کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۲۴۳
تاریخ خبر:

بفرمایید «کِی‌کار» اصل ژاپن

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | تصور عمومی از برند سوبارو سازنده‌ای چینی با طرح‌های زمخت، امکانات فروش اندک و خدمات پس از فروش نازل است که همین اواخر تاسیس شده و در ایران هم سابقه‌ای ندارد. این اشتباه اما با بررسی مدل‌های قدیمی این شرکت در ایران کاملا رنگ می‌بازد. امروز با یک مدل از دهه ۷۰خورشیدی و در هفته آینده با مدلی از دهه ۵۰ سراغتان خواهیم آمد. خودروهایی که گرچه بسیار کمیابند اما از تمایل تاریخی این برند برای حضور در ایران حکایت دارد.

مدلی که در این شماره سراغ آن رفته‌ایم، کی کار (Kei car) کوچکی به نام ویویو با طول کلی ۳٫۲۹ متری و زون ۷۰۰ کیلوگرم است که برای چهار سرنشین به زحمت جا دارد و بیشتر برای رفت و آمدهای شخصی درون شهری ساخته شده است. این خودرو به شکلی کاملا اتفاقی در یکی از معابر شهر تهران سوژه این شماره ما شد. در حالی که تاکنون کمتر رسانه‌ای از بین مجلات تخصصی سراغ نسخه پلاک ملی آن رفته‌ است.

موتور ۴۵اسبی، گشتاور ۸۰ نیوتن‌متری در کنار گیربکس ۳ سرعته دستی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های فنی این کوچولوی ژاپنی است؛ خودرویی که با موتور ۶۶۰ سی‌سی ۴سیلندر وارد ایران شده و احتمالا هم‌اینک با قیمت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قابل خریداری باشد. ویویو که در همان یک نسل تا سال ۱۹۹۸ تولید شد، با نام‌های دیگری در ژاپن و برخی دیگر از بازارهای ژاپنی به تولید رسیده که فروش خوبی را هم در دوره‌ای عاید سوبارو کرده است.

البته این شرکت بعد از یک دوره حضور در این بخش، تمرکز خود را روی تولید کراس‌اوورهای همه جارو گذاشته و البته موفق نیز بوده است. فروش جهانی سه محصول فارستر، ایکس‌وی و اسنت سالانه بیش از نیم میلیون دستگاه است و این رقم پیوسته نیز در حال افزایش می‌باشد. بنابراین در شرایطی که ساخت مدل‌های بزرگ‌تر فروش بیشتر و سود بالاتری را عاید سوبارو کرده، تولید ویویو شاید چندان به صلاح نباشد.

ویویو که ابعادی کوچک‌تر از یک پراید ۱۱۱ یا کیا پیکانتو دارد، با اختلاف کوچک‌ترین خودرو بازار ایران است که به موتور ۴سیلندر مجهز است. این خودرو آنقدر از نمای نزدیک جالب توجه است که تا کنار آن نایستید متوجه طول و عرض اندک آن نخواهید شد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۲۲۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر