کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۸۱۴۵
تاریخ خبر:

بلایی که کرونا برسر اندام جنسی آقایان می‌آورد!

روزنامه هفت صبح | در هفته‌های گذشته خبر جدیدی درباره عوارض کرونا منتشر شد که بر اساس آن این بیماری عوارض طولانی مدتی بر مردان می‌گذارد.اولین‌بار این خبر در یک برنامه مشاوره رابطه جنسی در آمریکا منتشر شد. در این برنامه مردی گزارش داد که بعد از ابتلا به این ویروس حدود ۴ سانتی متر از اندام جنسی خود را از دست داده‌است. اینطور که یک پزشک به این مرد توضیح داده این عارضه ناشی از آسیبی که بعد از ابتلا به کووید به آن مبتلا شده و گویا این اختلال قرار است دائمی باشد.

البته مرد جوابی به این سوال که واکسن خود را تزریق کرده یا نه نداد. اینطور که رسانه‌های آمریکایی شرح‌ داده‌اند او مشکل خود را اینطور شرح داده است: «بعد از ترخیص از بیمارستان، اختلال نعوظ داشتم که با مراقبت‌های پزشکی به‌تدریج بهتر شد، اما من با مشکلی پایدار روبه‌رو شدم. قبل از اینکه بیمار شوم آلت تناسلی من بالاتر از حد متوسط بود. اکنون حدود چهار سانتی‌متر از طول آن را ازدست ‌داده‌ام و به‌طور قطعی کمتر از حد متوسط شده‌ام. این موضوع تاثیر عمیقی بر اعتماد به‌ نفس و توانایی‌های من در رختخواب داشته است.»

طبق گفته دکتر چارلز ویلیور - متخصص اورولوژی در نیویورک - کووید ویروسی نادر اما واقعی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر دستگاه تناسلی مردان داشته باشد و مشکلات عروقی بسیاری را در آن‌ها به وجود بیاورد. حتی در مواردی مشاهده ‌شده که مردانی که از اختلال پریاپیسم (نعوظ مداوم و دردناک بدون تحریک جنسی) رنج می‌بردند پس از ابتلا به کووید برای مدتی دچار کاهش نعوظ می‌شوند و وقتی این اتفاق می‌افتد در واقع اندام جنسی آنها هم کوچک‌تر می‌شود.دکتر اشلی وینتر، متخصص اورولوژی در اورگان توضیح داد: «دلیل اصلی که این اتفاق که ما آن را اختلال عملکرد اندوتلیال می‌نامیم، سلول‌هایی هستند که رگ‌های خونی را می‌پوشانند و برای عملکرد بسیاری از اندام‌های مختلف واقعا مهم هستند.»

تایید ماجرا در ایران
بعد از این مصاحبه، پزشکی در ایران هم دقیقا همین تجربه را در بیمار خود تایید کرد. سیدمرتضی باقری استادیار رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکارش از شناسایی یک مورد نادر درد شدید در آلت تناسلی به دلیل عوارض ناشی از کرونا خبر دادند. مردی ۴۱ ساله و متاهل به پزشکان گفت در پی حالت نعوظ در حین رابطه جنسی، این مشکل برای او رخ داده است.

این خبر را خبرگزاری فانا منتشر کرده و نوشته بود که «تست PCR کووید او سه هفته قبل مثبت شده بود. بیماری کووید او غیرعادی نبود، علائم خفیفی داشت و دارو هم مصرف نکرده بود. این مرد مبتلا به «ترومبوز ورید آلت تناسلی پشتی عمیق» تشخیص داده شد. لخته شدن خون در وریدی که در امتداد بالای شفت قرار دارد و خون اکسیژن‌دار را برای آلت تناسلی تامین می‌کند.»

باقری ماجرا را اینطور توضیح داده بود: «دو ماه پس از شروع درمان با داروی ریواروکسابان، علائم بیمار ناپدید شد و درد آلت تناسلی در حین نعوظ یا دیگر اختلالات جنسی نداشت.» به گفته او ۲۰ تا ۵۰درصد بیماران بستری کرونا، تست‌های انعقادی غیرطبیعی دارند اما نوع لخته شدن خون این بیمار بسیار نادر است. هیچ مورد مشابه قبلی از این عارضه به دنبال عفونت کرونا منتشر نشده بود و این بیمار نخستین مورد گزارش شده است. پیش از این در ماه نوامبر هم گروهی از متخصصان اورولوژی گزارش داده بودند که کرونا می‌تواند منجر به بیماری در اندام جنسی مردان شود که اختلالاتی در رابطه جنسی برایشان به دنبال خواهد داشت.

‌باروری مردان هم کاهش می‌یابد
ماجرا در همین جا متوقف نشد. مجله آمریکایی اپیدمیولوژی هم اخیرا عوارض جدیدی از کرونا بر مردان گزارش داده و نوشته است که «ویروس کرونا باروری مردان واکسینه نشده را در کوتاه‌مدت کاهش می‌دهد.» به گزارش سی ان ان، بر اساس داده‌های منتشر شده تزریق نکردن واکسن کرونا می‌تواند منجر به مشکلاتی در سلامت مردان شود که احتمال باروری مردان کاهش یابد.

آنها همچنین توضیح داده‌اند که این عارضه را در زنان مشاهده نکرده‌اند. این خبر را انستیتو ملی بهداشت آمریکا هم تایید کرده است. این موسسه روز پنجشنبه گزارش داد که زوج‌هایی که تست کووید مرد در ۶۰ روز گذشته مثبت بوده، ۱۸ درصد کمتر احتمال دارد که در آن چرخه باردار شوند.پیش از این هم گزارش شده بود که مردان در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند و بیشتر از زنان جان خود را از دست می‌دهند. اینطور که تحقیقات نشان داده است این موضوع هم توضیحات اجتماعی و هم دلایل فیزیکی داشته.

تفاوت‌های ناشی از هورمون‌های جنسی و کروموزوم ایکس عامل این شکاف جنسیتی بین مردان و زنان بوده اما دلیل دیگر به سبک زندگی مردان (مانند سیگار کشیدن و نوشیدن بیشتر الکل و احساس مسئولیت کمتر دربرابر این بیماری) برمی‌گردد. اخیرا گروهی از محققان در دانشگاه هاروارد گزارش دادند که ارتباط این موضوع به تفاوت‌های بیولوژیکی کمتر از عامل دوم تاثیرگذار بوده و مرگ و میر بیشتر به بی‌توجهی مردان برای رعایت‌ کردن پروتکل‌های بهداشتی مربوط می‌شود.

کدخبر: ۴۳۸۱۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر