کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۲۰۸
تاریخ خبر:

باز هم عددهای کرونایی ترسناک در ایران و جهان

روزنامه هفت صبح | اینطور که عدد و رقم‌ها می‌گویند، اوضاع کرونا نه فقط در ایران که در بعضی کشورهای دیگر جهان هم رو به ترسناک شدن رفته است؛ موضوعی که در ایران می‌توان آن را به تعطیلات نوروز و دید و بازدیدهای مردم مربوط دانست، اما درست معلوم نیست در بقیه دنیا چرا کرونا دوباره دیوانه شده است.

*** ۲۰ هزارنفر در یک روز
در اوج روزهای پیک سوم کرونا در ایران؛ یعنی پاییز سال گذشته، بیشترین تعداد مبتلای روزانه به هفتم آذرماه تعلق داشت با ۱۴ هزار مبتلا. چند روز بعد از این اتفاق، رکورد تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا با مرگ ۴۸۱ نفر زده شد و این روز قله پیک سوم لقب گرفت. حالا چهار ماه بعد از آن روزها، برای چند روز پی‌درپی رکورد تعداد مبتلاهای روزانه شکسته می‌شود؛ روندی که از دوشنبه با ثبت بیشتر از ۱۷ هزار مبتلای جدید شروع شد.

این عدد دیروز به نزدیک ۲۱ هزار نفر رسید؛ اتفاقی که باعث شد همه درباره آنچه قرار است طی روزهای آینده در مورد تعداد فوتی‌ها پیش بیاید وحشت کنند. این وحشت را معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران خیلی منطقی منعکس کرد. او گفت با توجه به اینکه تعداد مبتلاها به‌شدت بالا رفته، احتمالا طی روزهای آینده، فوتی‌ها دوباره به نزدیک ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد؛ موضوعی که انگار فعلا برای جلوگیری از آن کار خاصی از کسی برنمی‌آید و باید برای جلوگیری از بیشتر شدن مبتلاهای روزانه کاری کرد تا حداقل نمودار تعداد فوتی‌ها بعد از آن شروع به نزولی شدن کند.

*** رکوردشکنی در برزیل
اوضاع کرونا در بقیه کشورهای دنیا هم دوباره تا اندازه‌ای به هم ریخته است و وقتی سایت مربوط به آمار کرونا در جهان را باز می‌کنیم، می‌بینیم که تقریبا اوضاع در اکثر کشورهایی که کانون‌های اصلی مبارزه با کرونا شناخته می‌شدند عجیب‌وغریب شده است. برزیل، این کشور ۲۰۰ میلیون‌نفری، دیروز با ثبت ابتلای ۳۳۷ هزار مورد جدید و بیشتر از چهار هزار فوتی در یک روز، رکورد دنیا را جابه‌جا کرد.

برزیل قبلا هم یک‌بار با ثبت ۳هزار و۹۵۰ فوتی در یک روز همین کار را کرده بود، درحالی‌که این کشور در پاییز پارسال توانسته بود تعداد فوتی‌های روزانه را تا صد نفر در روز پایین بیاورد. بعد از برزیل، آمریکا قرار دارد که بعد از تلاش برای رساندن تعداد فوتی‌ها به نزدیک ۲۰۰ نفر در روز، دیروز نزدیک به هزار فوت ناشی از کرونا ثبت کرد.

هند هم اگرچه با یک فاصله معنادار از آمریکا و برزیل ایستاده، اما نمودار رو به رشدی دارد. این کشور به عنوان دارنده مقام سوم فوتی‌های دیروز در جهان، بعد از یک دور روند کاهشی وارد فاز افزایشی شده و دیروز بیشتر از ۶۰۰ فوتی داشته است. از اروپا هم خبرهای خوبی نمی‌رسد و فرانسه دور تازه‌ای از محدودیت‌ها را شروع کرده.

این کشور که توانسته بود تعداد فوتی‌ها را به نزدیک ۱۰۰ نفر در روز برساند، دیروز را با ثبت ۴۰۰ فوتی کرونایی تمام کرد. آلمان هم بعد از تلاش برای نگه داشتن فوتی‌ها زیر صد نفر، حالا با تعداد فوتی‌های بیشتر از ۲۰۰ نفر روبه‌رو شده است. ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران که برخلاف دیگر همسایه‌ها ثبت و ضبط کرونا در آن سروسامان دارد، اوضاعی شبیه ایران پیدا کرده، حتی تا اندازه‌ای بدتر.

ترکیه هم مثل ایران تا الان سه پیک همه‌گیری را تجربه کرده و درست همزمان با ایران از پیک سوم عبور کرده است با این تفاوت که تعداد فوتی‌های این کشور در اوج پیک سوم به ۳۰۰ نفر هم نرسید، اما حالا درحالی‌که پیک چهارم را با ایران شروع کرده، از هر نظر وضعیت بدتری دارد. دیروز در ترکیه نزدیک به ۵۰ هزار ابتلای تازه ثبت شد و بیشتر از ۲۰۰ نفر هم فوت کردند. ترکیه توانسته بود طی دو ماه گذشته تعداد فوتی‌ها را زیر ۷۰ نفر در روز نگه دارد.

کدخبر: ۳۸۲۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر