کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۰۹۵
تاریخ خبر:

بحران در دنیای هوش مصنوعی

بحران در دنیای هوش مصنوعی

روزنامه هفت صبح، ‌مجتبی بوالحسنی | چند ساعت پس‌ از اینکه OpenAI مدیرعامل خود یعنی سم آلتمن را اخراج کرد، گرِگ بروکمن از بنیانگذاران استارتاپ هوش مصنوعی مورد بحث، از نقش خود یعنی رئیس هیات‌مدیره استعفا داد. خروج ناگهانی بروکمن وضعیت آشفته OpenAI را بیش‌ از پیش به‌هم می‌ریزد و جالب اینکه فقط چند روز از برگزاری اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان استارتاپ مذکور به رهبری آلتمن می‌گذرد.

بروکمن با انتشار پستی در ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد ایلیا سوتسکور دانشمند ارشد OpenAI به آلتمن اطلاع داد ظهر جمعه جلسه‌ای برگزار خواهد شد. در این رویداد سوتسکور به‌همراه سایر اعضای هیات‌مدیره OpenAI به آلتمن گفتند اخراج شده است. بروکمن در بخشی از توضیحاتش نوشت:

«تا آنجا که ما می‌دانیم، غیر از میرا موراتی، تیم مدیریت کمی بعد از اخراج آلتمن مطلع شد و میرا درواقع شب گذشته از موضوع باخبر بود.» موراتی مدیر ارشد فناوری OpenAI به‌عنوان مدیرعامل موقت OpenAI منصوب شده است. بروکمن خاطرنشان کرد خبر اخراج آلتمن در تماسی ازطریق پلتفرم گوگل Meet به او اعلام شد.

کمپانی OpenAI قبلاً گفته بود بروکمن از ریاست هیات‌مدیره کناره‌گیری می‌کند اما در شرکت باقی خواهد ماند. بروکمن که OpenAI را با آلتمن بنیانگذاری کرد و از نزدیکان مدیرعامل سابق این استارتاپ بود، روز جمعه گفت هیات‌مدیره از او می‌خواهد به کارش ادامه دهد اما وی تصمیم به استعفا گرفته و از دستور هیات‌مدیره برای اخراج آلتمن ناراحت است.

مایکروسافت که تقریباً نیمی از شرکت OpenAI را دراختیار دارد، درمورد دلیل اخراج سم آلتمن هیچ توضیحی ارائه نداده است. البته غول فناوری اهل ردموند در هیات‌مدیره شرکت هوش مصنوعی حضور ندارد؛ شرکتی که مدل زبانی بزرگ آن در رقابت هوش مصنوعی به یکی از محبوب‌ترین‌ها تبدیل شده است.

خروج آلتمن و بروکمن موجی از شوک را در سیلیکون ولی ایجاد کرده است. آلتمن چهره عمومی OpenAI بود؛‌ استارتاپی که در رقابت بسیار شدید کنونی در حوزه هوش مصنوعی، جایگاه اول را به‌ خود اختصاص داد. بروکمن با انتشار پیامی به تیم OpenAI گفت: «من به آنچه همه با هم از زمان شروع به‌ کار در آپارتمان من طی هشت سال ساخته‌ایم، فوق‌العاده افتخار می‌کنم.

ما دورانی سخت و عالی را باهم گذراندیم و با وجود همه موانع، کارهای زیادی انجام دادیم. به‌هرحال براساس خبرهای امروز من استعفا دادم و واقعاً برای همه شما چیزی جز بهترین‌ها آرزو نمی‌کنم. من به مأموریت ایجاد AGI (هوش مصنوعی عمومی) امن که به‌نفع همه بشریت است اعتقاد دارم.»

OpenAI اوایل روز جمعه اعلام کرد آلتمن اعتماد هیات‌مدیره را از دست داده است و دیگر جایی در این شرکت ندارد. هیات‌مدیره استارتاپ مذکور پس‌ از بررسی‌های مشورتی به این نتیجه رسید که آلتمن به‌طور مداوم در ارتباطات خود با هیات‌مدیره صادق نیست و باید اخراج شود، زیرا در چنین شرایطی نمی‌تواند مسئولیت‌هایش را انجام دهد.

خبر اخراج آلتمن درحالی منتشر می‌شود که کمتر از دو هفته از برگزاری اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان OpenAI می‌گذرد؛ جایی‌ که او اعلام کرد تعداد کاربران ChatGPT به ۱۰۰ میلیون‌ نفر رسیده است. ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت که مهمان اصلی کنفرانس بود، علاقه‌اش را به تیم OpenAI ابراز کرد. نادلا روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ما توافق بلندمدتی با OpenAI انجام داده‌ایم و برای ارائه نوآوری‌های خود به همه ابزارهای موردنیاز دسترسی کامل داریم.

علاوه‌براین ما به شراکت با میرا و تیمش متعهد می‌مانیم و در کنار یکدیگر به ارائه مزیت‌های معنادار فناوری هوش مصنوعی به جهان ادامه خواهیم داد.» در حالی که مایکروسافت حالا باید چالشی جدید را با شریک تجاری خود تجربه کند، اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد اپل نیز می‌خواهد به شکل جدی وارد حوزه هوش مصنوعی شود. به گفته یک افشاگر خوش‌سابقه، جدیدترین نسخه سیری که با هوش مصنوعی ادغام شده است در آینده‌ای نه‌چندان دور معرفی می‌شود.

اپل بازنده اولین دور از رقابت شرکت‌ها در بازار هوش مصنوعی بوده است، اما می‌خواهد سال آینده با اضافه‌کردن مدل زبانی بزرگ (LLM) به دستیار هوشمند سیری، کمبودها را جبران کند. شایعه جدیدی اعلام می‌کند که نسخه جدید Siri را در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ و به‌طور دقیق‌تر کنفرانس WWDC 2024 خواهیم دید.

بر اساس ادعای یک افشاگر در ایکس (توئیتر سابق)، اپل مشغول توسعه نسخه جدید سیری با مدل هوش مصنوعی است، نظیر آنچه برای سرویس‌هایی مثل ChatGPT مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل زبانی اپل، به‌صورت اختصاصی ساخته می‌شود درحالی‌که برندهایی مثل متا و مایکروسافت از مدل زبانی بزرگ شرکت‌های دیگر استفاده می‌کنند.

افشاگر ایکس می‌گوید اپل در پی تبدیل‌کردن سیری به قدرتمندترین نرم‌افزار هوش مصنوعی خود است. بدین ترتیب قرار است سیری در مرکز تلاش‌های اپل در حوزه هوش مصنوعی قرار بگیرد و به رقیب مستقیم سرویس‌های محبوب امروزی تبدیل شود. شاید سیری جدید را در کنفرانس WWDC 2O24 (اواخر خرداد ۱۴۰۳) ببینیم.

عده‌ای از افشاگران می‌گویند اپل برخی از سرویس‌های هوش مصنوعی سیری را صرفاً وارد آیفون ۱۶ می‌کند تا انگیزه مردم به خرید نسل جدید گوشی اپل بیشتر شود. البته مدل‌های دیگر مثل گوشی آیفون ۱۵ نیز هوش مصنوعی را دریافت خواهند کرد. باید دید نهایتا سیری به عنوان یکی از پرکاربردترین دستیارهای صوتی به چه سرنوشتی دچار می‌شود.

اپل به احتمال فراوان سال آینده به شکل کلی تمرکز خود را هوش مصنوعی قرار می‌دهد تا بتواند غیبت چند ساله خود در این زمینه را پوشش دهد. غیبتی که همین حالا هم برای آنها هزینه زیادی را در بر داشته و مطمئنا باعث تضعیف موقعیت آنها به خصوص در بازار تلفن همراه شده است.

مسئله‌ای که در کنار پیشرفت اندک محصولات اخیر آنها به شرایطی منتهی شده که آمار فروش را در شاخه ناامیدکننده طبقه‌بندی می‌کند. اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد نشان از این دارد که امسال اپل نتوانسته با جدیدترین مدل آیفون، موقعیت خود از دید فروش را نسبت به گذشته بهبود دهد.

شرح عکس: شروع چالشی تازه برای مایکروسافت بعد از اخراج سم آلتمن

کدخبر: ۵۴۸۰۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر