کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۴۵۷۷
تاریخ خبر:

بررسی‌ اسپایدرمن ۲ یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۳

روزنامه هفت صبح، ‌محمد طالبیان | از همان لحظات ابتدایی تجربه Marvel's Spider-Man 2، سازندگان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا به مخاطب ثابت کنند که این بازی تنها یک ادامه برای اثری موفق نیست که چند سال پیش عرضه شده. اینجا با بازی‌ سر و کار داریم که به مراتب نسبت به نسخه اول پیشرفت کرده و سعی دارد تا این ارتقا را در تمامی اجزای خود به نمایش در‌آورد.

ساخته جدید استودیوی Insomniac در نقطه جوش شروع می‌شود و کنترل دو اسپایدرمن یعنی پیتر پارکر و مایلز مورالز را در میان یک ‌درگیری بزرگ برعهده شما قرار می‌دهد. از همان مبارزه ابتدایی با Sandman متوجه می‌شوید که توسعه‌دهندگان بازی، الگوی مورد استفاده در قسمت اول را پیش روی خود قرار داده و آن را تا حد امکان بهبود داده‌اند.

بازی Marvel's Spider-Man 2 با صحنه‌های سینمایی عظیم و درگیرکننده شروع شده و به مرور به شما نشان می‌دهد که در تمامی زمینه‌ها از جمله مبارزات، طراحی ماموریت‌ها، گشت و گذار در محیط، گرافیک، صداگذاری و پرداخت داستانی نسبت به گذشته بهبود چشم‌گیری داشته. موضوعی که باعث شده تا این بازی از دید کیفی در جایگاهی به مراتب بالاتر نسبت به بازی اول قرار گیرد و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

دقایق ابتدایی تجربه Marvel's Spider-Man 2 به شما ثابت می‌کند که اینجا با یکی از بهترین ساختارهای حرکتی در بازی‌های Open World سر و کار داریم. بدون شک اینکه گیمر چگونه در محیط بازی حرکت می‌کند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رسد، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند تجربه اثری این‌چنینی را جذاب و سرگرم‌ کند.

موضوعی که ساخته Insomniac آن را اولویت قرار داده و به نتیجه‌ای ایده‌آل رسیده. حرکت در نیویورک نسخه اول Spider-Man به اندازه کافی روان و خوش‌ساخت بود اما اینجا با ارتقایی روبه‌رو هستیم که از تمام چارچوب‌های آشنا، خارج شده و فهرستی بی‌انتها از قابلیت‌های مختلف را معرفی می‌کند.

فراموش نکنید که پیش‌بینی اینکه شخصیتی همچون اسپایدرمن چه مانورهای حرکتی را می‌تواند انجام دهد، به اندازه کافی سخت است و حالا در Marvel's Spider-Man 2 می‌بینیم که برای اکثر آنها راهکاری در نظر گرفته شده. موضوعی که اینجا مورد توجه قرار گرفته این است که حرکت در محیط تنها به انتخاب گیمر متوقف شود.

شما نباید با هیچ محدودیتی برخورد کنید که جریان انتقال در محیط بازی را متوقف کند و اثر پیش رو در رسیدن به این هدف فراتر از انتظارات ظاهر شده. اضافه شدن Wingsuit بحث سرعت در کنار تنوع حرکت را هم به شکل کلی حذف کرده و باعث شده تا ترکیب‌های بسیاری برای به اصطلاح پیمایش در بازی پیش روی شما قرار گیرد. نقشه بازی از دید اندازه نسبت به گذشته دو برابر شده و حالا به خوبی می‌بینیم که بازی شما را به داشتن سرعت بیشتر تشویق می‌کند.

مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که هرچند Marvel's Spider-Man 2 اثری Open World محسوب می‌شود اما با دیگر بازی‌های این ژانر متفاوت است. در این بازی قرار نیست تا نقش یک فرد عادی که می‌تواند به نقاط مختلف شهر رفته و کارهای متفاوتی را انجام دهد را برعهده بگیریم.

اینجا به شکل خاص ما با دو شخصیت اسپایدرمن سر و کار داریم و تمامی فعالیت‌هایی که در شهر حضور دارند، با محوریت این دو شخصیت طراحی شده‌اند. فعالیت‌هایی که در دو شاخه ماموریت‌های جانبی و موارد جمع‌کردنی قرار ‌می‌گیرند. بگذارید ابتدا به سراغ بخشی از بازی بریم که درست مانند بسیاری دیگر از عناوین حاضر در این ژانر برای تشویق بیشتر گیمر به گشت و گذار طراحی شده‌.

درست مانند بازی اول اینجا هم شاهد معرفی فعالیت‌های جانبی مختلفی هستیم که هر کدام سعی دارند داستانی کلی را ارائه کنند. جدای از این مسئله، جمع‌آوری آیتم‌های مختلف در محیط بازی می‌تواند روی ارتقای شخصیت‌های اصلی تاثیر مستقیمی داشته باشد و از این رو به عنوان یکی از فعالیت‌هایی معرفی شود که گیمر ناخودآگاه به سراغ آنها می‌رود.

در هر صورت پیشرفتی که در این بخش شاهدش هستیم، به تنوع و تعداد فعالیت‌های جانبی حاضر در شهر اختصاص پیدا می‌کند. بسیاری از این موارد حتی به شکل خاص در اختیار یکی از شخصیت‌های اصلی قرار می‌گیرند تا به شکل مصنوعی در این زمینه هم شاهد ایجاد تنوع بیشتری برای انتخاب کارکتر قابل بازی باشیم.

در طرف دیگر ماجرا اما ماموریت‌های اصلی و داستانی قرار دارند. چه از دید داستان و چه از نظر طراحی کلی بخش داستانی، Marvel's Spider-Man 2 در میان آثار ابرقهرمانی یکی از بهترین‌هاست. این بار داستان از زاویه دو شخصیت اصلی روایت می‌شود، بیشتر با هر کدام از آنها آشنا می‌شویم و سعی شده تا تنها با دو اسپایدرمن سر و کار نداشته باشیم بلکه دید بهتری نسبت به زندگی شخصی آنها پیدا کنیم.

چیزی که در این بازی شاهدش هستیم بدون شک یکی از بهترین داستان‌هایی است که با محوریت اسپایدرمن روایت شده. بازی پر است از شخصیت‌های آشنا که هر کدام به خوبی در کلیت روایت قرار گرفته و تنها نقش یک باس که با هدف نابودی اسپایدرمن معرفی می‌شود را برعهده ندارند. در این میان بدون تردید Kraven و Venom یک سر و گردن از دیگر شخصیت‌ها بالاتر قرار می‌گیرند.

کمتر کسی شاید انتظارش را داشت اما به‌خصوص Kraven توانسته تا برای مدت زیادی از جریان بخش داستانی، به بهترین شکل ممکن بار قطب منفی داستان را به دوش بکشد. شخصیتی که از همان ابتدا با انگیزه‌ای متفاوت از چیزی که تاکنون دیدیم معرفی می‌شود و تا انتها نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا می‌کند.

جالب است اگر به شکل ریزبینانه به داستان نگاه کنیم، این اسپایدرمن‌ها نیستند که در محوریت آن قرار می‌گیرند. قهرمان‌های اصلی، در این بازی حضور دارند تا نقش همیشگی خود را ایفا کنند اما ستاره اول و آخر شخصیت‌های منفی هستند. با اینکه بارها با پس‌زمینه داستانی شخصیتی همچون Venom آشنا شدیم و دیگر در این زمینه حرف آنچنانی باقی نمانده اما این بار هدف و انگیزه‌ای که برای شخصیت‌های این‌چنینی قرار گرفته، تمام توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

شرح عکس: اینجا با بهترین بازی ساخته شده براساس اسپایدرمن سر و کار داریم.

کدخبر: ۵۴۴۵۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر