کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۲۰۹
تاریخ خبر:

بررسی بزرگ‌ترین شکست سال؛ Call of Duty Modern Warfare ۳

بررسی بزرگ‌ترین شکست سال؛ Call of Duty Modern Warfare 3

روزنامه هفت صبح، ‌محمد طالبیان| طبیعت مجموعه بازی Call of Duty با پارادوکس‌های زیادی همراه است. مجموعه‌ای که هر سال نسخه‌ای جدید از آن منتشر می‌شود و به نظر در چرخه‌ای مسموم گرفتار شده. حضور سه استودیوی اصلی و چندین توسعه‌دهنده جانبی باعث شده تا هر سال ما با رویکردهای متفاوتی مواجه شویم. همین موضوع به بازی‌هایی منتهی شده که هر کدام مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی را به همراه دارند.

مخاطب‌های این سری در جریان هر سال سازنده‌ها را از ضعف‌های حاضر باخبر می‌کنند و سازنده بعدی از راه رسیده و آنها را برطرف می‌کند. در این میان البته تیم جدید سعی دارد تا نقطه نظرهای خود را وارد بدنه کار کند و همین مسئله خروجی نهایی را با ضعف‌های جدیدی آشنا می‌کند. ضعف‌هایی که سال آینده برطرف شده و جای خود را به مشکلاتی دیگر می‌دهند.

این چرخه مسموم به نظر حالاحالاها تمامی ندارد. امسال اما نوبت به Call of Duty Modern Warfare 3 و سازنده اصلی آن یعنی استودیوی Sledgehammer Games رسیده. آنها با این رویکرد بازی خود را ساخته‌اند که از فضای مثلا واقع‌گرایانه‌ای که Infinity Ward قصد رسیدن به آن را داشت، دوری کنند. جدیدترین نسخه Call of Duty در این مسیر موفق بوده اما از طرفی یکی از بدترین بخش‌های داستانی چند سال اخیر مجموعه را پیش‌روی شما قرار می‌دهد و در دیگر شکل‌های گیم‌پلی هم حرف خاصی برای گفتن ندارد.

داستان Call of Duty Modern Warfare 3 درست بعد از اتمام نسخه پیشین شروع شده و برای بار دیگر شما را در نقش یکی از اعضای Taskforce 141 قرار می‌دهد. اینجا در اصل ما با بسته قابل دانلودی سر و کار داریم که بعد از مدتی تبدیل به یک بازی مستقل شده. از این رو مشخص است که ساختار بخش داستانی حتی به مراتب کوتاه‌تر از چیزی بوده که حالا شاهدش هستیم.

اصولا ساختاری که در ابتدا از سوی Activision دنبال شده، ارائه یک بسته قابل دانلود برای Modern Warfare 2 بوده که کمی داستان را به جلو حرکت داده، نقشه‌های کلاسیک را برگردانده و قسمت زامبی را به ساختار کلی اضافه کند. موضوعی که قرار است سال آینده با نسخه جدید Black Ops ادامه پیدا کند. با توجه به این موضوع، از همان ابتدا مشخص می‌شود که سازندگان بازی به اصطلاح در بخش داستانی بازی آب بسته‌اند.

چیزی که چنین تعبیری را شکل داده و به شکل کلی بخش داستانی Call of Duty Modern Warfare 3 را در کنار بدترین‌های این مجموعه قرار می‌دهد، به طراحی مراحل بازی ارتباط پیدا می‌کند. بخش داستانی یا بهتر است بگوییم تک نفره مجموعه Call of Duty هرچند در سال‌ها تاریخچه خود بعضا با داستان‌های قدرتمندی همراه شده اما همواره به واسطه لحظات و مراحل منحصر به‌فرد خود شناخته می‌شود. مراحلی که در دو دهه اخیر تبدیل به بخشی از خاطرات گیمرها شده‌اند.

دلیلی وجود دارد که برای سال‌ها بخش داستانی Call of Duty در ساختار Corridor Shooter دنبال می‌شد. جایی که شاهد محدودیت زیادی در مسیرهای پیش‌روی هستیم و هدف تنها از بین بردن دشمن‌هایی است که به شکل مستقیم در مقابل ما قرار می‌گیرند. در این بین سکانس‌های سینما، اکشن نفسگیر و تیراندازی جذاب باعث شده بود تا تجربه‌ای 4 تا 5 ساعته در نقطه جوش را شاهد باشیم.

مخاطب‌های این مجموعه در تمام این سال‌ها نشان داده‌اند که همچنان به این نوع طراحی علاقه‌مند هستند اما همواره به دنبال بهبود کیفیت آن هستند. طراحی مراحل Open Combat در بازی جدید دقیقا نقطه مقابل چیزی را هدف قرار می‌دهد که Call of Duty برای سال‌ها در تلاش برای تعریف آن بوده.

از طرفی باید به این مسئله اشاره کرد که در فضایی که چارچوب‌های همیشگی را ندارد به شکل کلی امکان ایجاد لحظات سینمایی وجود ندارد و همین مسئله، اصلی‌ترین دلیل تجربه بخش داستانی این سری را نادیده گرفته. جدای از این مسئله باید به این نکته نیز اشاره کرد که چنین مراحلی معمولا شخصیت اصلی را به تنهایی در جریان مبارزات قرار می‌دهد. موضوعی که در دو دهه پیش باعث ایجاد تفاوت میان Call of Duty و اکثر شوترهای اول شخص شد و همچنان ادامه دارد، قرار دادن چند شخصیت در یک تیم عملیاتی بود.

همین موضوع باعث می‌شد تا همواره گیمر خود را بخشی از مبارزاتی بداند که سعی شده تا حداقل المانی از درگیری‌های امروزی را به همراه داشته باشند. حالا در بزرگ‌ترین دنده عقب تاریخ مجموعه، Modern Warfare 3 تبدیل به شوترهایی شده که سال‌ها پیش مانند شهاب سنگی تمام آنها را منقرض کرد. در این طراحی مراحل به شدت ضعیف، حرکت و تیراندازی همچون الماسی می‌درخشد.

جدیدترین نسخه این مجموعه همچنان از همان موتور گرافیکی IW بهره می‌برد که نسخه‌های اخیر سری با استفاده از آن توسعه یافته‌اند. با این تفاسیر بازی از دید جزئیات گرافیک، کیفیت انیمیشن‌ها، طراحی محیط و جلوه‌های بصری در میان بهترین‌ها قرار می‌گیرد. بدون شک تکنولوژی مورد استفاده تیم‌های تولید‌کننده این مجموعه در بهترین شرایط خود قرار دارد و به هر بخشی از آن که توجه می‌کنید با نقاط قوت مختلفی روبه‌رو می‌شوید. همین مسئله در زمینه صداگذاری بازی هم صدق می‌کند.

هنوز هم از دید صداگذاری اسلحه‌ها Call of Duty حرف اول و آخر را می‌زند و از این رو توانسته یکی از بهترین حس‌های تیراندازی در یک شوتر اول شخص را ایجاد کند. ترکیب انیمیشن‌های درست، مکانیک‌های گیم‌پلی پیشرفته و صداگذاری بی‌نظیر، بسته‌ای را شکل داده که شما را در تمام جریان خود به تیراندازی و ایجاد درگیری متمایل می‌کند. تبدیل یک بسته قابل دانلود به یک بازی مجزا، بزرگ‌ترین ضربه ممکن را به تجربه بخش تک نفره و آنلاین بازی وارد کرده. موضوعی که Modern Warfare 3 را به یکی از فراموش‌شدنی‌ترین نسخه‌های این مجموعه تبدیل می‌کند.

شرح عکس: با وجود تمام ضعف‌ها، بازی همچنان گرافیک خوبی دارد

کدخبر: ۵۴۹۲۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر