کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۶۳۳
تاریخ خبر:

با اسب‌ آبی‌های بازار خودروی ایران آشنا شوید

روزنامه هفت صبح | سیدمحمدرضا دادگستر| برای آفرودرهای کهنه‌کاری که دهه‌های ۷۰ و ۸۰ سال‌های طلایی‌شان بود وضعیت امروز بازار پیکاپ‌ها مسخره به نظر می‌رسد. آن‌ها همچنان سودای خرید نیسان پیکاپ، پاژن و تویوتا هایلوکس تمیزی را دارند که بتوان بدون نگرانی بابت خط و خش افتادن روی ماشین با خیال راحت به طبیعت بردشان و حسابی لذت برد.

‌ اما چه خوش‌مان بیاید چه نه این روزها این پیکاپ‌های چینی هستند که گزینه‌های نو و کم‌دردسر بازار را تشکیل می‌دهند. اگر حضور کم‌فروغ آمیکو آسنا را نادیده بگیریم و با توجه به آنکه هنوز پیکاپ بهمن موتور وارد بازار نشده، دو گزینه وارد رقابت سنگین در بازه قیمتی ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان شده‌اند؛ یکی فوتون تونلند ایران‌خودرو و دیگری کی‌ام‌سی T8 کرمان‌موتور. اما کدام یک از آنها اسب آبی بهتری به نظر می‌رسد؟

*** طراحی
برای یک آفرودر طراحی جزو اولویت‌های اول نیست. اما این را هم نباید فراموش کرد که شما قرار است با پیکاپ‌تان در داخل شهر هم تردد داشته باشید و احتمالاً حوصله فیس و افاده راننده‌های خودروهایی را نخواهید داشت که در طبیعت به گل می‌نشینند! از این منظر T8 یک سر و گردن بالاتر از تونلند است. هر چه نباشد جک این پیکاپ را در سال ۲۰۱۸ به بازار فرستاده در حالی که فوتون تونلند محصول ۲۰۱۱ است و عملاً با مد یک دهه قبل روبه‌رو هستیم. نمای جلوی T8 شبیه به S3، کراس‌اوور کوچک جک است و نمای عقبش هم با گرافیک جذاب و به‌روزی که دارد پیکاپ‌های روز نیسان را به ذهن متبادر می‌کند.

*** کابین و امکانات
زمانی که تونلند وارد بازار گردید انتقادات بسیاری از منظر کمبود آپشن به آن وارد شد. اما در سری جدید آن خیلی از این کمبودها جبران شده‌اند و شاهد تریم چرم، نویگیشن و دوربین عقب هم هستیم. کابین هم نسب به حالت ساده قبل چشم‌نوازتر شده است. با این حال کماکان صندلی‌های عقب آن تنگ هستند و طراحی مجموعه داشبورد و کنسول هم شبیه به سمند است!

اما T8 جزو خودروهای صاحب سبک در زمینه زیبایی کابین و آپشن است تا حدی که به فاصله اندکی پس از ورود به بازار چین جایزه‌ای را هم در این خصوص برد! نسبت به تونلند شاهد آپشن‌های مهمی همچون ترمز کمکی، سنسور فشار باد تایر، کنترل کشش و کنترل ایستایی در سربالایی در T8 هستیم. ترکیب چرم خاکستری و تودوزی قرمزش در کنار صندلی‌های جادار که به راحتی سرنشینان را در خود جای می‌دهند آخرین شلیک T8 به تونلند در این بخش است.

*** عملکرد فنی
خب اینجا زمان شمشیرزنی پی در پی تونلند فرا می‌رسد. در نسخه دولیتری توربوی این خودرو با قدرت ۲۰۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متری روبه‌رو هستیم که در ترکیب با ارتفاع بالاتر فوتون نسبت به جک و ظرفیت بار بیشتر (۹۴۵ کیلوگرم) آن را تبدیل به جانوری جان‌سخت کرده است. البته سیستم دودیفرانسیل T8 از قابلیت قفل برفی برخوردار است اما قابلیت محدوکننده لغزش یا LSD که در تونلند وجود دارد کاربردی‌تر می‌باشد و در آفرودسواری بیشتر به کارتان می‌آید.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۹۶۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر