کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۹۷۶
تاریخ خبر:

‌بررسی ‌الن ویک ۲‌؛ نامزد غیرمنتظره بهترین بازی سال

‌بررسی ‌الن ویک 2‌؛ نامزد غیرمنتظره بهترین بازی سال

روزنامه هفت صبح، ‌کسری کریمی طار| «این یک سفر دیوانه وار است»؛ اگر به من می‌گفتند الن ویک 2 (Alan Wake 2) را با یک جمله کوتاه توصیف کن، بعید می‌دانم جمله‌ای بهتر از این حق مطلب را در مورد ساخته جدید رمدی ادا می‌کرد. این دنباله نه تنها یکی از بهترین عناوین ترسناک است بلکه حتی می‌توانیم آن را در فهرست بهترین بازی‌های قصه‌گو تاریخ صنعت بازی قرار دهیم.

هر لحظه الن ویک 2 منحصربه‌فرد و دیوانه‌وار است و همه عناصرش آنقدر خوب به یکدیگر متصل شده‌اند که بعید می‌دانم به این زودی‌ها استودیوی یا شرکتی بتواند چنین اثر سروایور هارر متفاوتی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. الن ویک 2 داستانی پر پیچ خم و مالیخولیایی است که تا لحظه آخر دست از غافلگیر کردن شما برنمی‌دارد. هر چقدر که بیشتر پیشروی می‌کنید، بازی بیشتر شما را سورپرایز می‌کند طوری که ممکن است در اواسط الن ویک 2 از خود بپرسید داستان بازی چطور می‌تواند با چنین ظرافتی شما را غرق در خود کرده و بعد از پایان هر چپتر انگشت به دهانتان بگذارد.

اگر یادتان باشد نسخه اول الن ویک ساختاری مشابه سریال‌های پرهزینه تلویزیونی داشت. یعنی هر چپتر مثل یک قسمت سریال‌های با کیفیت HBO بود که اتفاقات قسمت قبل را مرور و در پایان سعی می‌کرد با طرح سوالات جدید و پخش یک موسیقی شنیدنی، شما را در انتظار قسمت بعد بگذارد.

الن ویک 1 تا حدی در اجرایی کردن این ایده موفق بود اما قسمت دوم کاملا در لیگ دیگری ظاهر می‌شود. شروع ، میانه و پایان هر چپتر به قدری درگیرکننده هستند که احساس می‌کنید به جای یک قسمت، یک فصل از سریال‌های HBO را دیده‌اید ، مخصوصا اینکه در پایان هر چپتر معمایی جدید مطرح می‌شود. دیگر نقطه قوت دیگر ساختار سریالی الن ویک 2 به نسبت شماره اول، موسیقی‌های استفاده شده در آن است.

هر چپتر الن ویک 1 با یک موسیقی لایسنس شده مشهور به پایان می‌رسید. قطعاتی از دیوید بویی و نیک کیو و… این در حالی است که هر چپتر الن ویک 2 با موسیقی به اتمام می‌رسد که شعر و موسیقی آن مربوط به همان چپتر است. یعنی هر قطعه موسیقی با نظارت رمدی ساخته شده و این تنها نشان‌دهنده گوشه‌ای از حساسیت بالای تیم توسعه‌دهنده برای ساخت یک شاهکار است.

در مورد نوع روایت باید گفت قصه الن ویک 2 دقیقا به مانند رویایی عجیب‌وغریب است که لحظه‌ای دست از سر شما برنمی‌دارد. نحوه روایت داستان به همراه اتسمفر و رنگ‌بندی فوق‌العاده باعث می‌شود شما تا پایان میخکوب اتفاقاتی شوید که برای دو شخصیت اصلی بازی می‌افتد. مشکل اینجاست که صحبت کردن در مورد داستان بازی واقعا ساده نیست زیرا با قصه چند لایه و عمیق با تم روانشناسانه روبه‌رو هستیم که واقعا نمونه مشابهی ندارد.

شاید نزدیک‌ترین نمونه سایلنت هیل 2 باشد که هم دو دنیا را به تصویر می‌کشد و هم مثل الن ویک 2 یک قصه روانشناسانه ترسناک را روایت می‌کند، اما در نهایت داستان دو بازی فرق‌های زیادی با هم دارند. البته که الن ویک 2 از آثاری مثل سایلنت هیل 1 و 2 ، سریال True Detective و سریال Twin Peaks الهام گرفته اما در نهایت قصه بازی تنها به الهام گرفتن بسنده کرده و هویت مستقل خود را تا پایان حفظ می‌کند. بدون شک الن ویک 2 پخته‌ترین داستانی است که سم لیک و استودیو رمدی طی 28سال حضورشان در صنعت ویدئو گیم تعریف کرده‌اند و به واسطه چنین موفقیتی باید به افتخارشان کلاه از سر برداشت.

از زمان عرضه مکس پین در سال 2001 میلادی تا به امروز ، رمدی همیشه عناوینی را طراحی کرده که مبارزات در گیم پلی آن‌ها حرف اول و آخر را می‌زند. در حقیقت اکشن ماجرا همیشه مهم‌ترین بخش در گیم پلی عناوین رمدی بوده، موضوعی که در مورد نسخه اول الن ویک هم صدق می‌کرد. اما الن ویک 2 بزرگترین تغییر و تحول این شرکت طی 22سال گذشته در زمینه طراحی گیم پلی است. الن ویک 2 تلفیقی از گشت‌وگذار، حل کردن پازل، مدیریت منابع و اکشن است.

رمدی به قدری در تعادل برقرار کردن بین این بخش‌ها خوب عمل کرده که نه تنها گیم پلی تا پایان این تجربه فوق‌العاده شما را خسته نمی‌کند بلکه هیجان را در بالاترین سطح ممکن نگه می‌دارد. برخلاف قسمت اول که بازی یک اکشن ماجراجویی دلهره‌آور بود، الن ویک 2 اثری در ژانر ترس است.

این تغییر ژانر از یک‌ طرف و وجود المان‌های داستانی در محیط از طرف دیگر باعث شده تا گشت‌وگذار در محیط به یکی از ستون‌های اصلی گیم پلی ساخته جدید رمدی تبدیل شود. بخش خوب ماجرا این است که گشت‌وگذار در محیط آنقدر جذاب است که خود پلیر تشویق می‌شود تا همه محیط‌های بازی را به خوبی بگردد. از فاکتورهای اصلی ژانر سروایور هارر محدودیت منابع است و در تمامی عناوین تاپ این ژانر از جمله رزیدنت اویل، سایلنت هیل و دد اسپیس این ویژگی دیده می‌شود.

نسخه اول الن ویک بیشتر اثری مهیج بود اما الن ویک 2 یک بازی کاملا ترسناک است. عنوانی که با جامپ اسکرهای غافلگیرکننده‌اش بارها شما را وحشت‌زده می‌کند. جامپ اسکرهایی که به پریدن ناگهانی دشمنان جلوی کاراکتر شما خلاصه نمی‌شود و ناگهان عکسی ترسناک کل صفحه را می‌گیرد و شما را می‌ترساند.

الن ویک 2 اثری استثنایی است. از آن دست بازی‌هایی که هر 10سال یک‌بار عرضه می‌شوند و گیمرها تا سال‌ها در مورد تجربه خود از آن صحبت می‌کنند. این شاهکار بدون شک بهترین بازی رمدی در کنار نسخه اول مکس پین است و باید به این تیم فنلاندی تبریک گفت که در سالگرد 28سالگی‌شان چنین شاهکاری را در اختیار مخاطبان قرار دادند.

شرح عکس: نمایشی از بهترین گرافیک بازی‌های ویدئویی در الن ویک 2

کدخبر: ۵۴۶۹۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر