کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۸۵۲
تاریخ خبر:

این شهرهای سفید کرونایی خوشبخت

روزنامه هفت صبح | سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، همین دو روز پیش حین اعلام آمارهای روزانه مربوط به کرونا و ارائه هشدارهای لازم در مورد استان‌های قرمز، چند استان ایران را هم به عنوان منطقه سفید اعلام کرد. به گفته او طی گزارش‌های مربوط به دو هفته گذشته استان‌های اردبیل، خراسان شمالی و جنوبی، سمنان، کرمان، گیلان، قم، مرکزی، یزد، گلستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد فعلا و تا امروز استان‌های سفید هستند. اینطور که از گزارش دیروز لاری می‌توان فهمید تمام استان‌های اطراف تهران در وضعیت سفید قرار دارند البته غیر از مازندران که نه تنها وضعیت سفید ندارد که ماه‌هاست در وضعیت قرمز به سر می‌برد.

با مرور گزارش‌هایی که از ابتدای شیوع کرونا در ایران منتشر شده، می‌بینیم که بعضی از استان‌ها از ابتدا وضعیت خوبی داشتند و این وضعیت خوب را حفظ کردند. البته تا اواسط اردیبهشت ماه مسئولان وزارت بهداشت از ارائه گزارش وضعیت استان‌ها به تفکیک خودداری می‌کردند، دلیلشان هم این بود که با اعلام وضعیت استان‌ها ممکن است مردم در شیوه مراقبت و رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کوتاهی کنند.

اولین بار چهاردهم اردیبهشت، فهرستی از شهرستان‌هایی که وضعیت سفید داشتند منتشر شد. در این فهرست سهم استان فارس با داشتن ۲۷ شهرستان سفید از همه استان‌ها بیشتر بود. جالب اینکه در آن روزها استان‌های جنوبی مانند خوزستان (با ۱۱ شهرستان سفید) و هرمزگان (با ۲۱ شهرستان سفید) خیلی خوب به نظر می‌رسید. در ادامه خوزستان و هرمزگان برای مدت طولانی وضعیت قرمز را تجربه کردند و هنوز هم از وضعیت هشدار بیرون نیامده‌اند اما استان فارس کماکان و در تمام این روزها اوضاع خوبی داشته است.

بعد از این گزارش تقریبا هر دو هفته یک بار فهرستی از شهرستان‌ها و استان‌هایی که وضعیت سفید دارند منتشر شده است و معمولا استان‌های اردبیل، سمنان، کرمان و فارس در این فهرست قرار داشته‌اند. بعد از این استان‌ها که با تقریب خوبی همیشه وضعیت سفید داشته‌اند، استان‌های دیگری قرار دارند که در مواردی چند شهرستانشان در وضعیت قرمز بوده اما اغلب شهرستان‌هایشان وضعیت هشدارآمیز پیدا نکرده‌اند از جمله یزد، چهار محال و بختیاری.

بعضی از استان‌ها هم اوایل در وضعیت قرمز بودند و خبرهای بدی از آنها می‌رسید اما با گذشت مدتی شرایط‌شان سفید شد و بعد از آن نوسان کمی را تجربه کردند مانند گیلان، قم، مرکزی و گلستان. در مورد این استان‌های گلستان و گیلان یک نکته عجیب وجود دارد و آن این است که این دو استان درست در دو طرف مازندران قرار دارند؛ استانی که از اسفند ماه به این سو همواره در وضعیت قرمز بوده است.

*** ‌رنگ‌ها به چه معنا هستند
هربار که مسئولان وزارت بهداشت در مورد شهرهایی با وضعیت سفید حرف می‌زنند تاکید می‌کنند که سفید بودن این شهرها به معنی اینکه دیگر خطری مردم آنها را تهدید نمی‌کند، نیست. اینطور که وزارت بهداشت اعلام کرده شهرستانی در وضعیت سفید (کم خطر) قرار دارد که طی دو هفته منتهی به گزارش، به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت حداکثر یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده باشد.

شهرستانی در وضعیت قرمز (خطر بالا) قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت) بالای ۳ باشد. سایر شهرستان‌ها که سفید یا قرمز نباشند در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار می‌گیرند.توجه:‌ مثلا یک شهر با وجود آن‌که متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت) کمتر از یک است اما به خاطر داشتن بیش از هفت بیمار بستری در یک روز خاص، شرایط شهرستان سفید را احراز نمی‌شود.

*** ابوموسی تنها سبز نقشه
غیر از سفید و زرد و قرمز یک تعریف رنگی دیگر هم وجود دارد و آن سبز است که به مناطقی گفته می‌شود که طی دو هفته منتهی به گزارش هیچ‌گونه مبتلای جدیدی در آنها ثبت نشده باشد. اینطور که سخنگوی وزارت بهداشت مدتی پیش اعلام کرد تنها نقطه سبز نقشه ایران از نظر ابتلا به کرونا جزیره ابوموسی است و غیر از آن هیچ نقطه سبزی وجود ندارد. او ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که اصلا رنگ مناطق سفید و زرد و سبز نباید چندان مورد توجه قرار بگیرد چون وضعیت آنها به شدت شکننده است، شهری که امروز سفید یا زرد است با یک بی‌مبالاتی و ابتلای چند نفر در روز می‌تواند وارد محدوده قرمز شود.

کدخبر: ۳۴۱۸۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر