کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۸۵۵
تاریخ خبر:

بازی رزیدنت اویل؛ بازگشت پدر ژانر ترس

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | کپکام طی چند سال اخیر با دستیابی به فرمولی مناسب توانسته برای بار دیگر مجموعه Resident Evil را در کانون توجه گیمرها قرار دهد.آنهایی که به اصول کلاسیک مجموعه وفادار مانده‌اند،با بازسازی نسخه‌های قدیمی سرگرم هستند و آنهایی که به دنبال تجربه‌ای تازه هستند، خود را با Resident Evil 7 مشغول کردند. اثری که توانست با ایجاد تغییری اساسی در ساختار مجموعه،تجربه‌ای تازه اما آشنا را خلق کند.

سازندگان بازی Resident Evil Village حالا با تکیه بر موفقیت نسخه هفتم،موفق به ساخت اثری شده‌اند که در اکثر زمینه‌ها نسبت به قسمت قبلی پیشرفت کرده.شاید Resident Evil Village بیش از هر چیزی به نسخه بهبود و ارتقا یافته Resident Evil 7 شبیه باشد اما در اصل سعی کرده نیم نگاهی به تمام نکاتی داشته باشد که در گذشته باعث موفقیت هر کدام از قسمت‌های این مجموعه شده بودند. بازی‌ای که بی‌نقص نیست اما می‌تواند به عنوان اثری موفق در مجموعه Resident Evil شناخته شود.

سه سال بعد از وقایع Resident Evil 7، ایتان و میا وینترز صاحب دختری به نام رز شده‌اند و با کمک کریس ردفیلد ستاره آشنای مجموعه در کشوری اروپایی ساکن هستند.کابوس خانه بیکرها به نظر پایان یافته اما به یک‌باره کریس و نیروهای همراهش از راه رسیده و همه چیز تغییر می‌کند.ایتان این‌بار برای نجات دخترش سر از روستایی عجیب در می‌آورد.

در ابتدای عرضه Resident Evil 7، نقطه‌های مشترک این عنوان با خط داستانی اصلی مجموعه در پایین‌تر حد ممکن قرار داشت و در ادامه Capcom با انتشار چند بسته قابل دانلود سعی کرد تغییرات اساسی را در این موضوع ایجاد کند؛ تغییراتی که شاید از دید کیفیت داستانی در سطح خوبی قرار نداشتند اما برای معرفی این نسخه به عنوان یکی از قسمت‌های اصلی مجموعه لازم بودند. این‌بار اما وضعیت شاید بدتر از گذشته باشد.

داستان Resident Evil Village می‌توانست به عنوان اثری مستقل در سطح قابل قبولی قرار گیرد اما مشخص است که تلاش سازندگان در این مسیر با موفقیت زیادی همراه نبوده.در گوشه و کنار هشتمین قسمت از مجموعه محبوب Capcom می‌توان اشاراتی را به محورهای اصلی داستان Resident Evil دید اما در انتهای کار هیچ‌کدام از آنها پا را فراتر از جزئیاتی کوچک نمی‌گذارند.

از سوی دیگر Village درست همانند نسخه هفتم در یک سوم انتهایی خود با عجله‌ای بی‌نیاز در روایت همراه می‌شود. تغییر ناگهانی سرعت روایت بازی تاثیر خود را روی گیم‌پلی نیز گذاشته و نتیجه کار شاید بیش از حد به سمت آثار اکشن متمایل شده.با وجود این نکات اما بزرگ‌ترین ضعف داستانی Resident Evil Village به دیالوگ‌های آن ارتباط دارد. سال‌ها از فاجعه ساندویچ جیل در قسمت اول مجموعه گذشته اما هنوز هم کپکام به نظر علاقه‌ای عجیب به دیالوگ‌هایی دارد که بیشتر در بی‌مووی‌ها شاهد آنها هستیم.

از دید گیم‌پلی Resident Evil Village را می‌توان به سه بخش کاملا متفاوت و مجزا تقسیم کرد. بخش ابتدایی در اکثر مواقع ساختاری خطی و سینمایی دارد و بیش از هر چیزی به نسخه چهارم مجموعه شباهت دارد. ورود ایتان به روستای اصلی بازی و اتمسفر کلی در این بخش به خوبی یادآور ساخته محبوب میکامی است.

این در حالی است که تاثیر Village از Resident Evil 4 به همین موضوع خلاصه نشده و شاهد معرفی شخصیتی تحت عنوان Duke هستیم که به عنوان فروشگاه اصلی بازی فعالیت می‌کند.در این نسخه گیمر می‌تواند تجهیزات و اسلحه‌های مختلفی را از دوک خریداری کرده،آنها را ارتقا داده یا حتی با پخت غذاهای مختلف، قدرت‌های شخصیت اصلی را ارتقا دهد. بعد از ورود به اولین محیط اصلی و داخلی بازی یعنی قلعه Lady Dimitrescu به یک‌باره می‌توان شاهد تغییر فاز کلی گیم‌پلی باشیم.

این بخش از بازی سعی کرده با تکیه بر یکی از نکات اصلی بازسازی Resident Evil 2 یعنی مستر ایکس، دشمنی در اینجا Lady Dimitrescu را معرفی کند که عملا تا بخش مشخصی امکان مبارزه با او را در اختیار نداشته و تا حد امکان بایستی از مقابله با او دوری کنید. اولین و شاید بزرگ‌ترین نکته مثبت Resident Evil Village در این بخش نمایان می‌شود. طراحی مراحل این بازی بدون شک یادآور سه قسمت ابتدایی مجموعه است و از دید پیچیدگی شاید سخت باشد بازی ترسناک دیگری را شبیه به آن پیدا کرد.

سازندگان بازی با الگوبرداری مناسب از سه‌گانه اصلی، تعدادی از پیچیده‌ترین و جذاب‌ترین پازل‌های Resident Evil را طراحی و به خوبی آن را با چالش‌های محیطی ترکیب کرده‌اند تا به نتیجه‌ای ایده‌آل برسند.این موضوع تنها به این بخش از بازی خلاصه نشده و عملا می‌توان این نوع از ساختار چند طبقه و مرتبط به یکدیگر را در تمامی بخش‌های بازی پیدا کرد.

نیمه دوم گیم پلی Resident Evil Village به مبارزات آن اختصاص پیدا می‌کند. مبارزات بازی براساس همان چیزی که در نسخه پیشین شاهدش بودیم طراحی شده. حرکت سنگین دوربین و شخصیت اصلی همراه با مهمات اندک و اسلحه‌هایی که دقت بالایی ندارند. تمام این نکات در ابتدای قسمت هشتم مجموعه صادق است و به نظر بایستی با تعداد اندکی دشمن روبه‌رو شویم که مبارزه با تک‌تک آنها چالش برانگیز است.

با این حال چیزی طول نمی‌کشد که Village ورق را برمی‌گرداند. تنها بعد از چند ساعت متوجه می‌شویم که این نسخه نسبت به Resident Evil 7 یا بهتر است بگوییم دو سوم ابتدایی آن بازی، با تمرکز بیشتری روی مبارزات دنبال می‌شود. هرچند این مجموعه با مبارزات پرتعداد غریبه نیست اما وضعیت تا جایی پیش می‌رود که عملا انتهای بازی بیش از هر چیزی به مجموعه Call of Duty شباهت پیدا می‌کند.

کدخبر: ۳۸۸۸۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر