتو در طبیعت مثل لندکروزر عمل می‌کند! سورنتو را به موتور پرقدرت ۳٫۳ لیتری‌اش هم می‌شناسند که از موتورهای خوشنام و بادوام کیا است. البته ترکیب این موتور پرحجم و وزن بالای خودرو باعث شده تا سورنتو تبدیل به یکی از پرمصرف‌ترین شاسی‌بلندهای کره‌ای شود. چیزی که در مورد سورنتو بسیار گفته می‌شود حساسیت قطعات آن است پس برای تعمیرات و تست‌های فنی لازم است حتماً آن را ‌ پیش تعمیرکارهای متخصص ببرید. سورنتو در نسخه‌های فول شرکتی به طیف وسیعی از آپشن‌ها مجهز است؛ هرچند بسیار پیش آمده که نمونه‌های نیمه فول این خودرو در بازار دست‌دوم‌ها به نام فول به خریدار فروخته شده‌اند.

*** ۵۷۰ میلیون / کیا اپیروس - مدل ۲۰۰۸
اگرچه اپیروس پروژه‌‌ موفقی نبود و خیلی زود جایش را به کادنزا داد اما در همان مدت زمان کم حضور هم نشان داد که می‌توان از طراحی مرسدس بنز، بنتلی و جگوار اقتباس و سدانی زیبا خلق کرد. بسیاری معتقدند که اپیروس و موهاوی در سری اول وارداتی‌های کیا تنها خودروهای باارزش بودند. نسبت به رقیب هم‌وطن این خودرو یعنی هیوندای آزرا اپیروس از مزیت داشتن کابینی جادارتر بهره‌مند است که فضایی آرام‌تر هم دارد. پیشرانه ۳٫۸ لیتری آن همان است که در جنسیس از آن استفاده شده و با قدرت بالایش در برابر سدان‌های روز هم کماکان مثل هرکول به نظر می‌رسد! از آپشن‌های اپیروس سیستم صوتی ۱۲ بلندگو اینفینیتی (همراه با ساب‌ووفر و آمپلی‌فایر) و ۱۲ ایربگ جلب توجه می‌کنند. از آنجا که قطعات زیربندی اپیروس مشابه آزرا و موتوری‌اش هم مشابه وراکروز است، به راحتی پیدا می‌شوند.

*** ۴۵۰ میلیون / هیوندای آزرا- مدل ۲۰۰۶
آزرا سدانی بود که از نظر قیافه یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر بود و همین ویژگی به محبوبیت بیشتر آن نسبت به بقیه سدان‌های کره‌ای منجر شده بود. با این حال هر چقدر ‌ آزرا در نمای بیرونی‌اش تو دل‌برو است، در نمای داخلی افتضاحی تمام‌عیار را به نمایش می‌گذارد که باعث می‌شود هر چه سریع‌تر به سراغ چری آریزو ۵ صفر کیلومتر بروید و عطای ماشین کره‌ای سوار شدن را به لقایش ببخشید! زیر کاپوت اما دنیایی دیگر در جریان است و صدای موتور پرقدرت آزرا به وجدتان خواهد آورد. یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو مجهز بودن آن به آپشن‌های مهمی از قبیل کنترل کشش و استحکام، صندلی‌های برقی جلو، هشت کیسه هوا و تهویه اتومات است. با وجود تمام شایستگی‌هایش اما هزینه نگهداری از آزراهای قبل از ۲۰۰۹ به شدت بالاست که بسیاری از خریداران دودل را به انتخاب تویوتا سوق داده است.

*** ۴۵۰ میلیون / هیوندای توسان- مدل ۲۰۰۷
توسان زمانی که به ایران آمد با رقبایی همچون سوزوکی ویتارا روبه‌رو بود و هنوز هم در بازار کارکرده‌ها در حال شاخه و شانه کشیدن برای هم‌ هستند. برای کسانی که به زیبایی کابین اهمیت می‌دهند، توسان گزینه چندان جذابی نیست و حتی در محور عقب شبیه ‌ خودروهای ون است. با این حال برای کسانی که خواستار داشتن اس‌یووی کوچکی با سواری نرم هستند، توسان گزینه مناسبی است و کوبش‌های آزاردهنده رقبا را ندارد. استحکام این خودرو نیز قابل قبول است و به این زودی‌ها شما را به خرج نخواهد انداخت تا جلوبندی را تعمیر کنید‌ اما سروصدای فنربندی زیاد است و این در کنار تکنولوژی قدیمی گیربکس رانندگی در ساعات طولانی را آزاردهنده می‌کند. با توجه به استهلاک بالای این خودرو منتظر مصرف سوخت بالا هم باید باشید.

*** ۴۱۰ میلیون / هیوندای سوناتا - مدل ۲۰۰۶
آمدن سوناتا به ایران برای کسانی که از طراحی سنگین و زمخت ماکسیما و کمری خوش‌شان نمی‌‎آمد و در عین حال خودرویی یک سر و گردن بالاتر از مزدا ۳ می‌خواستند، یک موهبت بود. با این حال این روزها خرید سوناتای نسل پنجم با توجه به حساسیت پیشرانه آن و نیاز به رسیدگی مداوم نوعی ریسک است. از بد حادثه این سدان کره‌ای طراحی ساده‌ای دارد که چندان قابل تیونینگ و شخصی‌سازی هم ندارد. سوناتا سواری نرم‌تری نسبت به اپتیما دارد با این حال در سربالایی‌ها کشش و شتاب آن را ندارد و کندی خودرو به وضوح حس می‌شود. کابین سوناتا نسبت به رقبا به زودی به سروصدا می‌افتد که این سروصدا در بلندمدت بیشتر خواهد شد. البته این نقص باعث نمی‌شود که زیبایی کابین سوناتا را نادیده بگیریم.

*** ۴۵۰ میلیون / هیوندای سانتافه - مدل ۲۰۰۷
سانتافه موفق‌ترین هیوندای در ایران بوده و از اولین سال عرضه به خاطر ظاهر جذاب، تعدد امکانات، موتور پرقدرت و سواری راحت مورد توجه خریداران گرفته است. سیستم تعلیق و شاسی خوب سانتافه سواری کم‌نظیری را در داخل و خارج از شهر فراهم می‌کند و کیفیت متریال به کار رفته در کابین آن هم بالاست. با این حال مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ سانتافه به خاطر فرمان‌پذیری ضعیف و شتاب کند بدنام‌اند و مصرف سوخت‌شان هم بالاست. در واقع موتور این خودرو مشابه توسان است اما افزایش نیم‌تنی وزن بازدهی آن را پایین آورده است. سانتافه‌هایی که بالای ۱۰۰هزار کیلومتر کارکرد دارند با مجموعه‌ای از مشکلات فنی ریز و درشت روبه‌رو هستند که خرج زیادی را روی دست خریدار می‌گذارند. در قیاس با رقبا، قطعات سانتافه در بازار بیشتر پیدا می‌شوند و قیمت ارزان‌تری دارند.

کدخبر: ۳۸۲۲۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر