کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۷۳۹
تاریخ خبر:

برقی و هیبریدی‌هایی که شاید عرضه شوند

برقی و هیبریدی‌هایی که شاید عرضه شوند

روزنامه هفت صبح،‌‌ گروه خودرو | دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در حالی برگزار می‌شود که حرف و حدیث‌ها بسیار است. روز اول نمایشگاه که سه‌شنبه بود و گذشت، اکثر قریب به اتفاق بازدیدکنندگان می‌گفتند خب به نمایشگاهی از ایالت‌های چین آمده‌ایم. تک و توک البته که خودروسازان خصوصی محصولات تولیدی خود را نیز به نمایش گذاشته بودند اما قریب به اتفاق خودروها چینی بود. حتی غول‌های جاده مخصوص که ادعای تولید داخل را سال‌هاست یدک می‌کشند، از برقی‌های چینی خود رونمایی کردند.

شاید بد نباشد یک بار هم برای همیشه تکلیف خودمان را با این داستان روشن کنیم که خب اصلا خودروی چینی داشتن چه ایرادی دارد؟! اتفاقا هم فنی خوبی دارند هم ظاهر قشنگی. ولی لااقل این همه بریز و بپاش نکنیم که نمایشگاه تحول صنعت خودرو. به هرحال برای بخش خصوصی اگر هم خودروی چینی داشته باشد، این ماجرا توجیه دارد ولی بخش دولتی که همیشه تولید داخل را فریاد زده… بگذریم. در این گزارش شش خودروی برقی و هیبریدی نمایشگاه را بررسی می‌کنیم.

چرا‌که تم نمایشگاه برقی‌ها بودند. اگرچه باید دید این خودروهای نمایش داده شده به مرحله عرضه ‌خواهند رسید یا خیر. مثلا ایران‌خودرو در نمایشگاه سال گذشته تحول صنعت خودرو هم ری‌را، تارای برقی و رانای برقی را رونمایی کرد و هنوز خبری از تولید این خودروها نیست. یا سایپا واقعا از یک خودروی برقی چینی عجیب در این نمایشگاه رونمایی کرد به نام چانگان دیپال که باید دید به عرضه یا مونتاژ یا تولید داخل خواهد رسید یا خیر؟

چانگان دیپال اس‌ال 03 ؛ برقی لوکس سایپا
سدان برقی SL03‌ که محصول سال 2022 بازار چین بوده و در همکاری مشترک میان چانگان، هوآوی و شرکت سازنده باتری خودروهای برقی، یعنی CATL طراحی و تولید شده است، توسط شرکت خودروسازی سایپا و در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402، برای اولین‌بار در ایران رونمایی شد. چانگان دیپال SL03 EV-R وارداتی سایپا، میزبان یک موتور ‌‌برقی (در محور عقب) و یک پیشرانه درون‌سوز بنزینی است که موتور بنزینی، فقط در نقش ژنراتور باتری‌ها عمل می‌کند و بس.

شتاب صفر تا 100 چانگان دیپال SL03 برقی سایپا در بهترین شرایط تقریبا زیر 7/5 ثانیه است و حداکثر سرعت آن هم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور برقی، به 190 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. اندازه چانگان دیپال SL03 EV-R سایپا دقیقا از یک سدان بزرگ و خانواده‌پسند حکایت می‌کند که ابعاد آن شامل 4820 میلی‌متر طول، 1890 میلی‌متر عرض و 1480 میلی‌متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2900 میلی‌متر می‌رسد. دیپال SL03 تیپ‌های مختلفی دارد اما به‌صورت کلی، ارزان‌ترین مدل آن حدود 145 هزار یوآن و گران‌ترین مدلش نیز حدود 220 هزار یوآن قیمتگذاری شده که تقریبا معادل 19 تا 30 هزار دلار می‌شود.

چانگان ای-استار ؛ هاچ‌بک برقی جدید سایپا
چانگان ای‌-استار سایپا - E-Star که در برخی کشورها با نام بنی شناخته می‌شود، در نمایشگاه تحول صنعت خودروی 1402 توسط سایپا معرفی شد.گجت‌نیوز درباره مشخصات این خودرو نوشته است: چانگان ای-استار سایپا به یک پیشرانه برقی سنکرون آهنربای دائم (PMSM) مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 55 کیلووات (74 اسب بخار) و گشتاور 170 نیوتن‌متر را تولید کند. این خودروی کوچک برقی قادر است ظرف مدت 4/9 ثانیه از صفر به سرعت 50 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. برای چانگان E-star سایپا باتری لیتیوم-یونی 32/2 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که در حالت استاندارد می‌توان‌ ظرف مدت 8 ساعت و 35 دقیقه آن را شارژ کرد.

البته باتری این خودرو با شارژ سریع ظرف مدت 50 دقیقه به شکل کامل شارژ می‌شود. شرکت CATL چین نیز وظیفه تامین باتری‌های این خودرو را برعهده دارد. جانگان بنی سایپا ۱۱۸۰ کیلوگرم وزن دارد و با یک بار شارژ کامل باتری می‌تواند مسافتی برابر با ۳۰۱ کیلومتر را بپیماید. طول این خودرو ۴ نفره به ۳۷۷۰ میلی‌متر، عرض آن ۱۶۵۰ میلی‌متر، ارتفاع آن ۱۵۷۰ میلی‌متر و فاصله محوری آن نیز به ۲۴۱۰ ملی‌متر می‌رسد. چانگان ای-استار سایپا با قیمت ۱۰ هزار دلار در بازار چین به فروش می‌رسد که همین موضوع آن را برای عرضه در ایران به یک گزینه ایده‌آل‌ تبدیل می‌کند. البته مشخص نیست این خودروی برقی با اضافه شدن هزینه‌های جانبی با چه قیمتی روانه بازار ایران خواهد شد.

تیگو 7 پرو e پلاس پلاگین هیبریدی، خودروی نیو انرژی فونیکس
تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید دومین محصول پاک و کم‌مصرف فونیکس زیربرند لوکس مدیران خودرو است که به تازگی برای اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شده است. این برند در نخستین گام خودروی تیگو 8 پرو e پلاس را عرضه کرد و حال در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، فونیکس تیگو 7 پرو e پلاس یا همان مدل پلاگین هیبریدی را به نمایش گذاشته است. فونیکس تیگو 7 پرو e پلاس از نظر طراحی ظاهری تا حد زیادی مشابه با تیگو 7 پرو مکس است. البته در بخش سپر جلو تغییراتی در گوشه‌ها دیده می‌شود و تریم آبی رنگی که روی آن اجرا شده به پلاگین هیبریدی بودن این خودرو اشاره کرد. در نمای جانبی بزرگ‌ترین تغییر اضافه شدن یک در برای پورت شارژ روی گلگیر جلو سمت چپ بوده که با اتصال به برق شهری می‌توانید باتری موتورهای برقی را شارژ کنید.

یکی دیگر از تغییرات در نمای جانبی، رینگ‌های آیرودینامیک بوده که در خودروهای پلاگین هیبریدی و نیو انرژی امروزه شاهد هستیم. شنیده‌ها حاکیست که این خودرو در حالت تمام برقی قادر به پیمایش مسافتی در حدود 80 کیلومتر بوده و در صورت ترکیب برق و بنزین نیز بیش از 100 کیلومتر طی می‌کند. مشخصات فنی این خودرو کاملا با تیگو 8 پرو e پلاس یکسان است. یعنی یک موتور 1/5 لیتری توربو با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور به همراه دو موتور برقی برای این خودرو نصب شده و گیربکس نیز از نوع DHT سه سرعته است. این سیستم پلاگین هیبریدی در بهترین حالت قادر به تولید 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور بوده و برای موتورهای برقی هم یک پک باتری 19/27 کیلووات ساعتی نصب شده است.

تیگو 8 پرو e پلاس/ جدید‌ترین پلاگین هیبرید مونتاژی
فونیکس علاوه بر تیگو 7 پرو e پلاس، برخی دیگر از محصولات خود را نیز در این رویداد خودرویی به نمایش گذاشت. این شرکت تیگو 8 پرو e پلاس، تیگو 8 پرو مکس، آریزو 6 GT و همچنین فونیکس FX را نیز در این رویداد خودرویی به نمایش گذاشت. تیگو 8 پرو e پلاس جدیدترین محصول برند فونیکس بازوی لاکچری مدیران خودرو بوده و نخستین خودروی پلاگین هیبریدی بوده که در ایران به صورت مونتاژی به بازار عرضه می‌شود. فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس طراحی ظاهری مشابهی با تیگو 8 پرو مکس در نمای جلو و عقب دارد.

یعنی قالب جلوپنجره مشابه با این خودرو طراحی شده و تم چراغ‌ها نیز با نسخه پرو‌مکس مشابه است. اما دیفیوزر نصب شده در سپر و خروجی‌های اگزوز مشابه با تیگو 8 پرو هستند. در چری تیگو ۸ پرو e پلاس یک پیشرانه 1/5 لیتر ۴ سیلندر توربو را داریم که در کنار دو پیشرانه برقی (سوار بر محور جلو) تولید قدرت انجام می‌دهند. نهایت قدرت ترکیبی در این کراس‌اوور به ۳۲۶ اسب بخار می‌رسد و نهایت گشتاور هم حدود ۵۱۰ نیوتن متر است.با این مشخصات، تیگو ۸ پرو e+ به قوی‌ترین کراس‌اوور مونتاژی ایران بدل می‌شود.

KMC e10x/ هاچ‌بک برقی شهری
هاچ‌بک شهری جک e10x با پیشرانه برقی توسط کرمان موتور در ایران رونمایی شد. این محصول نیز مشابه چانگان ای‌- استار سایپا، ابعاد کوچکی دارد و مناسب سفرهای بین شهری نیست. مشخصات فنی این خودرو طبق کاتالوگی که از آن منتشر شده است، حداکثر قدرت 45 کیلو وات عنوان شده است. حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر و حداکثر مسافت قابل پیمایش 302 کیلومتر است. حداکثر سرعت 102 کیلومتر بر ساعت است.

مدت زمان شارژ سریع 30 الی 80 درصد نیز 42 دقیقه محاسبه شده است. طول خودرو 3650 میلی‌متر و عرض آن 1670 میلی‌متر و ارتفاع 1495 عنوان شده است. جنس رینگ‌ها آلومینیومی و وزن خالص 1180 کیلوگرم است. e10x در چین به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار دلار فروخته می‌شود. کی‌ام‌سی E10X دارای باتری‌هایی با ظرفیت 30/2 کیلووات‌ساعت بوده که می‌تواند قدرت موتور الکتریکی‌اش را به 60 اسب‌بخار برساند.خوشبختانه شرکت کرمان موتور، این هاچ‌بک برقی را با قوی‌ترین پیشرانه عرضه شده توسط خودروسازی جک، به بازار کشورمان آورده است.

کلوت تمام برقی/ تنها پیکاپ برقی مکث موتور
کلوت تمام برقی تنها پیکاپ فول EV حاضر در نمایشگاه تحول صنعت خودرو است که برای اولین بار رونمایی شد و برای عموم به نمایش درآمد. نکته مهم در جهت معرفی مشخصات فنی پیکاپ تمام برقی مکث موتور این است که موتور برقی در نظر گرفته شده فقط محرک محور عقب است. به عبارتی کلوت برقی به صورت تک دیفرانسیل طراحی شده و فقط چرخ‌های عقب آن به موتور الکتریکی متصل‌اند.تک موتور الکتریکی کلوت تمام برقی قادر است ۱۷۴ اسب بخار توان و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور را به دیفرانسیل عقب تحویل دهد.

به‌طور کلی شاید این پیکاپ آنچنان برای آفرود مناسب نباشد اما برای حمل بار و کاربری‌های درون شهری می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. پک باتری ۶۵ کیلو وات ساعتی در نظر گرفته شده برای این وانت با یک بار شارژ می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر پیمایش را برایش فراهم کند. در ضمن بهتر است بدانید که طی پروسه شارژ سریع، باتری‌های کلوت الکتریکی تنها طی ۴۵ دقیقه ۸۰ درصد شارژ می‌شوند. به طور کلی این خودرو مجهز به امکانات و آپشن‌های زیاد و به روزی نیست از این رو ایربگ، استارت دکمه‌ای و مولتی‌مدیا را می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های رفاهی و ایمنی این خودرو دانست.

کدخبر: ۵۴۷۷۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    با اگزوز!